Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Konsertfoto
- Trådstartare AdamF
- Start datum
vox2000
Aktiv medlem
AdamF skrev:
Hej alla!
Ikväll ska jag fotografera min väns releaseparty.
Vad bör jag tänka på?
ISO 800 är väl ganska bra skulle jag tro.
Vill gärna ha maffiga färger.
Hur får jag det? (Har en Canon 400D)
Tacksam för svar och vägledning!
/AdamF
Det är inte möjligtvis Moder Jords Massiva releasefest du ska plåta?
Iaf..
Jag plåtar en hel del konserter, och ISO 800 är nog det minsta du behöver använda, om det inte är jäkligt bra ljus på konserten. Det märker du. Jag har hitils bara varit på en konsert som jag har kunnat använda ISO 800 på, om jag inte vill ha en väldigt lång slutartid, typ 1/15-1/30 sekund, men då plåtar jag mest på små och mindre klubbar. Ju längre slutartid desto mer risk för rörelseoskärpa och så.
Jag brukar plåta i ISO 1000-1250, 1/50-1/60s och största möjliga bländare, lite beroende på ljuset. Blir ljuset bättre sänker jag ISOn för mindre brus hellre än en mindre bländare eller en snabbare slutartid. Ju lägre ISO desto mindre brus.
Använd inte blixt! Det förstör såå mycket känsla, scenljus etc.
Ställ in vitbalansen på "glödlampa", plåta i RAW, skaffa ett extra minneskort och go nuts.
/Andreas
AdamF
Avslutat medlemskap
Re: Re: Konsertfoto
Nej tyvärr, Prins John.
Pet sounds Bar.
Så minst 800?
Helst mer (tror mitt nästa steg är 1600)?
Kommer aldrig lära mig begreppen.
Bländare, vilket är det?
Och när du säger största möjliga, menas då hög eller låg siffra?
Varför ska jag fotografera i RAW?
Vad är det för skillnad?
vox2000 skrev:
Det är inte möjligtvis Moder Jords Massiva releasefest du ska plåta?
Iaf..
Jag plåtar en hel del konserter, och ISO 800 är nog det minsta du behöver använda, om det inte är jäkligt bra ljus på konserten. Det märker du. Jag har hitils bara varit på en konsert som jag har kunnat använda ISO 800 på, om jag inte vill ha en väldigt lång slutartid, typ 1/15-1/30 sekund, men då plåtar jag mest på små och mindre klubbar. Ju längre slutartid desto mer risk för rörelseoskärpa och så.
Jag brukar plåta i ISO 1000-1250, 1/50-1/60s och största möjliga bländare, lite beroende på ljuset. Blir ljuset bättre sänker jag ISOn för mindre brus hellre än en mindre bländare eller en snabbare slutartid. Ju lägre ISO desto mindre brus.
Använd inte blixt! Det förstör såå mycket känsla, scenljus etc.
Ställ in vitbalansen på "glödlampa", plåta i RAW, skaffa ett extra minneskort och go nuts.
/Andreas
Nej tyvärr, Prins John.
Pet sounds Bar.
Så minst 800?
Bländare, vilket är det?
Vad är det för skillnad?
vox2000
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Konsertfoto
Okej, annars hade vi kanske setts. Nåja.
Beroende på hur mörkt eller ljust det är så behöver du justera ISOn, helst 800 eller mindre om det går, men om det inte finns tillräckligt med ljus behöver du öka känsligheten på sensorn till nånting högre, tex 1600. Jag har inte en 400D så jag vet inte i vilka steg du kan justera ISO, på min kamera kan jag justera i mindre steg. Kolla instruktionsboken.
Ljusinsläppet på en kamera regleras av bländare (regleras av/i objektivet) och slutartiden (regleras av/i kamerahuset). Beroende på hur mycket eller lite ljus det finns måste du ljustera värdena för blädare och slutartid. En låg siffra på bländaren, tex 2.8 eller 1.4 betyder en stor bländare som släpper in mycket ljus = bra, ju mer ljus desto snabbare slutartid kan du ha. Slutartiden styr hur mycket du "fryser" bilden. Om du vill ha en "djupfryst" bild (1/500s tex) måste du få in väldigt mycket ljus genom objektivet (styrs av bländaren), men om ljuset inte finns även fast du har din största bländare, får du välja en långsammare slutartid för att få in så mycket ljus som behövs för att inte få en underexponerad bild.
Plåta i raw för att kunna mixtra extra mycket med färger och sånt, "framkallning" av bilden i post-processering, med JPG är allt redan fixat i kameran och det kan bli svårt att böka till saker i efterhand. Tex färgmättnad och så.
Man lär sig efter ett tag, det är bara att öva öva öva! Läs instruktionsboken när du inte vet hur du ska ställa in nånting och köp en bok om hur du plåtar med en systemkamera! Det behöver inte vara en bok om *digitala* systemkameror, för DSLR funkar på samma sätt som vanliga film SLR.
Kör hårt, är det nåt du undrar över så ställ frågor, inga frågor är dumma frågor. Det är det bästa sättet att lära sig.
AdamF skrev:
Nej tyvärr, Prins John.
Pet sounds Bar.
Så minst 800?
Bländare, vilket är det?
Vad är det för skillnad?
Okej, annars hade vi kanske setts. Nåja.
Beroende på hur mörkt eller ljust det är så behöver du justera ISOn, helst 800 eller mindre om det går, men om det inte finns tillräckligt med ljus behöver du öka känsligheten på sensorn till nånting högre, tex 1600. Jag har inte en 400D så jag vet inte i vilka steg du kan justera ISO, på min kamera kan jag justera i mindre steg. Kolla instruktionsboken.
Ljusinsläppet på en kamera regleras av bländare (regleras av/i objektivet) och slutartiden (regleras av/i kamerahuset). Beroende på hur mycket eller lite ljus det finns måste du ljustera värdena för blädare och slutartid. En låg siffra på bländaren, tex 2.8 eller 1.4 betyder en stor bländare som släpper in mycket ljus = bra, ju mer ljus desto snabbare slutartid kan du ha. Slutartiden styr hur mycket du "fryser" bilden. Om du vill ha en "djupfryst" bild (1/500s tex) måste du få in väldigt mycket ljus genom objektivet (styrs av bländaren), men om ljuset inte finns även fast du har din största bländare, får du välja en långsammare slutartid för att få in så mycket ljus som behövs för att inte få en underexponerad bild.
Plåta i raw för att kunna mixtra extra mycket med färger och sånt, "framkallning" av bilden i post-processering, med JPG är allt redan fixat i kameran och det kan bli svårt att böka till saker i efterhand. Tex färgmättnad och så.
Man lär sig efter ett tag, det är bara att öva öva öva! Läs instruktionsboken när du inte vet hur du ska ställa in nånting och köp en bok om hur du plåtar med en systemkamera! Det behöver inte vara en bok om *digitala* systemkameror, för DSLR funkar på samma sätt som vanliga film SLR.
Kör hårt, är det nåt du undrar över så ställ frågor, inga frågor är dumma frågor. Det är det bästa sättet att lära sig.
Senast ändrad:
jido
Aktiv medlem
Om du har CS3 tycker jag du ska testa brusborttagningsfiltret. Jag körde nyss en rätt gryning konsertbild igenom filtret och det gjorde stor skillnad.
/Jimmy
Bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/981432.htm?set=lp
Ja, det kanske inte är någon skillnad på brusfiltrets effektivitet från de tidigare Photoshop. Testa med vad du har tillgång till
/Jimmy
Bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/981432.htm?set=lp
Ja, det kanske inte är någon skillnad på brusfiltrets effektivitet från de tidigare Photoshop. Testa med vad du har tillgång till
vox2000
Aktiv medlem
AdamF skrev:
Nu har jag fotat.
Är inte alls nöjd med resultatet.
Någon bild kanske är bra men det är på tok för mkt brus.
Fotade i RAW men nu vet jag inte hur jag ska postprocessa dem.
Så nu sitter jag här med ca. 100 brusiga bilder.
Hur fixar jag dem?
Konsertfoto är svårt! CS3 har som nån nämner senare i tråden tydligen brusmeck inbyggt, jag använder pluginen Noise Ninja som brukar fixa biffen .
Var det roligt att plåta konsert?
vox2000
Aktiv medlem
AdamF skrev:
Jo det var kul, men blir besviken på att det inte blev några bra bilder.
Är nog inte riktigt mitt forum.
Antingen det eller så var det för mörkt igår.
Inte ens ISO 1600 hjälpte.
suck...
Men men, man kan inte få allt!
Ska nog fota utomhus och inne med bra belysning.
Det går säkert att fixa till ett par stycken i photoshop.
Vad använde du för slutartider och bländare?
Kanske inte ditt forum - kanske inte! Men det är det som är det fina med digitalfoto, du förlorar inte pengar på att leta reda på vad din nisch är.
Keep on trucking, som man säger.
growingart.se
Aktiv medlem
Det går åt en del övning innan man börjar få schyssta bilder.Du bör känna till grundbegreppen om slutartid/blädare och iso.
AdamF
Avslutat medlemskap
vox2000 skrev:
Det går säkert att fixa till ett par stycken i photoshop.
Vad använde du för slutartider och bländare?
Kanske inte ditt forum - kanske inte! Men det är det som är det fina med digitalfoto, du förlorar inte pengar på att leta reda på vad din nisch är.
Keep on trucking, som man säger.
1/60 och högsta bländare runt 4-4.5.
ISO 1600 och RAW
vox2000
Aktiv medlem
AdamF skrev:
1/60 och högsta bländare runt 4-4.5.
ISO 1600 och RAW
Du behöver en större (mindre siffra) bländare, så små bländare blir det svårt med om det inte är extremt bra ljus. Titta på ett Canon 50mm 1.8 eller Sigmas 30mm 1.4, kostar inte skjortan och är finfina konsertgluggar. Jag använder ett 50mm 1.8 och ett 20mm 2.8 och ska inhandla Sigmas 30mm snart.
/Andreas