Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigt streck i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusBroden

Ny medlem
Hejsan

Jag har precis fått min Nikon D70 och var ute och testade den idag. När jag tar bilder mot solen så kommer det ibland fram ett rött streck. Jag ser också ibland en grön-prick i bilden.

Är det någon som kan förklara för mig varför detta uppstår.

mvh Linus Brodén

Bilagor

• red-line.jpg
    red-line.jpg
    6.2 KB · Visningar: 262
Har att göra med ccd-sensorn, när en så enormt stark ljuspunkt som solen är mitt i bild så "läcker" ljuset över till närstående sensorer.

Kortare slutartid, mindre bländare, så hjälper det lite.

/Henri

Som Eatfrog säger så blir ccd lite spagat i motjus. Men en Pentax klarar det motivet, eller hur Eatfrog?

Bara skämtar med dig Linus. Bilden såg ut som om det var en bomfällning från en flyplan.

Bilagor

• kalltkriga.jpg
    kalltkriga.jpg
    32.1 KB · Visningar: 225
Som sagts ovan, ljus läcker över från närliggande pixlar när en väldigt stark ljuskälla finns med i bilden. Så vitt jag har förstått ska du dock inte använda korta slutartider som nämnts ovan, utan du ska istället undvika korta slutartider (dvs då elektronisk slutare används). Det innebär att du ska blända ner så att du använder 1/500 s eller längre tider. Mer info och beskrivning av detta finns på:

http://www.naturfotograf.com/D70_rev02.html

Joakim

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto