Annons

konstigt mönster i 5D-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Jag har fått ett skumt mönster i bilderna från min Canon 5D och undrar helt enkelt om någon annan har råkat ut för samma sak. När jag förstorar bilderna på datorn blir dom inte rent pixliga utan får ett "vävt" mönster...

Bifogar ett förstorat exempel. På originalbilden börjar man ana det i 100% och ser det mycket tydligt i 2-300%. Originalet hittar ni här: http://utblick.com/ex/5D_problem.jpg

/Micke
 

Bilagor

  • 5dfel_enh.jpg
    5dfel_enh.jpg
    96.7 KB · Visningar: 801
Kan det vara så att "problemet" är att du betraktar bilderna i 2-300% på skärmen?

Min gissning är att din 5D, liksom min 5D som också ger ett sånt mönster när man förstorar upp överdrivet mycket, är helt normala. :)

digital hypokondri kallas det med ett annat ord.. ;)
 
Ser helt klart skumt ut. Har aldrig sett något liknande själv. Absolut inte normalt. Något fel är det! Min gissning, kameran behöver skickas på reparation.... men skulle jag ha fel är det inte första gången. Hoppas det löser sig för dig. Alltid lika trist med strul.
Funderade först om det var komprimeringsartefakter, men det kan det inte vara eftersom mönstret är för regelbundet.
 
He he.... om du betraktar en bild från 5D i 300% på en skärm så motsvarar det en en utskrift på ca 3 x 4,5 meter som du har 30cm från nosen... tro på fasen att det ser konstigt ut. Kolla in din hud i ett mikroskop.....

Kollade din bild och den ser helt OK ut men du har damm på sensorn nere till höger,
Syns tydligt när jag tittar på bilden i 500%... ;-)
 
När jag öppnar länken i webbläsaren ser jag det där rutmönstret direkt men då är bilden automagiskt förminskad att passa fönsterstorleken - zoomar jag in och tittar på bilden i dess naturliga omodifierade storlek så ser jag inget mönster eller någon annat fuffens!
 
Självklart handlar det till viss del om hypokondri, men vem som helst vet naturligtvis att en för kraftigt förstorad bild blir pixlig MEN jag har inte sett det här på bilder från andra kameror (kolla GÄRNA era :eek:) ) och när jag satte mig ner och kollade igenom bilder tagna med kameran visade det sig att det inte fanns på min heller från början. Mönstret visar sig första gången efter att kameran varit på service hos Canon. Kan det kanske ha med ny firmware att göra...
 
Jag ser också ett rutmönster på bilden i webbläsaren när den är förminskad, men ingenting konstigt vid full storlek.

kan det vara något med parametrarna i kameran, bildstilar, skärpning och sånt?
Eller kvalitetsinställningarna för jpeg?

Vad händer om du tar en bild i raw?

Jag har aldrig sett något sådant från min 5D.
 
Lite skumt är det om Du inte sett "mönstret" tidigare, men ser det nu efter service. Huruvida det är ett direkt fel, eller inte, kan jag inte svara på. Att det inte syns i 100% är ju bara en tröst i bedrövelsen.

Jag ska ta några "grönsakskort" med 1Ds och blåsa upp dem - återkommer.
 
dJb skrev:
Min gissning är att din 5D, liksom min 5D som också ger ett sånt mönster när man förstorar upp överdrivet mycket, är helt normala. :)
Min Nikon ger också liknande effekter, ibland. Jag antar att det har att göra med enfärgade ytor i kombination med skärpning, brus och JPG-artefakter. Det var länge sedan jag såg det nu, men jag minns att jag funderat på vad fanken det kan vara. Skitsamma, det syns ju inte normalt ändå.
Jag kan inte minnas om det är vid RAW eller JPG-fotografering jag sett det, men gissar på det senare.
 
Jag såg ett liknande exempel i en Nikon-tråd för ett tag sedan. Då visade sig problemet bero på att blixt hade använts vid kortare slutartid än vad som var angivet som kortaste slutartid för den kameran (1/500s, Nikon D70). Den kameran har ju dock elektronisk slutare, vilket väl inte 5D har, eller? Hur har du tagit bilden? (Den finns inte att ladda ner längre, så jag kan inte kolla filen själv).
 
...
Jag ska ta några "grönsakskort" med 1Ds och blåsa upp dem - återkommer.
Hittar inte motsvarande, eller ens nå't i närheten på de bilder jag tagit, vare sig RAW eller JPG, trots att jag gått ända upp till 1600%. Bara en normalsuddig gräsmatta utanför fokus.

Mönstret i Mickes bild är lite för regelbundet för att det ska kunna avfärdas som "normalt", oavsett varför det dyker upp. Bilden är tagen i 240 dpi och "borde" tåla mer än 100% på skärm. Antingen är bilden påverkad (skärpt - komprimerad - el ... ), eller så är det något skumt som kanske ändå inte borde vara där.
 
Det är inte så att råkonverterarens brusreducering är inne och spökar, jag vill minnas att jag fick något liknande när jag testade RawShooter.

/Daniel
 
Lite olika defekter som är vanliga i digitala bilder. Scrolla ner till "maze artefacts".

http://hannemyr.com/photo/defects.html

Vissa algoritmer för bayer-interpolering (AHD) är kända för att ge labyrinteffekter, så det är troligt att problemet uppstår någonstans i raw-konverteringen.

Som Daniel säger, så ser man ibland det där mönstret i RawShooter, framför allt verktyget "detail extraction" kan provocera fram liknande fel.

Om du har tagit bilden i raw, prova "framkalla" den i flera olika program, med flera olika inställningar.
 
Jag har sett samma fenomen diskuteras på dpreview eller FredMiranda. Det var fel på sensorn i ett fall. Jag kan förstås inte hitta tråden nu men jag ska försöka söka fram den.
 
Jag tror det kan också vara JPEG-komprimeringen som orsakar detta.
 
1. tack för engagemanget :eek:)

2. bilden är från början tagen i RAW helt utan blixtar. Självklart skall jag testa att öppna den i en annan raw-konverterare, dumt att jag inte tänkte på det själv. Har kollat bakåt i min "bildhistoria" och "problemet" fanns inte från början utan syns för första gången på de första bilderna jag tagit efter att kameran varit på service. På servicen byttes ett kort i kameran samt att det gjordes en uppgradering av firmware, kan det kanske vara så att det är i firmware som problemet ligger?

3. Det är faktiskt min server som stoppat nedladdningen av exempelbilden, ska försöka få igång den under kvällen...

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.