Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsertfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad inställningar beträffar så är de här av underordnad betydelse. Däremot är det ett oeftergivligt krav att du använder ljudfilm.

TROLL-liknande svar av den här karaktären...
är bara så tråkiga.
Håller verkligen med!

Bengt,
ifall du nödvändigtvis ska driva med andra, så gör det i något annat sammanhang. Här postas många frågor från nybörjare som tar sina första stapplande steg inom fotovärlden. Du visar väldigt dåligt omdöme genom att trampa på dessa! Och det är inte första gången.

Antingen förstår de inte vad det är du menar (det mest skonsamma). Eller också förstår de att tykenhet är det första de utsätts för här, vilket förstås aldrig är roligt. Då är det inte ens säkert att de någonsin återkommer igen!

Du tycker säkert själv att du är mycket roligt när du kan tolka frågan på ett annat sätt än det som den i det här fallet oerfarne frågeställaren kunde se. Men det räcker inte med att DU SJÄLV tycker att det här är roligt! Att vara rolig på någon annans bekostnad är inget bevis på kreativitet - bara på dumhet.
 
Senast ändrad:
Det är när man använder STOR bländare som skärpedjupet blir litet.

Anledningen till att man vid konsertfoto (då ljuset vanligen är dåligt) vill använda stor bländare (t.ex. 1:2) är att det då släpps in mycket mera ljus, så att man förhoppningsvis inte behöver använda längre exponeringstid än kanske 1/30 sekund eller så. Använder man en LITEN bländare (t.ex. 1:11) så kommer man vid samma ljus att behöva använda en exponeringstid på 1 sekund (och då kommer artisten ifråga definitivt att bli rejält suddig).

Att "ett mindre tal" som 2 betecknar en större bländare än "ett större tal" som 11, beror förstås på att det egentligen egentligen är 1:2 respektive 1:11, som man har förenklat lite, och 'en halv' är ju mycket större än 'en elftedel'.

Det är precis detsamma när det gäller exponeringstider (så länge dessa är mindre än 1 sekund). 1/30 sekund är ju en mycket längre tid än 1/500 sekund.

oj, skrev fel skulle vara stor bländare... men blir det så litet skärpedjup att den tex örat är osarkpt men att ögat är jätteskarpt, när man står några meter ifrån?
 
oj, skrev fel skulle vara stor bländare... men blir det så litet skärpedjup att den tex örat är osarkpt men att ögat är jätteskarpt, när man står några meter ifrån?
Det beror VÄLDIGT MYCKET på kombinationen av avstånd och objektivbrännvidd, och exakt vilken bländare du använder.

Gjorde några approximativa beräkningar så att du kan få en uppfattning om det hela.

BRÄNNVIDD 135 mm
Avstånd: 2 m
Bländare: 2,8
Skärpedjup: plus-minus 13 mm

Avstånd: 1 m
Skärpedjup: plus-minus 3 mm


BRÄNNVIDD 35 mm
Avstånd: 2 m
Bländare: 2,8
Skärpedjup: plus-minus 150 mm

Avstånd: 1m
Skärpedjup: plus-minus 45 mm


Och så ett extremobjektiv - ifall du skulle bli intresserad av fågelfotografering e.d.:

BRÄNNVIDD 600 mm
Avstånd: 2 m (För att komma så nära krävs mellanringar)
Bländare: 5,6
Skärpedjup: plus-minus 1 mm

Avstånd: 1 m (Är p.g.a. optiklagarna inte möjligt att åstadkomma när avståndet räknas från sensor/filmplanet)

Ett kanske något vanligare avstånd: 20 m
Skärpedjup: plus-minus 120 mm


På den gamla goda tiden var i princip alla objektiv försedda med en skärpedjupsskala så att man direkt kunde se hur stort skärpedjupet blev för olika avstånd. Visserligen är detta mycket lättare att fixa med fasta objektiv, men även dåtidens zoomobjektiv brukade vara försedda med en skärpedjupsskala av något slag. Ofta fick man dessutom med skärpedjupstabeller i kartongen. Idag brukar bara fasta objektiv vara försedda med skärpedjupsskala. Ytterligare en anledning till att gilla dessa!

Observera att det inte är så att allting är hårskarpt innanför skärpeområdet, och sedan blir allting därutanför plötsligt oskarpt. Maximal skärpa får man bara i skärpeplanet, och sedan blir skärpan gradvis mindre ju längre ifrån detta motivet befinner sig. Vad du kommer att uppfatta som oskarpt beror alltså på hur mycket du förstorar bilden sedan, och på hur nära håll du betraktar den (100% på dataskärmen motsvarar mycket nära - du skulle inte kunna se hela bilden).
 
Senast ändrad:
Vad inställningar beträffar så är de här av underordnad betydelse. Däremot är det ett oeftergivligt krav att du använder ljudfilm.

jag tyckte det var lite humoristiskt iaf Bengt!

jag kör med Nikon och har alltid på auto-iso på konserter, och sen kör jag A/S/P, lite efter humör, objektiv och konsert...
testa olika inställningar på konserten, och sen när du kommer hem så är det guld värt å kunna kolla i exif-infon som följer med bilderna, för att kunna se vilka inställningar man haft för varje bild. på så vis kan man se lite av orsakerna till att bilden blev bra, eller kass...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar