Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigt rutmönster på bild

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
När jag förde över den bifogade bilden här till datorn fick jag se att det var nåt konstigt rutmönster över bilden. När man zommade in på bilden såg det nästan ut som om den var "pixlig".
Är det nån som vet vad detta kan bero på?
Har tyvärr inte möjlighet just nu att göra nya test, för att se om man kan se om det är med ett visst objektiv eller så...

Bilden är direkt från kameran.
 

Bilagor

  • ap100.jpg
    ap100.jpg
    55 KB · Visningar: 650
Öh...va?

Alltså, klart jag fattar att om man förstorar bilden så blir det till slut pixligt. Men jag upplever det här rutmönstret även när bilden är i normal storlek oxå...därav frågan
 
Bilden i 100% ser ju ok ut. Pixligheten i 300% beror nog på just att du har zoomat till 300%. Du skriver att du upplever pixligheten även i normal storlek, 100% är väl normal storlek? I 100% så ser det som sagt var bra ut.
 
Det är iaf ett tydligt rutmönster i din 300% bild. Zoomar jag in en bild blir pixligheten helt ostrukturerad, dock har jag inte testat på just en apelsin.
 
Jovisst kan man se lite pixlar just vid skalet. Bilden är överexponerad, antingen i raw eller i verkligheten. Gör om gör rätt.
 
Just detta är ett (känt) fenomen på D70. Har det på min med, så det har alltså inget att göra med att man zoomat in till 300%
 
Något problem i praktiken?

Det vore väldigt intressant att höra om någon har sett detta fenomen på en utskriven bild, utan att köra näsan rakt in i en kvadratmeterstor utskrift.

Möjligen kan man se samma fenomen i min bild. Den är tagen under en schackturnering och jag tycker att den också visar en viss pixlighet.
 

Bilagor

  • 8x8_64.jpeg
    8x8_64.jpeg
    13.9 KB · Visningar: 1,523
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.