Annons

Konsertfoto_tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Olsson

Aktiv medlem
Ska eventuellt fota på en klubb i helgen där det uppträder en del olika rockband...Uppträdandena är inomhus. Detta blir första gången för mig att fota nå´t liknande.
Skulle vilja ha så mycket tips och ideer som möjligt vad jag ska tänka på samt undvika.
Skulle tro att det går att komma hyfsat nära scenen för att fota iaf.

Objektiv jag har till min 40D:
Canon 50mm 1,8
Tamron 17-50 2,8
Sigma 70-200 2,8
 
Jag brukar försöka undvika slutartider längre än 1/100, det är alltid lite puff och skuff vid rockfoto. Jag brukar föredra f/1.8 framför zoom, komponera efter tillfälle, men valet är egentligen efter eget fotosätt. Brukar vara bra att stå på vänster sida om möjligt, då får du gitarr och bas rätt vinklade (man ser kroppen). Bilderna blir mer dynamiska om det är någon musiker i bakgrunden, eller om du kan arbeta med scenljuset. Spot och byta AF punkt brukar hjälpa att fånga tillfällen (och få skärpa) om man kan förutse dem lite, eller hinner ändra.
 
Tror inte den hinner hänga med när det är så varierat ljus, har inte provat. Jag brukar brukar välja en punkt och inte fokusera genom att trycka ner knappen halvvägs, d v s trycka av direkt, annars hinner de flytta på sig om än så lite.
 
Jag använder samma objektiv som du (tamron 17-50) när jag fotar konserter, så du kan se resultat på min portfolio.
Jag tycker att det fungerar bra och det är väldigt skönt att ha zoomen tycker jag.

ISOt måste upp, minst 800 kör jag på för att kunna få snabba slutartider.
Fokusering kör jag one shot, och ljusmätning oftast partiell.

max pbs per sekund är inte dumt att köra på då det är större chans att man får en perfekt bild då.

Lycka till!
 
Hmmm, vad är pbs för nå´t? Och partiell ljusmätning har jag aldrig hört talas om heller ;-)
 
Senast ändrad:
Niklas Olsson skrev:
Ska eventuellt fota på en klubb i helgen där det uppträder en del olika rockband...Uppträdandena är inomhus. Detta blir första gången för mig att fota nå´t liknande.
Skulle vilja ha så mycket tips och ideer som möjligt vad jag ska tänka på samt undvika.
Skulle tro att det går att komma hyfsat nära scenen för att fota iaf.

Objektiv jag har till min 40D:
Canon 50mm 1,8
Tamron 17-50 2,8
Sigma 70-200 2,8

Du verkar ha bra saker att plåta med. Som jag tycker är Live foto ungefär lika svårt som sportfoto. Det går fort och tvekar man så är tillfället borta. Om dina saker är skarpa vid 2.8 så är det bra. ISO 800-1600 brukar gå åt. Samt att få använda dike eller scenen är ju bäst. Utan de möjligheterna blir det knepigt. Jag är dock ingen expert, men lite har jag fotat live. Jag tror att intressanta vinklar är det roligste med dessa bilder. Använd inte blixt vad du än gör.. Det brukar inte uppskattas.
 
Niklas Olsson skrev:
Hmmm, vad är pbs för nå´t? Och partiell ljusmätning har jag aldrig hört talas om heller ;-)

Bps menar jag såklart, och det antar jag att du förstod också.

Partiell ljusmätning är cirka 9% av mitten i sökaren.
 
Fokusmetoden hinner nog inte med, men prova, det som funkar för dig är det som funkar, finns inga preferenser egentligen. Single shot + känsla för timing är annars rätt bra om man inte gillar att sitta och gör urval.
 
Ärligt så tänkte jag inte att det var bps det skulle stå istället...(kollade dina bilder, riktigt bra)
Bra tips ni ger...fortsätt ös på med mer om ni kommer på nå´t. :)
 
Ang fokusmetod, tycker jag i alla fall att det beror på både vilket objektiv man använder, samt om man är av typern "center och omkomponera" eller "välja fokuspunkt".

Vid använding av vidvinkel kör jag oftast med one-shot, medan vid använding av ljusstarka fasta objektiv mer kör med servo. Detta för att ett svajande fram och tillbaka vid micken helt kan kasta ett ansikte ur fokus med ett så tunt fokusplan. Min 35 1.4 tex måste jag använda på detta sätt.

Det funkar heller inte så bra att använda servo fokus om du använder dig av mittenpunkten (och inte har satt fokusknappen på nån annan knapp än avtryckaren, då har man å andra sidan oftast servo fram tills man släpper knappen), iom att du flyttar punken efter att du har låst fokus (och den då inte låses med servo...).

Ang dina objektiv, tror jag du helt klart kommer ha mest nytta av den fasta och den vida zoomen. Det är svårt att få bra bilder med 70-200 utan IS/VR om det inte är väldigt mycket ljus (tänk globen/hawaii scenen), iom att du behöver få en runt 1/200s för att inte få överdrivet mycket skakningsoskärpa.

Jag tycket inte du ska vara rädd att använda dig av slutartider ner mot 1/50-1/40 med den vida zoomen, särkilt i det vidare läget. Försök att komma tidigt och stå vid kanten, helst inte rakt framför då du får en mikrofon rakt i sångarens ansikte. På så sätt kan du få bra porträttbilder med 50mm:arn (tänk 1/60-1/100), samt bra bilder med zoomen.

Fotografera i RAW, och var inte rädd att underexponera 1/3-2/3 om det verkar vara dåligt med ljus. Det går att rädda upp i PS.

Ang exponering, 40d har spotmätning, använd det på ansiktet för att få en bra exponering. Antingen låser du exponeringen (*-knappen) eller så kör du manuellt och kollar då och då mot ansiktet att du ligger rätt.

Lycka till!
/Björn
 
Tack för tipsen...

Det blev lite kort tagna, lite blandad kvalitet...det var inte det lättaste precis men kul var det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.