ANNONS
Annons

Konsumera Mera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har köpt en Blixt! Begagnad för 500kr, för mig får ni gärna köpa dyra saker så länge ni antingen använder dom eller säljer dom vidare när ni tröttnat.

Därmot borde det va spöstraff på att ha sån där "spruta ut dyr champangen"- eller "kvadda dyr sportbil"-attityd, bara för att man har råd.
 
Lycklig?

Pengar är väl till för att användas? Någon nämnde att prylar inte gör en lycklig, men det gör inte pengar som ligger på banken heller!

"Lycklig", är förövrigt ett väldigt knepigt ord utan kontext. En person som är deprimerad kanske inte blir lycklig av att köpa en MarkIII:a, men någon som sparat ett helt år för att äntligen få lite fräscha prylar kanske blir det.

Jag tar inte bättre bilder sen jag köpte ett nikon 17-55/2,8 - men visst är det kalaskul att fota med något tungt, stabilt, skarpt och...dyrt! ;)

Mvh,
 
Om en olycklig människa är i fart med att ta sitt liv så är min uppfattning att var och en bör försöka göra vad man kan för att ingripa/avråda.

Det är ju självklart ett extremt exempel långt utanför denna diskussion, men det visar att det finns exempel då man bör ställa frågan om personen i fråga har tänkt till.

De som grinar här om att man inte bör avråda folk från att leva ut sina konsumentlustar bör väl kanske fundera på 2 saker:

1. varför posta här om man inte kan ta att folk må tycka ditt beslut är dåligt/irrationellt/onödigt eller vad det nu kan vara. Det är ju ett fritt forum sålänge man inte bryter lagar (är man med i leken får man leken tåla)

2. Om man är så osäker i sitt beslut att skaffa något att man inte tål folks frågor på ett forum så kanske det ligger någonting i det? Om man vore säker i sitt beslut så vore det bara att bortse från dessa råd eller meddela att det inte är frågan om att låta bli/titta på billigare alternativ.

Tycker inte att man skall blanda ihop folks vilja att ge råd som kan vara värdefulla (bokstavligt talat) med avundsjuka.

Sist men inte minst har jag funderat på att raka motsatsens problem råder i många trådar här på forumet. En nybörjare med ambitioner som inte är särskillt stora ber om råd för inköp av ny utrustning, och får svar som i stort går ut på att ingenting mindre än ren proffsutrustning duger för att tillgodose behoven. Tror att många läser in sitt eget prylbehov hos folk som kanske inte har det behovet och nöjer sig med grejjer ur en lägre prisklass och kvalitetsklass.

(läste såhär i efterhand att fredrikru redan har sagt endel av det jag nu skrev :)
 
Ska man ta bra bilder är grunden att skaffa sig ett bra bildseende. Då är böcker bra eftersom många yrkesverksamma fotografer, vars bilder vi dagligdax kommer i kontakt med, är bra på att sälja in sig men dåliga på att ta bra och inspirerande bilder.

Angus McBean (1904-1990) tog porträtt som är outstanding. Påminner mycket om Sven Nykvist:s s/v Bergmanfilmer och dess fantastiska ljussättningar.

Josef Koudelka bilder är i de flesta fall, exklusive zigenarbilderna, kompositionsmässiga mästerverk. Påminner om Francis Ford Coppolas filmer Rumble Fish och Avlyssningen där bilden först komponerades och sedan fick aktören/aktörerna träda in och röra sig i bilden medan kameran stod stilla på stativet och behöll det utmärkta bildutsnittet.

Bägge dessa s/v fotografer. Jag har tyvärr ingen riktig idol inom färgfotografin även om Lars Tunbjörk är bra och naturfotografen Peter Gerdehag är superb inom sitt gebit.
 
Tobfag skrev:


Hade blivit en totalamatör med en riktigt häftig utrustning bara ...

*skrattar gott*
Får mig att minnas en ganska lustig sak.

Satt på båten ut till Stora Karlsö för några år sedan och hamnade intill ett par medelålders män. Den ena satt och förevisade sitt nya inköp till kamera för sin kompis. Mäkta stolt visade han upp sin EOS1:a med ett dyrt vitt L-objektiv. Det roliga var att han visste inte alls hur kameran fungerade. Bara att den skulle kunna sköta allt åt honom förrutom själva avtrycket då. En total novis med dyr utrustning.
Hans min var totalt obetalbar sen när vi klivit i land och jag plockade fram min helt manuella Mamiya RZ67 som är stooooor och började gå omkring med ljusmätare...
Han såg mest ut som att han hade velat ta båten tillbaka på en gång.*s*

Det är inget fel med prylar. Bara man har användning för dom.
 
Johannes, jag håller med om att en debatt kring just folks behov att tvinga på amatörer utrustning som är helt över deras behöv, är viktig - och enligt mig viktigare!

Mvh,
 
jimslim84 skrev:
Johannes, jag håller med om att en debatt kring just folks behov att tvinga på amatörer utrustning som är helt över deras behöv, är viktig - och enligt mig viktigare!

Mvh,

Det finns én sak som jag saknar bland alltför många personer som ger råd angående inköp eller annat här på FS och det är det som vi som arbetar inom försäljning kallar för behovsanalys. En 70-200L eller en 5D till en person som frågar om vad vilken systemkamera den ska köpa efter att ha använt en telefonkamera under två månader.

Jo jag överdriver en del men jag har alltför många gånger häpnat över de riktigt korkade förslagen som ibland ramlar ner. Att föreslå vad det nu är utan att först ta reda på vad frågeställaren har tänkt använda sin utrustning till är helkorkat. Det kanske är rätt med en H3D men kolla för guds skull upp ambitionen och kunskapsnivån på den som frågar.

Tänk er frågan: jag behöver en bil, Vilken ska jag köpa? Istället för att rekommendra en M5 eller en Trabant kanske det är på sin plats att fråga hur många är ni i familjen? Vad skall den användas till? Transport till och från Ica eller kanske köras på bana? Det kanske är rätt med en M5 men en 6 barnsfamilj som ska åka till och från fotbollsträningarna har förmodligen mer nytta av en minibuss eller hur än en F1 racer
 
Mankan G skrev:
Det finns én sak som jag saknar bland alltför många personer som ger råd angående inköp eller annat här på FS och det är det som vi som arbetar inom försäljning kallar för behovsanalys.

Du har helt rätt. Behovs analys.

Rekommenderar ofta Super zoomare till dom som frågar mig om vilken digital system kamera som dom ska köpa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.