Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kontaktkartor?
- Trådstartare Tobbe.T
- Start datum
littos
Aktiv medlem
Tobbe!
Tänk på att få max svärta i filmbasen, och att låta bilden framkalla ut ordentligt. Om du inte gör det brukar kontaktkartan bli väldans grå och dassig.
För övrigt kör jag oftast med filter 2 och (med min förstoringsapprat) ca 3.8 - 4.2s vid max bländaröppning... (Använder en kontaktkarteram, tillverkad av Paterson, mycket smidig.)
/Anders
Tänk på att få max svärta i filmbasen, och att låta bilden framkalla ut ordentligt. Om du inte gör det brukar kontaktkartan bli väldans grå och dassig.
För övrigt kör jag oftast med filter 2 och (med min förstoringsapprat) ca 3.8 - 4.2s vid max bländaröppning... (Använder en kontaktkarteram, tillverkad av Paterson, mycket smidig.)
/Anders
Sumpen
Aktiv medlem
Det kan vara ganska bra att köra med ett litet mjukare papper, runt 2an eller 0,5 mindre, för att få fram så mycket detaljer som möjligt i lågdagrarna. Då är det lättare att se vad negget kan ge. Kör man kontaktkopior med för hårt papper släcker hårdheten ut lågdagerdetaljer som man då missar vid den senare bedömningen.
/Erik
/Erik
skalmac
Aktiv medlem
Jag har börjat att köra hela rullen genom scannern, tar 12 bilder åt gången, 3 tryck och jag har 36 bilder på skärmen att kolla på och bestämma vilka jag ska gå vidare med i mörkrummet, men sedan gör jag ofta en vanlig "presskarta" i mörkrummet, så jag vet var jag har bilderna i täthet.