Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Konstig fototrend
- Trådstartare hans-olov
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Ombyte förnöjer, sa smalfilmaren, tog höjdformat.
zatopek
Aktiv medlem
"Snart kanske dags för lutande TV-bilder också..? "
Något som jag retat mig på när jag tittat på många underhållningsprogram är att producenterna numer blandat ihop begreppet rörliga bilder och rörlig kamera. Ibland är det nästan svårt att se vad som händer på TVn eftersom objektet far omkring över hela bildrutan.
/Mats
Något som jag retat mig på när jag tittat på många underhållningsprogram är att producenterna numer blandat ihop begreppet rörliga bilder och rörlig kamera. Ibland är det nästan svårt att se vad som händer på TVn eftersom objektet far omkring över hela bildrutan.
/Mats
LuCyphre
Aktiv medlem
hans-olov skrev:
Hej!
I alla tider har det gnällts på fotografer som inte kan hålla kameran rakt och som en följd av detta får sned horisont. Det finns mattskivor med rutmönster, stödlinjer och nu finns det till och med virtuella vattenpass inbyggda - allt för att få oss fotografer att hålla koll på horisontlinjen. Om ni klickar på länken "Visa bildspel" och tittar på reportagebilderna ser ni nog snabbt en trend - (nästan) ingen prisvinnande fotograf klarar av att hålla horisontlinjen rak! Detta är alltså ett vinnande koncept! Särskilt Paul Hansen tycks ha satt detta i system men även andra fotografer verkar lida av samma åkomma.
Jag vill säga som min bildlärare på fotoskolan i Luleå skulle ha sagt: "- vad tillför du bilden genom att inte hålla kameran rakt?" Kanske fotograferna tror att de gör bilderna mer dynamiska, att de adderar mer dramatik eller att de är nyskapande. Jag tycker bara att det är störande - särskilt när jag ser bild efter bild i samma kollektion med samma kompositionsteknik. På någon enstaka bild kan det höja intresset i bilden då detta kan tolkas som om bilden var "tagen i farten" - en actionbild, men när jag ser flera bilder samtidigt är det för tydligt att detta är en medveten strategi från fotograferna.
/Hans-Olov
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=749848
Jepp, o i alla tider har det gnällts på folk som går utanför ramarna i alla möjliga sammanhang. Så jag tycker faktiskt att det gnälls för lite på de som gnäller.
Jag tycker t ex att det gnälls för lite på alla tråkiga bilder med rät horisont. Bilder där det inte heller tillför något mera än att man visar sig kunna hantera mattskivan i sökaren. Maniskt fastklamrade vid grundkursen i komposition skjuts det bilder som är till förväxling lika alla andra bilder som tagits. Just bildspelet i fråga blir lätt komiskt då bilderna publiceras i klump utanför sitt sammanhang. Det blir lika sökt som att publicera en drös tillrättalagda naturbilder, porträtt eller vad som helst som ryms inom den vanliga ramen. Frågan är också intressant om den medvetna strategin. Jaha, och varför är det fel att göra något medvetet. Att göra medvetna bilder som inte lutar verkar här mera acceptabelt än att göra dito lutande. Oavsett vilket skulle bildbruset i samhället bli mera uthärdligt om flera fotografer gjorde just medvetna val. Kalla det strategi eller något annat. Men mera medvetet, gärna för mig.
avslutad130422
Avslutat medlemskap
Personligen tycker jag det kan passa med lutning i vissa bilder men långt ifrån alla (beror väl lite på vad man vill åstadkomma). Något som verkligen förlorar på att ha lutning i bilderna är landskapsfoto! Värsta trenden numer tycker jag är HDR, ryser nästan när jag ser "HDR foton".
That's my 5 cents!
//Jörgen
That's my 5 cents!
//Jörgen
Lasse C
Aktiv medlem
Personligen tycker jag det kan passa med lutning i vissa bilder men långt ifrån alla (beror väl lite på vad man vill åstadkomma). Något som verkligen förlorar på att ha lutning i bilderna är landskapsfoto! Värsta trenden numer tycker jag är HDR, ryser nästan när jag ser "HDR foton".
That's my 5 cents!
//Jörgen
Gammal tråd, jag vet, men intressant diskussion. Jag håller helt med dig om att landskapsfoto inte brukar bli bra med lutande bilder. Jag fotar mycket landskapsfoto själv och tycker inte alls om när mina landskap lutar. Speciellt lutande horisonter på havs- och skärgårdsbilder har jag blivit fullständigt allergisk mot.
Men det här gäller alltså mina egna bilder. Var och en får göra som hon/han vill, och skulle jag få syn på en skärgårdsbild med lutande horisont, och tycker den är bra, så fine! Jag tycker ungefär lika illa om regler om hur en bild ska vara som jag tycker om mina egna lutande horisonter . Kanske låter som en paradox, men jag tycker helt enkelt inte om när horisonten lutar, rent estetiskt. Jag har inte gått någon utbildning där någon bankat in i huvudet på mig att lutande horisonter är förbjudet.
En kategori där lutande bilder ofta fungerar bra i mitt tycke är modellfoto. Då är det modellen som är i fokus och om en lutning framhäver modellen bättre i vissa bilder så är det mycket bättre än att till varje pris hålla kameran rakt.
När det gäller detta med trender, oavsett konstform, så tycker jag att det är trist när något nytt dyker upp och sedan ska alla göra likadant. T ex svartvita bilder med en detalj i färg. Det var kul när det kom och det kan fortfarande kännas kreativt och intressant om det används rätt, men generellt har det tjatats ut till leda i mitt tycke.
Så min uppfattning sammanfattningsvis om konstnärligt skapande i allmänhet: Tänk fritt, fritt från både regler och trender. Om resultatet sedan ändå oavsiktligt råkar sammanfalla med en trend eller en regel, låt inte detta heller hindra. Både att följa och att bryta mot regler och trender alltför strikt inskränker det kreativa skapandet.
Lasse C