Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstruktiv Kritik!

Produkter
(logga in för att koppla)

das_model

Aktiv medlem
Har som vanligt suttit och bläddrat igenom gamla trådar, finns det någon jag inte hittat som handlar om vad manska tänka på när man ger kritik på foton? Tycker såklart det är jättekul att få kommentarer på mina bilder, spec. de som ger konstruktiv kritik så man kanske lär sig något nytt. Men jag tycker själv det är väldigt svårt att ge just Konstruktiv kritik. Försöker iallfall kommentera mycket.

Någon som har några synpunkter eller har detta tagits upp tidigare ? En anledning till att en del kommenterar väldigt lite är kanske att man inte känner sig så säker på att ge kritik, eller bristande kunskap.. vet man inget om ljussättning är det inte heller lätt att ge konstruktiv kritik på det. Jag skulle iallfall tyckte det var intressant att veta vad ni andra tycker om just vad man kan tänka på när man ger kritik på ett foto, båda "bra" och "dålig".

Jag har börjat tänka allt mer vad just ordet konstruktiv kritik innebär för oss.

Är det att berömma eller påpeka att fotot innehåller en massa kompositionsregler?
Eller ger man konstruktiv kritik då man säger vad man tycker om i bilden?

Om någon tar ett kort på en ballong så kan man ge kritik att man tycker att det runda är fint och det ramar kanske in en reflex i ballongen tex kameran, men samtidigt om man säger att man tycker den är fin, för den är så enkel och ballongens röda färg får mig att tänka på kärlek, så är ju det också konstruktiv kritik. Det är ju inte alltid önskvärt att ge enbart teknisk teknik utan foto är ju mestadels en känsla.

Med andra ord så tror jag att varje kommentar man får (och då menar jag inte dessa med ett eller två ord i) tror jag är konstruktivt. Speciellt då man beskriver vad man känner när man ser bilden.

Att berömma någons ljussättning (tex) är kanske inte lika konstruktivt då man oftast ser om den är bra (antar jag i alla fall).

Det här är min lilla reflektion.

/ Marcus

Det har du absolut rätt i.
Genom att andra reflekterar över ens bilder så kan man jhu själv få upp ögonen och se saker som själv inte ens lagt märket till i sin egna bild. det är värt mkt och kan ge en hel del.

Fast jag kan även känna att eftersom jag inte har så stort tekniskt kunnande är även den sortens kritik är väldigt efterlängtat av mig iallafall. Det är jätteroligt när någon skriver spontant vad de tycker och när någon tycker det man gjort är bra, absolut. Känner även att när man ger kritik själv vill man kunna säga att "det där tycker jag inte är bra, men pröva att göra sådär istället" det tycker jag är konstruktivt, att man inte bara säger det är dåligt utan också har en egen idé om hur det kan göras annorlunda/bättre/eller vad det nu kan va.

Det finns väl inget rätt eller fel när man kommenterar och bara "tekniska" kommentarer skulle väl bli lite tråkigt men jag ser det även som en enorm möjligthet att lära sig något nytt!

Jag glömde en sak och den saken sa du :)

När man ger kritik så tycker jag som du att det är mycket viktigt att man säger vad man hellre skulle göra. Jag vet att en del inte kan ta det som konstruktiv kritik utan tar det som negativ kritik.

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar