Annons

Konstiga prickar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Manke80

Aktiv medlem
Vad är det här för små konstiga prickar som syns på himmlen? Har fått liknande engång tidigare. Prickarna syns inte på de andra bilderna jag tog under tagen. Bilderna tagna med KM dimage Z3.
Är det heta pixlar. Om det är det så borde de ju alltid synas, eller? Större bild kan ses i mitt kritiker album.
Mvh Magnus
 

Bilagor

  • prickar.jpg
    prickar.jpg
    26.4 KB · Visningar: 286
Manke80 skrev:
Vad är det här för små konstiga prickar som syns på himmlen? Har fått liknande engång tidigare. Prickarna syns inte på de andra bilderna jag tog under tagen. Bilderna tagna med KM dimage Z3.
Är det heta pixlar. Om det är det så borde de ju alltid synas, eller? Större bild kan ses i mitt kritiker album.
Mvh Magnus

Skulle kunna vara smuts på sensorn. Prickarna syns olika mkt beroende på vald bländare.

Men är det inte helt enkelt löv som rotorn virvlat upp?
 
Nja

Nej jag tror inte det är löv. Har sett prickarna engång tidigare då jag fotade en solnedgång. Även då med en grådassig himmel.

Mvh Magnus
 
jag vet inte hur ni gör, men är det inte lite svårt att göra sensorrengöring på en minolta dimage Z3!?

kanske bara är att torka av det främre objektivglaset?
om du har filter monterat (typ skylight) skruva bort det och torka innanför!

mvh micke
 
m_emilsson skrev:
jag vet inte hur ni gör, men är det inte lite svårt att göra sensorrengöring på en minolta dimage Z3!?

kanske bara är att torka av det främre objektivglaset?
om du har filter monterat (typ skylight) skruva bort det och torka innanför!

mvh micke

Smuts på frontlinsen ger inte så skarpa fläckar.

Löv!

Men prova lite bilder mot ljust underlag med liten bländare, ser du fläckar är det något på sensorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.