Annons

Konsertfoto, nybörjar-tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårigheten ibland är väl att man kan inte kliva närmare utan att komma på att man då står på scen, vilket inte är så populärt... till viss del går det att lösa genom använda tele, speciellt ett fast objektiv där man kan nyttja det korta skärpedjupet kan bidra till att ändå få en intressant komposition.
 

Bilagor

  • _mg_0165.jpg
    _mg_0165.jpg
    74.7 KB · Visningar: 531
Är inget proffs men har försökt att ta lite kosertbilder jag med.

Jag har ganska nyss skaffat 50mm 1.8:an till min 350D och älskar den. Det som saknas är vidvinkel men då man mer ofta står för långt ifrån än för nära så behövs ingen vidvinkel för det mesta (på konserter) enligt min amatörkunskap.

Jag kör helt manuellt genom att läsa av histogrammen på ett gäng testbilder. Oftast ändrar sig ljuset som lyser framifrån på bandet relativt lite jämfört med bakgrundsljuset, vilket kan göra att automatik inte funkar.

Angående serier så tar jag många, dels för att slippa skakningsoskärpan och för att kanske få med det där perfekta ansiktsuttrycket som man annars missar.

Och sist standardtipset: ta sjukt många bilder och välj ut bara de absolut bästa.
 
Mitt tips är att ta sjukt många bilder när man inte är så erfaren, men allteftersom man blir mer erfaren så vet man när man har ett läge, är det inte läge så trycker man inte av. I vissa fall hamnar det på marginalen och då trycker man naturligtvis av :) Annars blir det vääääääldigt många bilder, och det blir jobbigt när man fotar konserter ofta. Bildbehandlingen tar tid, visst kan man välja att inte behandla så mycket men de facto blir det bättre schwung i bilderna även med lite bildbehandling. Jag fotar i råformat just av den anledningen, gjorde inte det i början men har övergått till det allteftersom jag anser mig vara mer erfaren.
 
dJb skrev:
Jag fotar en del jazzfoto och problemet är ofta ljuset och med det relativt ljussvaga objektivet du använder får du som sagt öka iso-talet om slutartiderna blir för långa som det ser ut att ha blivit i de länkade bilderna. Moderna kameror tycker jag brukar hantera ljusmätningen rätt bra. Jag brukar oftast använda tidsautomatik och styra skärpedjupet med bländaren och jag försöker även anpassa iso-talet och med 135/2,0 som är min favorit för jazz så brukar jag sällan behöva iso 1600.

Egentligen är det inga konstigheter och handlar om grundläggande fotografiska kunskaper så läs igenom artiklarna här på fs och försök få en känsla för samspelet mellan slutartid, bländare och iso-tal och hur de påverkar varandra. Hur som helst så får man vara beredd på att hålla kameran stadigt då tiderna kan gå ner mot 1/60 eller t.om. längre. Den här bilden från Umeå jazzfestival är t ex tagen på 1/60s och f/2,0 på iso 1000:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/830529.htm?set=lp

Sen så såg jag att de bilder du länkat till även hade rätt mycket brus i ffa den blåa kanalen och jag skulle nog även dra ner rött i bilden men största problemet är rörelseoskärpan.

Det var några av mina synpunkter iaf, hoppas det hjälper lite. Det är bara att gå på det igen. :)

Herregud.... Du jämför en bild tagen med en 5D och ett mycket bra objektiv med en 400D och kitobjektiv. Det är två olika världar. Undrar varför din bild blir skarpare...?? Killen har inte den budgeten.
 
Ljusmätning

Vissa rekomenderar spotmätning. Jag måste nog avråda en icke-van fotograf till det. Har fotat lite konserter själv och märkt att exponerningen blir som bäst om man exponeringkompenserar lite (neråt brukar det vara) och använder sig av mittvägd mätning. Det är väldigt lätt att "missa motivet med spoten" och få en uppåt väggarna fel exponering, om man inte vill ha motivet i mitten kan det också vara lite bökigt att låsa exponeringen med tumknappen varje kort...

exponera neråt 0.3-2 (beroende av omgivning) och använd mittvägd mätning är mitt råd

/gustav
 
Problemet med att göra på så sätt är att om det är en ensam person du fotograferar, som har en spot på sig, så ändrar kameran exponeringen om du zoomar ut eller in, vilket blir knas. Har man möjlighet till spot tycker iallafall jag att det funkar bäst om man använder den. Men alla sätt är bra om det blir bra bilder!

Ett annat bra knep är om man har tid att zooma in så mycket man kan på ansiktet, och sen ta en exponeringsmätning där, och sen zooma ut och komponera så man vill ha det. På så sätt går man runt problemet att mätcirkeln är för stor för det som ska exponeras på.
 
Rogerber skrev:
Herregud.... Du jämför en bild tagen med en 5D och ett mycket bra objektiv med en 400D och kitobjektiv. Det är två olika världar. Undrar varför din bild blir skarpare...?? Killen har inte den budgeten.

Öh.. jag jämför inte utrustning. Jag gav några tips. 400D är en mycket bra kamera och kitoptiken duger långt tvärtemot vad många vill tro. Jag har tagit många bilder jag är nöjd med med betydligt enklare utrustning.
 
Själv tycker jag det funkar bra med manuella inställningar, man vet ungefär hur ljuset går och vid förändringar så ändrar man (oftast slutartiden) efter behova. Då kan man exponera efter ex vis ansikte och låta bakgrunden bli ljusare/mörkare. Kräver dock att man har en del vana. Det blir en del felexponeringar i början, men man lär sig vilka inställningar som funkar av sådana felexponeringar :) En fördel är att då kan man medvetet lägga sig på värden som ger rörelseoskärpa, om nu det är fördelaktigt för bilden.
 
Har inte läst igenom alla inlägg. Men skulle vilja slå ett slag för enbensstativ. Hjälper väldigt mycket faktiskt. Sen ett ljusstarkt objektiv och iso över 800 iaf.
 
Beror på vad för sorts ljus de har på scenen. De flesta (inte så dyra) är dock tungsten-temperatur på, det är först på de större scenerna som de är dagsljustempererade. Men, många kör endå på auto, brukar funka hyfsat.

/Björn
 
Borde väl kanske skrivit att jag ska på en utomhusfestival Uppsala reggeafestival. Det är en rejält påkostad festival. Eftersom vill jag gärna nöja mig med jpeg, har ej dator med mig så jag kan förhandsgranska. Tack för det snabba svaret.
 
Förra året var det riktigt bra ljus på scenen på reggaefestivalen i alla fall. Inga problem att fota överhuvudtaget. Skulle ändå rekommendera att fota i RAW så man slipper bekymra sig om vitbalansen. Minneskort är billiga.... =)

I vilket fall som helst, vi kanske ses där!

Mina bilder från förra året;
http://www.blikstad.com/photo/v/URF2006/

Och bilder från förra veckan på lilla pluttiga parksnäckan med Groundation;
http://www.blikstad.com/photo/v/groundation2007/
 
Riktigt trevliga foton. Mindes just congos extraspelning, ruskigt bra.

Blir det lagom att inleda med iso 200 i början av kvällen och därefter öka?

Ska tillägga att jag ska fota med ett objektiv med bildstabilisering, tror det ska fungera bra till konsertfotografering. Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
 
Senast ändrad:
Du märker vad för iso du behöver, bara att skruva upp när det blir för långa tider.

Borde fungera hyfsat med ditt objektiv men vet inte om IS hjälper så jättemycket. Det är ganska skönt att ha stor bländare för att få lite kortare skärpedjup... (förra året fotade jag exklusivt med 50/1,8 eftersom det är så illa litet och smidigt, i år tar jag nog med mig lite mer utrustning. Skulle tro det blir en mix av 17-50/2,8, 100/2,8 och 300/4L IS som på groundationskonserten).

Det är möjligt att du behöver skruva upp ISO ett extra steg eller två för att få det bra med 5,6. Men det är inga större problem egentligen, mina canonkameror hanterar hög ISO hur bra som helst.
 
Haha gulliga kommentarer om mig tidigare i tråden. I alla fall står jag fast vid denna åsikt:

Enbensstativ bör endast användas om man måste stå väldigt långt bort från scenen. Ex bakom mixerbordet på Globen eller liknande. Aldrig om man är i ett fotodike. Det känns lite som att spela fotboll utan boll med enbensstativ. Man tappar helt känslan och blir helt "fast" i sitt kameraarbete dvs man kan inte röra sig själv eller kameran fritt. Det förhindrar en från att ta kreativa bilder, man fastnar i ett och samma läge liksom.

Jag har under mina 1000 konserter använt enbensstativ en endaste gång, det var för två veckor sedan och i en situation som ovan, man stod väldigt långt bort. Då var det helt ok men jag kände mig ändå väldigt låst vid de begränsade möjligheter till att komponera bilden det innebar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.