Annons

Konstig fläck?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

I min bild Oskyldiga blå ögon

Så ser det ut som om jag missat att gråa ut en fläck precis under ögonen. Det ser till och med jag och jag utgick naturligtvis från att så var fallet. Dock när jag öppnade upp bilden i PS så fanns inte den missade fläcken kvar.

Inte heller upplever jag att den förekommer på denna sida, länk

Någon som skulle kunna tänka sig att förklara detta fenomen?

Mvh
Maverick

Visst är det skillnad! Bilden på fotosidan uppvisar en svag missfärgning under ögonen. Den syns även när man öppnar filen i Photoshop.

Är du säker på att du laddat upp samma version av filen? Den på photosig är nästan tre gånger så stor som den på fotosidan (184 kb resp 47 kb).

Jag ser fläcken på fotosidan men inte på photosig. Testa att ladda upp bilden igen på fotosidan och se om det är kvar.

Daniel_L skrev:
Visst är det skillnad! Bilden på fotosidan uppvisar en svag missfärgning under ögonen. Den syns även när man öppnar filen i Photoshop.

Är du säker på att du laddat upp samma version av filen? Den på photosig är nästan tre gånger så stor som den på fotosidan (184 kb resp 47 kb).

Japp, jag är säker för det finns bara en version. Jag ska testa att ladda upp bilden igen så får vi se. Storleken på photosig överrensstämmer med den fil jag har på disken så vad som hänt på vägen här på sidan vette sjutton.

Tack för hjälpen, det hade nog tagit en stund innan jag kollat filstorleken.

Mvh
Maverick

Vilka dimensioner hade den då du laddade upp den? Var den mer än 600px hög är det möjligt det där är en artefakt av nedskalningen som görs automatiskt.

Den var 640x480, men är det inte lite väl att komprimera ner den från 184K till 47K eller vad det var?

Dessutom stod det på uppladdningssidan att det var 1024x1024 som var begränsningen.

Mvh
Maverick

Det stämmer, men det görs då också en 600x600-version av bilden för visning. Då körs en automatisk förminskning, och den blir aldrig så bra som att göra det manuellt i Photoshop där man kan ställa in mer saker. Det är sällan det blir så konstiga resultat som i din bild dock.

Det blir ingen förstora-knapp om den förstorade versionen är under 100px störe än 600x600; detta för att spara bandbredd både för oss och er - man har inte så stor behållning av att se tex 40px till i höjd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar