Annons

Konsertfotografering für kalle

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, är väldigt ny inom det här med fotografering men tänkte ge mig på att fota på några konserter. Har en del frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på..

(jag har en Canon Eos 300 med Sigma 28-105 - länk: http://www.expert.se/prodinfo.asp?secId=9&subId=4&prodId=2102&bhcp=1 )


1. blixt eller inte? jag har bara den inbyggda blixten (ledtal 13) och undrar om det blir bra med den. Eller om jag ska köra helt utan blixt (ibland är det väl inte ens tillåtet att fota med blixt). Vad är att föredra?

2. Film. Jag tänkte köra med ISO 800, är det vettigt? Ska jag "pressa den" till ännu högre tal?

3. Väldigt höga slutartider är jag rädd för - hur får jag ner dem till "ok", och vad kan man räkna som en "ok" slutartid? 1/125?

4. Vad är bäst (enklast för mig); köra på förvalda motivprogrammen - eller på de manuella. vilket program isf?

5. Vilka problem kan uppstå - hur löser jag dem?

5b. övriga tips är väldigt välkomna.

Tacksam för hjälp.
 
Jag brukar aldrig använda blixt på konserter, eftersom det förtar mycket av känslan i bilderna.

800 ISO brukar räcka rätt bra, det kan bli 1/125s bl 4 eller liknande. Jag brukar köra Fuji Superia 800, som är fantastisk vad gäller korn och färger med tanke på den höga känsligheten. Fuji har ju dessutom en Superia 1600 som sägs vara ruskigt bra, har inte testat den själv, dock.

Vad gäller ljusmätning: tänk på att stora mörka bakgrunder bakom artisterna ger överexponerade artister om kameran mäter ljuset i hela bilden. Om du har spotmätning på kameran är det att föredra, annars bör du underexponera 1-1,5 steg mot vad mätaren säger.

Lycka till!
 
Utan att egentligen ha fotograferat konserter skulle jag ändå vilja säga följande...

Med 105an är det svårt att komma riktigt nära och det är ganska ljussvagt i 105-läget så du kan komma att behöva en ganska ljuskänslig film.


1) Glöm den inbyggda blixten om det är den enda du har. Om du ska fotografera med blixt så bör du kontrollera att du får det.

2) Filmvalet.. Tänker du köra färg eller svartvitt? 800 räcker ganska långt men det beror på hur scenuppsättningen är gjord och hur mörkt/ljust det är. Kanske ska du överväga 1600-film. Fuji har en 1600 färgfilm som jag iofs inte har testat men den bygger tydligen vidare på deras "press"-800a. Annars kan du ju växla mellan svartvit 1600 och färg 1600. Fuji neopan 1600 ger i mitt tycke ett härligt korn i bilderna.

3) Slutartider beror väldigt mycket på vad du vill förmedla. Ju kortare slutartid destomera kan du frysa ett ögonblick medan en längre slutartid kan skapa en rörelseoskärpa fylld av energi och kraft. 1/125 ger en bra frysning.

4) Förvalda program (av typen porträtt, landskap etc) ska du helt vänja dig av med att använda. Istället kan du försöka använda bländar eller slutartidsutomatik, eller helt manuella inställningar.

5) Problem.. det beror på hur du definierar problem. En svårighet kan vara att bedöma ljuset så att artisterna blir rätt exponerade i förhållande till bakgrunden. Scener kan se så olika ut men om du tänker dig en mörk bakgrund så kan detta lura din ljusmätare så att artisten blir överexponerad. Du bör kanske försöka spotmäta eller uppskatta ljuset och göra ett överslag på hur kraftigt eller svagt det är för att därefter kunna bedöma om din kameras ljusmätare ljuger för dig eller inte.


Sist men inte minst, vad är syftet med bilderna?
 
Hej!

Att plåta konserter är inte det lättaste. Svagt ljus och kräver hög klass på optiken. besvarar dina frågor här:

1. Vill du fånga känslan som är på scenen så strunta i blixten. den släcker ut det befintliga scenljuset och plattar till bilderna. Enda gången jag använder blixt är när jag skall frysa en rörelse. Ställer då ner utteffekten mycket samt kör rearsync.( synk på andra ridån )

2. Iso 800 brukar räcka men ibland får man pressa till 1600 med större korn som följd. Använd Fuji Superia 800..

3. Att försöka få korta slutartider har mycket med optiken att göra. Du måste nästan ha optik med bländare 2,8 annars e risken stor att du får för långa slutartider. Inte för att vara elak men billiga standardgluggar räcker knappt till.. tro mig jag vet av egen erfarenhet. Har införskaffat lite bättre optik nu och det är rätt stor skillnad.

4. Kör med bländarförval. ställ in största bländare tex. 3,5 eller vad som e störst på ditt objelktiv. Då ser du direkt slutartiden och kan ju på så sätt avgöra om du får rimliga tider.

5. Använd spotmätning när du plåtar. Mät på den del av artisten som skall exponeras korrekt. tex ansiktet eller kläderna. Detta är viktigt att tänka på. ofta råder motljus och då måste spotmätning användas annars exponerar kameran fel.

Att plåta konserter kräver rätt mycke övning och utrustning som klarar förhållanden som är. Själv vill jag köpa en 80-200/2,8 nu men slantarna räcker inte riktigt till för tillfället.

Hoppas detta hjälpte dig lite på vägen!!
Titta gärna på mina bilder från konserter!

Lycka till!!

/David
 
tack alla,
jag är rädd att det krävs en hel del övning ja.
tyvärr så hoppas jag på kanonbra bilder på första försöket (jo visst) då den bästa konserten blir den första.
 
EOS300 har inte spotmätning men däremot mätning i en cirkel i centrum (har jag för mig...).
Så här skulle jag göra:
Film: Iso 800, färg eller sv/v.
Slutartid: 1/30-1/125s.
Försök stå långt fram i början för att mäta ljuset. Fånga in artisten i centrum och tryck in knappen för låsning. Då får man tid/bländarvärden som gäller för centrummätning, dvs den mörka bakgrunden räknas garanterat bort helt.

Kör helt manuellt hela tiden med samma tid/bländare. Ändra inget om inte ljusstyrkan ändras dramatiskt.
Konsertfoto är mycket trial and error plus erfarenhet.
Räkna kallt med att det 'går åt' några konserter innan resultatet blir bra.
Riktigt bra optik är också bra att ha om man vill ha hög klass på bilderna.

Det är heller inte för intet spotmätare finns på en del kameror...
 
Kalle: vilken artist är det du skall fotografera?
Alla konserter är ju olika, har själv fotograferat en del JM Jarre konserter med blandat resultat, där är det inte bara närbilder på artisten som är det viktiga utan även helheten... Själv skulle jag nog rekomendera att testa lite, det är klart bästa sättet att lära sig, för varje situation är ju olik den andra gällande ljus och scensättning, till skillnad från en del annan fotografering...
Men som sagt tidigare, det är lätt att råka få överexponerade bilder om kameran mäter över hela bilden, så att underexponera eller att köra spottmätning är nog inte helt fel.
Blixten skall du nog försöka undvika, om du inte är väldigt nära och vill ha bra närbilder, men annars så försvinner mycket av känslan och speciellt konsertljuset i bilderna.
 
Senast ändrad:
Försök se till att den inbyggda blixten inte kan fällas upp automatiskt. Jag vet att det finns såna funktioner på vissa Minolta och Canonkameror.
 
Eos 300 har 7 punkters spotmätning, så det ska nog inte vara några problem. hmm

och blixten bestämmer man över själv (förutom när man tar de förinställda motivlägena)

Vilken konsert? Morrissey på KB, malmö!
man brukar kunna komma väldigt nära scenen där. typ 2-3 meter bara, så jag hoppas det ska bli rätt bra bilder.

tack
 
blixt kan vara nog så användbart om det är en röjig artist som hoppar, slänger med håret odyl. Använd i så fall blixt i kombination med en riktig blixt på kameran, synk på andra ridån (går att ställa in på lite bättre blixtar) och ljus mätt efter det befintliga scenljuset. Är det däremot en mera stillsam artist brukar det göra sig bättre utan blixt. Försök spara ihop pengar till en ljusstark glugg, gärna en fast sådan tex 85mm 1.8 eller liknande.Får du stå stå framme vid scenkanten kan det vara idé att ha en vidvinkel till hands, utifall att artisten söker närkontakt med publiken eller kanske tom böjer sig ner mot dej och sjunger rätt in i gluggen!
Lycka till och visa gärna lite bilder här på sidan när du e klar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar