Om en olycklig människa är i fart med att ta sitt liv så är min uppfattning att var och en bör försöka göra vad man kan för att ingripa/avråda.
Det är ju självklart ett extremt exempel långt utanför denna diskussion, men det visar att det finns exempel då man bör ställa frågan om personen i fråga har tänkt till.
De som grinar här om att man inte bör avråda folk från att leva ut sina konsumentlustar bör väl kanske fundera på 2 saker:
1. varför posta här om man inte kan ta att folk må tycka ditt beslut är dåligt/irrationellt/onödigt eller vad det nu kan vara. Det är ju ett fritt forum sålänge man inte bryter lagar (är man med i leken får man leken tåla)
2. Om man är så osäker i sitt beslut att skaffa något att man inte tål folks frågor på ett forum så kanske det ligger någonting i det? Om man vore säker i sitt beslut så vore det bara att bortse från dessa råd eller meddela att det inte är frågan om att låta bli/titta på billigare alternativ.
Tycker inte att man skall blanda ihop folks vilja att ge råd som kan vara värdefulla (bokstavligt talat) med avundsjuka.
Sist men inte minst har jag funderat på att raka motsatsens problem råder i många trådar här på forumet. En nybörjare med ambitioner som inte är särskillt stora ber om råd för inköp av ny utrustning, och får svar som i stort går ut på att ingenting mindre än ren proffsutrustning duger för att tillgodose behoven. Tror att många läser in sitt eget prylbehov hos folk som kanske inte har det behovet och nöjer sig med grejjer ur en lägre prisklass och kvalitetsklass.
(läste såhär i efterhand att fredrikru redan har sagt endel av det jag nu skrev