Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontaktkartor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Hur gör ni era kontaktkartor för att få till dom på bästa möjliga sätt?

*Nyfiken*

/Tobbe

Rakt upp och ner bara. Filter 2.5, neggen i plastfickor, glasskiva på och så minsta möjliga exponering för max svärta i filmbasen.

Det finns väl de som håller för och efterbelyser kontaktkartor också? :)

Jag gör på detta sätt:

File/Automate/Contact Sheet II...

Visst e Photoshop bra!! Hehe nä nu känner jag mig lite väl ironisk!

Tobbe!

Tänk på att få max svärta i filmbasen, och att låta bilden framkalla ut ordentligt. Om du inte gör det brukar kontaktkartan bli väldans grå och dassig.

För övrigt kör jag oftast med filter 2 och (med min förstoringsapprat) ca 3.8 - 4.2s vid max bländaröppning... (Använder en kontaktkarteram, tillverkad av Paterson, mycket smidig.)

/Anders

Det kan vara ganska bra att köra med ett litet mjukare papper, runt 2an eller 0,5 mindre, för att få fram så mycket detaljer som möjligt i lågdagrarna. Då är det lättare att se vad negget kan ge. Kör man kontaktkopior med för hårt papper släcker hårdheten ut lågdagerdetaljer som man då missar vid den senare bedömningen.

/Erik

Jag har börjat att köra hela rullen genom scannern, tar 12 bilder åt gången, 3 tryck och jag har 36 bilder på skärmen att kolla på och bestämma vilka jag ska gå vidare med i mörkrummet, men sedan gör jag ofta en vanlig "presskarta" i mörkrummet, så jag vet var jag har bilderna i täthet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar