Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig AF fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska försöka förklara problemet lite bättre.. Oavsett vilken af punkt jag väljer så hamnar skärpan på samma avstånd trots att bildfältet är krökt. Fotar jag plant mot en vägg blir alla bilder likadana oavsett vilken punkt jag väljer. Tror det är så att kamerans af inte fattar att objektivet har ett krökt bildfält men det tycker jag den borde göra.

Jag ska försöka förklara problemet lite bättre.. Oavsett vilken af punkt jag väljer så hamnar skärpan på samma avstånd trots att bildfältet är krökt. Fotar jag plant mot en vägg blir alla bilder likadana oavsett vilken punkt jag väljer. Tror det är så att kamerans af inte fattar att objektivet har ett krökt bildfält men det tycker jag den borde göra.

Skojar du med oss? Du menar att du träffas fokus rätt oavsett punkt på en plan yta och det tycker du den inte borde göra?
Skaffa TS ;)

/Stefan R. Nilsson

En perifier AF-punkt borde känna av fokus i perifierin oavsett om bildfältet är krökt eller inte.

Fasdetekterande autofokus fungerar så att AF-punkten "ser" hur oskarpt det är, därefter beräknas hur långt fokusmotorn ska dra.
Det kan inte spela någon roll ifall bldfältet är krökt, elelr var i bilden fokuspunkten sitter.
Där fokuspunkten sitter - där ska det bli skarpt.

Översatt till manuell fokus och mattskiva: Det spelar ingen roll vilken form fokusplanet har. Där det blir skarpt på mattskivan, där blir det skarpt på bilden.

Petter ...

Varför vill du att det ska vara oskarpt där säger till kameran att det ska vara skarpt?

/Stefan R. Nilsson

Stora bländare, 1,2-2,8. Man ska inte alltid lite på Photozone. Tester är inte samma sak som användande.

Här var det inte bara Photozone, men du verkar inte ha läst bägge testerna jag länkade till? De är rätt samstämmiga. Jag har även testat objektivet själv och tycker deras tester stämmer rätt bra. Det är inte bara de här siterna som tycker objektivet är mindre bra rent skärpemässigt utan som jag tidigare nämnde är det andra karakteristika som gör att man väljer det här objektivet. Canons ljusstarka L-objektiv är ju inte alltid de skarpaste objektiven, vilka många verkar tro. Att få skärpan att sitta på stora bländare är inte så enkelt med det då väldigt korta skärpedjupet. Det verkar inte som om Canons verkstäder klarar att kalibrera det på bästa sätt tyvärr.

Hej !

Verkar lite mystiskt, fås samma fenomen
dvs krökt skärpeplan
vid livew. och manuell fokusering ?

//MW

Skärpeplanet är förstås lika krokigt hur du än fokuserar, då det är en (om än oönskad) egenskap hos objektivet. Poängen är att oavsett hur krokigt planet är kan man ändå fokusera skarpt ute i en kant, om man manuellt fokuserar så det blir skarpt just där. Sen kan det se ut som kattskit någon annanstans i bilden, men det är en annan sak.

Skärpeplanet är förstås lika krokigt hur du än fokuserar, då det är en (om än oönskad) egenskap hos objektivet. Poängen är att oavsett hur krokigt planet är kan man ändå fokusera skarpt ute i en kant, om man manuellt fokuserar så det blir skarpt just där. Sen kan det se ut som kattskit någon annanstans i bilden, men det är en annan sak.

Ja, jo det var väl det jag frågade om , dvs :

enl inl 21 så blir det fås skärpa med en perif. af-punk,
men på bilden är mittpunken skarp men inte
den använda skärpepunkten.

Min fråga var om man såg samma ilivev+man foks,
dvs att när den perif. var som skarpast så är även
mitten det ?

Livev i kameran är kanske inte optimal för detta,
Eos _util mot skärm är nog bättre.

//MW

Fasdetekterande autofokus fungerar så att AF-punkten "ser" hur oskarpt det är, därefter beräknas hur långt fokusmotorn ska dra.
Det kan inte spela någon roll ifall bldfältet är krökt, elelr var i bilden fokuspunkten sitter.
Där fokuspunkten sitter - där ska det bli skarpt.

Exakt, men så blir det inte med mitt hus och min glugg. Det jag vill veta är om det alltid är så med 50/1,2.

Skojar du med oss? Du menar att du träffas fokus rätt oavsett punkt på en plan yta och det tycker du den inte borde göra?
Skaffa TS ;)

/Stefan R. Nilsson

Du fattar inte hur jag menar. Problemet är att om jag fokuserar med en punkt ute i kanten blir det frontfokus, om jag väljer mittpunkten blir det perfekt. Bildfältet hos optiken är krökt och det har vi redan kommit fram till. Om jag fokuserar mot en plan yta på kort avstånd med en punkt i kanten borde det då bli lite skarpare vid vad af punkt och mindre skarpt i mitten. Om jag sen gör samma sak med mittpunkten borde det bli skarpare i mitten och mindre skarpt i kanten. Så blir det inte.

Varför vill du att det ska vara oskarpt där säger till kameran att det ska vara skarpt?

/Stefan R. Nilsson

Det vill jag inte men det är så det blir. Väljer jag en punkt i kanten blir det kraftig frontfokus och väljer jag mitten blir det perfekt.
Om jag fokuserar med mittpunkten blir det som sagt bra. Väljer jag punkten till höger och tar en bild blir det lite frontfokus. Ytterligare en punkt till höger så blir det mer frontfokus osv...

Exakt så vill jag att det ska vara men så blir det inte. Ute i kanten blir det frontfokus med af. Ska testa med live view.

Om du fokuserar manuellt ska de bli så, åtminstone om vi antar att du även fotograferar med fullt öppen bländare. En del objektiv lider av märkbar fokusskift, vilket innebär att fokus flyttar sig en aning när man bländar ner. EF 50 mm f/1,2L USM är ökänd för detta. Fotograferar man på f/2 flyttar sig fokus tillräckligt för att det ska märkas, samtidigt som skärpedjupet inte ökar tillräckligt för att maskera detta.

Med tanke på hur ljusstrålarna som AF mäter på passerar genom objektivet kan det måhända bli någon effekt som gör att det som man i den färdiga bilden ser som krökt fokusplan inte mäts av AF-sensorn?
Oavsett vilket ska du kunna se det själv, om du fokuserar med live view, antingen manuellt eller med kontrastfokus, där du vill ha fokus.

Det vill jag inte men det är så det blir. Väljer jag en punkt i kanten blir det kraftig frontfokus och väljer jag mitten blir det perfekt.
Om jag fokuserar med mittpunkten blir det som sagt bra. Väljer jag punkten till höger och tar en bild blir det lite frontfokus. Ytterligare en punkt till höger så blir det mer frontfokus osv...

Ok. Då hänger jag med.

/Stefan R. Nilsson

Om du fokuserar manuellt ska de bli så, åtminstone om vi antar att du även fotograferar med fullt öppen bländare. En del objektiv lider av märkbar fokusskift, vilket innebär att fokus flyttar sig en aning när man bländar ner. EF 50 mm f/1,2L USM är ökänd för detta. Fotograferar man på f/2 flyttar sig fokus tillräckligt för att det ska märkas, samtidigt som skärpedjupet inte ökar tillräckligt för att maskera detta.

Med tanke på hur ljusstrålarna som AF mäter på passerar genom objektivet kan det måhända bli någon effekt som gör att det som man i den färdiga bilden ser som krökt fokusplan inte mäts av AF-sensorn?
Oavsett vilket ska du kunna se det själv, om du fokuserar med live view, antingen manuellt eller med kontrastfokus, där du vill ha fokus.

Det är INTE fokusskift. Jag testar på 1,2 och då finns det inte. Fokuskift ger bakfokus inte frontfokus. Har testat med live view nu och då blir det rätt. Ska lägga ut bilder senare.

Det är INTE fokusskift. Jag testar på 1,2 och då finns det inte. Fokuskift ger bakfokus inte frontfokus. Har testat med live view nu och då blir det rätt. Ska lägga ut bilder senare.

Köp reikan FoCal. Programmet analyserar alla fokuspunkter och utvärderar.

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar