Annons

Konstruktion zoomobjektiv med konstant bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Strober

Medlem
Hej!

Jag har en fundering kring hur zoomobjektiv med konstant bländare är konstruerade. I t ex ett zoomobjektiv som har bländare 3,5-5,6 så antar jag att största bländaröppning alltid är den samma men eftersom brännvidden förändras tas mindre ljus in på längre brännvidder och talet vi kallar bländare ökar.

Men om ett objektiv har bländare 2,8 genom hela omfånget måste ju den verkliga storleken på bländaröppningen bli större när man zoomar in om det fortfarande ska ta in lika mycket ljus?
För om jag inte fattat fel så betyder väl f/4 att bländareöppningen är 1/4 i diameter av brännvidden?

Innebär det isåfall att en zoom med konstant största bländare 2,8 är begränsad till 2,8 på kortaste brännvidden för att man ska ha samma ljusintag genom hela omfånget?

Det där har diskuterats förut har jag för mig. Och då var svaret nåt i stil med att zoomar med fast bländare egentligen har variabel bländare men att bildkvaliten vid största bländare inte blir tillräckligt bra. Tillverkarna har därför begränsat bländaren till att vara samma över hela zoomomfånget. En 24-70/2,8 är kanske egentligen en 24-70/2,0-2,8 men eftersom det är en "proffszoom" så vill man inte visa den halvtaskiga kvaliteten vid bländare 2,0 och därför begränsas hela zoomen till 2,8.

Men på max brännvidd borde ju objektivet vara tvunget att använda största bländaröppning. vilket då borde innebära att alla objektiv med en konstant största bländare alltid är skarpast på de kortaste brännvidderna?

Edit: På största bländare.

Nu är inte jag någon fysiker men jag tror inte man kan mäta bländaröppningen med linjal. Det är snarare så stor bländare som objektivet uppfattar att det har som skall matas in i formeln, vilket beror på konstruktionen av linserna.

För det första är det hur stor bländaren ser ut att vara som är det väsentliga, inte hur stor den är rent fysiskt. På vissa objektiv är största tillåtna öppning i kortaste brännviddsläget faktiskt en smula nedbländat, men det behöver inte vara hela sanningen.
Jag vet inte riktigt hur det funkar i praktiken, men det torde vara så att bländaren helt enkelt ser större ut när man förlänger brännvidden med vissa konstruktioner, beroende på var i objektivet den är placerad. Här framför mig har jag exempelvis ett manuellt 75-150/3,5 med skjutzoom, där man tydligt ser att hela öppningen bara förstoras optiskt när man zoomar in. Det händer ingenting mekaniskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar