Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstgjort gräs

Produkter
(logga in för att koppla)

Marina.Farina

Avslutat medlemskap
Ska fotografera ett brudpar i helgen och jag har sett på vissa bröllopsfoto som tagits i gräs, att fotografen har gjort något med gräset som får det att se konstgjort ut. Finns det något filter i PS som kan göra denna effekten?

Sen en annan fråga som inte rör detta är, jag ska göra ett portfolio och har fått bilder i storleken 20*30 men hittar bara mappar som tar A4 format, Har ni något förslag på vart jag hittar en sådan mapp eller hur jag annars kan göra.
 
Då blir det ju tyvärr ganska svårt att hjälpa.
En sak jag har sett att många gör på bröllopsfoto är att öka färgmättnaden (saturation) och att lägga på en vinjettering.
Jag vet inte om detta kan få fram den effekt du söker.

Annars kan du gå in under bildpoolen bröllopsfoto, leta upp en bild med den effekt du vill ha och sedan fråga den fotograf som tagit bilden hur han/hon har gjort.

Hoppas det är till någon hjälp!
 
Vinjettering är när man mörkar ner kanterna. Från början är det egentligen något som uppstår med vissa typer av objektiv.

Det finns många olika sätt du kan göra en vinjettering på.
Sök här på fotosidans forum så hittar du många olika alternativ.
Ett alternativ kan vara att skapa ett nytt adjustment layer med exempelvis curves. Dra ner en punkt en bit i början och sätt sedan en punkt till lite längre bort. Denna ska också vara under mittlinjen, men dra den lite mot den första punkten.

På så sätt får du en mörkare bild med lite mer kontrast i.
I lagermasken ska du sedan välja en STOR pensel med mycket luddighet och måla in svart i allt förutom kanterna.

Hoppas att det går att förstå hur jag menar. Annars hittar du mycket bättre beskrivningar genom att söka efter vinjettering +photoshop i google. Bla så har moderskeppet.se bra beskrivningar.

Ha det så bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.