Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga effekter vid långa exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

joka

Medlem
Är det någon som kan förklara varför jag får dessa effekter (till vänster om klockan) i bilder tagna med långa exponeringar, dom verkar komma olika mycket beroende på tiden och vinkeln mot ljuset. jag har inte sett samma problem vid normala tider. Kameran är en Canon 70D med 24-105L objektiv..

/Jocke

Bilagor

• _MG_5646.jpg
    _MG_5646.jpg
    74.3 KB · Visningar: 162
Noop, inga UV f-filter. Kan man få reflektioner vid långa tider? varför uppkommer dom inte annars?

/Jocke

Meteorsvärmen Perseiderna återkommer varje år och kommer att vara som mest intensiv kring den 12 augusti. I år spås den bli extra synlig därför att himlen kommer att vara så mörk. Skuren sammanträffar med att månen i år är i en sådan fas att den nästan inte syns. Har du fått med delar av denna svärm på ditt foto eller något annat ljusfenomen. Hur lång är exponeringen?

Är det någon som kan förklara varför jag får dessa effekter (till vänster om klockan) i bilder tagna med långa exponeringar, dom verkar komma olika mycket beroende på tiden och vinkeln mot ljuset. jag har inte sett samma problem vid normala tider. Kameran är en Canon 70D med 24-105L objektiv..

/Jocke

Du har två ljusstarka ljuskällor, säkert kraftigt överexponerade, symmetriskt från mitten av bilden, precis motsvarande de två störningarna.

Det är en reflex i objektivet. Exponera lägre eller photoshoppa bort.

ok, jag misstänkte att var reflexer, men tyckte att det var konstig så jag inte fått det tidigare eller med kortare tider...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar