Annons

Kontinuerlig bild i displayen?

Produkter
(logga in för att koppla)

annwa

Medlem
Köpte en 350D förut och är lite besviken eftersom jag inte kan se "bilden" i displayen innan jag knäpper av - alltså man måste ju titta i sökaren.
Vet någon om det är möjligt att ändra någon inställning eller om det finns någon annan kamera som det är möjligt att se bilden i displayen hela tiden?
/Anna

Det är så systemkameror fungerar. Sensorn ligger dold under spegeln så den får ingen information förrän du trycker av och spegeln lyfts. Det är därför det blir svart i sökaren också just under tiden som bilden tas.

/F

Ja det var detta jag också fått lärt mig tidigare, men så stötte jag på en person igår som sa att han sett en Nikon systemkamera som klarade av att visa "bilden" även innan man knäppt av. Därav att jag blev konfunderad, eftersom det är just den funktionen jag skulle vilja ha...

Finns tillbehör från tex Zigview som man sätter över sökaren och som skall ge en display med sökarbilden på. Har dock inte testat så jag vet inte hur bra det blir.

/F

Leica Digilux 3, Panasonic DMC-L1, Olympus E-330

annwa skrev:
eller om det finns någon annan kamera som det är möjligt att se bilden i displayen hela tiden?
Det finns tre kameror som kan det du frågar efter: Leica Digilux 3, Panasonic DMC-L1, Olympus E-330. Ytterligare är att vänta till PMA 2007 i Las Vegas i mars. Det skulle inte förvåna mig om Canon kom med en modell. Kravet är att man har en MOS sensor, vilken är den teknik som bl.a. Canon och Panasonic använder sen tidigare. Av de tre ovannämnda, så är det bara Olympus kameran som har Live View A, medan samtliga tre har Live View B. Det går även att ansluta kameran till TV'n. Här kan du läsa några tester av Panasonic DMC-L1 och Olympus E-330:
  • http://www.letsgodigital.org/en/camera/review/127/page_1.html
  • http://www.digit.no/wip4/panasonic_lumix_dmc-l1/tt97986/
  • http://www.digit.no/wip4/olympus_e-330/tt87662/

Jag lovar dig att du kommer att vänja dig vid sökare. Själv tycker jag att det är mycket bekvämare att använda sökare än att kolla på en display: Kollar du i sökaren håller du dessutom kameran stadigare.

Jo, jag tycker också det fungerar bra att titta i sökaren, men ibland när man som jag fotar blommor och liknande så kräver det då att man antingen måste kräla på marken eller gräva en grop åt sig själv för att kunna fånga de vinklar man vill åt...
Så emellanåt hade det varit bra att kunna förlita sig på displayens bild!

Jag vill bara komplettera listan över kameror som har denna funktionalitet... Olympus E-10 och E-20. Olympus har alltså haft denna funktionalitet sen år 2000...

-Ovan nämnda Olympuskameror kan dessutom fälla ut displayen ca 90 grader så du kan titta i displayen även om kameran står på marken... Bra vid t.ex. fotografering av blommor...

theELK skrev:
Jag vill bara komplettera listan över kameror som har denna funktionalitet... Olympus E-10 och E-20. Olympus har alltså haft denna funktionalitet sen år 2000...

-Ovan nämnda Olympuskameror kan dessutom fälla ut displayen ca 90 grader så du kan titta i displayen även om kameran står på marken... Bra vid t.ex. fotografering av blommor...

Rätta mig om jag har fel, men varken E-10 eller E-20 har väl möjlighet till utbytbara objektiv? Då borde de nog snarare hamna i kategorin stora kompaktkameror istället. Iaf i min mening. ;)

/F

Annars så finns det ju vinkelsökare som använd ofta i samband med macro fotografering nära marken. men vet dock inte om det finns någon som passar till 350D då kanske en display till sökaren kan vara lättare att hitta../Thomas

Varken Olympus E-10 eller E-20 har utbytbara objektiv, så de bör nog inte räknas som systemkameror. Däremot är båda spegelreflexkameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar