Annons

Konsertfoto, nybörjar-tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag står fast i att serietagning är ett måste vid konsertfoto. Givetvis ska du komponera bilden, men tryck sedan av och ta tre bilder i följd. Det hänger mycket på en sekund när det är konsert
 
Ljusmätning...

När man plåtar konserter är ju det som du (oftast) vill få rätt exponerat det som är ljusast i bilden. Ex. En sångare med svart backdrop och något ljus rakt mot dig. Då är det oftast ansiktet på sångaren du vill ha rätt exponerat.

Jag brukar alltid ställa exponeringsmetoden till A (då du väljer bländare och får en tid) och välja f2,8. Sen kör jag med spotmätning. Och man kan ju självklart inte köra med spotmätning och mäta om mellan varje bild, utan antingen mäter du ljuset i ansiktet på exempelvis sångaren och ställer in den tid och bländare du får, i det manuella exponeringsläget. Eller så spotmäter jag och kör med exponeringslås, som är låst tills jag "låser upp". Jag vet inte hur du har det med exopneringslås på 400D men, funkar utmärkt och är lättjobbat på ex Nikon D200.

I princip kan man säga att det är enklast att ha låsta exponeringsvärden, antingen genom expo-lås eller genom manuell ljusmätning. Då kan du släppa tankarna på exponeringen för ett tag och koncentrera dig på komposition och att fånga ögonblicken!

Vet att detta kanske blev lite upprepning av vad som sagt tidigare i tråden, men ville dela med mig av hur jag ser på saken. =)


/ Alexander Ödman
 
Ljusmätning...

När man plåtar konserter är ju det som du (oftast) vill få rätt exponerat det som är ljusast i bilden. Ex. En sångare med svart backdrop och något ljus rakt mot dig. Då är det oftast ansiktet på sångaren du vill ha rätt exponerat.

Jag brukar alltid ställa exponeringsmetoden till A (då du väljer bländare och får en tid) och välja f2,8. Sen kör jag med spotmätning. Och man kan ju självklart inte köra med spotmätning och mäta om mellan varje bild, utan antingen mäter du ljuset i ansiktet på exempelvis sångaren och ställer in den tid och bländare du får, i det manuella exponeringsläget. Eller så spotmäter jag och kör med exponeringslås, som är låst tills jag "låser upp". Jag vet inte hur du har det med exopneringslås på 400D men, funkar utmärkt och är lättjobbat på ex Nikon D200.

I princip kan man säga att det är enklast att ha låsta exponeringsvärden, antingen genom expo-lås eller genom manuell ljusmätning. Då kan du släppa tankarna på exponeringen för ett tag och koncentrera dig på komposition och att fånga ögonblicken!

Vet att detta kanske blev lite upprepning av vad som sagt tidigare i tråden, men ville dela med mig av hur jag ser på saken. =)


/ Alexnader Ödman
 
Jest skrev:
Jag står fast i att serietagning är ett måste vid konsertfoto. Givetvis ska du komponera bilden, men tryck sedan av och ta tre bilder i följd. Det hänger mycket på en sekund när det är konsert
Finns väl inget måste utan man gör som passar en själv, man fyller lätt ett minneskort med serietagning. Är man rutinerad så hinner man fånga tillfället med en bild. Oftast vill säga, klart det blir någon miss då och då. Jag tror inte de flesta använder serietagning, men jag kan ju ha fel. Skulle vara kul att höra respons på den punkten, hur gör ni?
 
Mikael - Jo, jag uttryckte mig kanske oklart. Jag anser att serietagning är ett måste, men det är givetvis ingen objektiv sanning :) Förresten, väldigt snygga livebilder i ditt galleri Mikael!

Det skulle som sagt vara intressant att höra hur övriga fotografer jobbar vid konsertplåtningar!
 
Jest skrev:
Mikael - Jo, jag uttryckte mig kanske oklart. Jag anser att serietagning är ett måste, men det är givetvis ingen objektiv sanning :) Förresten, väldigt snygga livebilder i ditt galleri Mikael!

Det skulle som sagt vara intressant att höra hur övriga fotografer jobbar vid konsertplåtningar!

Jag använder aldrig serietagning.
 
Jest skrev:
Mikael - Jo, jag uttryckte mig kanske oklart. Jag anser att serietagning är ett måste, men det är givetvis ingen objektiv sanning :) Förresten, väldigt snygga livebilder i ditt galleri Mikael!

Det skulle som sagt vara intressant att höra hur övriga fotografer jobbar vid konsertplåtningar!

Ingen serietagning för mig heller. Det kan hända att jag tar fler tätt i rad, men 5 bilder i sekunden känns onödigt, för min del i alla fall.
 
Jag använder seriebildtagning 2-3 st ganska ofta.

Använd din fantasi mycket skulle jag rekommendera.

Lycka till / Kenneth
 
Jag använder inte heller serietagning. Jag är kvar i mitt handhavande av avtryckaren från lumpen, dvs håll kvar ett tag efter bilden gått av för att vara säker på att du inte får oönskade skakningar. Särskilt 30D:an går det i princip inte att få en bild, om 5b/s läget är inställt, så då blir det alltid dubletter. Inte önskvärt enligt mig. Allmänt så passar inte spray & pray för mig vid fotografering. Blir också så mycket merjobb när man går igenom bilderna sen.

/Björn
 
tettimul skrev:
Om man tittar på alla tre bilderna i tråden här så ser man, i alla fall jag, att du har skjutit av bilderna när du har ansiktet mitt i bilden och struntat i att få med omgivningen. Lite komposition skadar aldrig i musikbildsamanhang :) Annars är det stiligt med motljus.

Bra tips! Skall tänka på det.
 
Konsertfoto - Konsten att bryta mot alla regler. Egentligen finns inget genrellt som alltid funkar. Man måste avläsa varje enskild situation och utifrån det göra en bedömning om vad man vill göra. Man måste vilja och kunna experimentera.

Såg att någon rekomenderade ljusstarka normalobjektiv. Det är något jag använder ytterst sällan. När man tar konsertbilder vill man att personen som ser bilden ska känna det som om den vore där, ju längre brännvidd desto mer komprimerat perspektiv får du. Jag föredrar vidvinkel eftersom att det ger en överlägsen närvarokänsla och ger oändliga egenskaper att porträttera action på nära håll.

Som jag skrev i början så ska man även våga bryta mot reglerna. Jag har tagit bra bilder med brännvidder från 16mm till 200mm och med bländare från 1,4 till... hmm... 15 kanske.

Jag använder olika lägen på kameran (Tidsautomatik, Bländarautomatik, Manuellt). Jag använder olika exponeringskompensationer.

För att sammanfatta allt; Det finns inga regler. Du får helt enkelt vara lite crazy och ta bra bilder ;)
 
Tack för tipsen Alexander!

Jag exprimenterar hela tiden och börjar mer och mer lära mig kameran. Har du några konkreta tips baserade på de bilder jag länkade till i min förra post mottages dessa med öppna armar!
 
caiman skrev:
http://www.flickr.com/photos/29216748@N00/sets/72157594526324709/

Där kan ni nu se alla foton från konserten, eller iallafall de jag tyckte blev okej.

Kolla gärna och kommentera och kom med tips!

Hej Per! Ser bra ut det där! Några tips som jag kommer på i en handvändning:

1. Prova att gallra hårdare. Nu har du flera liknande bilder i serie - välj ut den bästa av dem och visa bara den. Bästa sättet att få andra att tro att man blivit bättre är att bara visa sina allra snyggaste bilder ;-)

2. De flesta bilderna på sångaren ser lite överexponerade ut - du kan vinna slutartid på att hålla extra noga koll på exponeringen. Extra viktigt om man kör med 18-55:an.

3. Ta "brödbilderna", dvs. de vanliga på bandet, och prova sen att hitta mer udda vinklar. Kommer att tänka på Kaizers Orkester-bilden här på FS tagen mot publiken med bandet i förgrunden.

Men som sagt, det ser bra ut tycker jag. Lycka till på nästa plåtning!
 
Jag håller med om att man får jobba ganska olika från gång till gång.

Om ljuset är någorlunda konstant kör jag manuell exponering och spotmätning.
Är det rörigt och snabbt växlande så jag inte hinner spotmäta, blir det oftast tidsautomatik och flerfältsmätning.

Just nu äger jag nästan bara fasta gluggar, och det är väl egentligen ingenting jag rekommenderar när det går undan. Jag ligger ändå för det mesta på bländare 2,8 så mitt val är bara ekonomiskt. Det går bra med lite planering.
 
Köp en ljusstark normalzoom om du tycker det är bökigt med ett fast 50.

jag har ett 18-50/2,8, visst inte lika stark bländare, men det räcker.

LostInSpace skrev:
ett annat tips är att gå så nära du kan istället för att stå en bit bort när du fotograferar. lycka till!

Jag hörde en fotograf uttala sig om detta för et tag sen "Gå så nära du bara kan, när du är där, gå ännu närmre" var hans syn på saken.
 
caiman skrev:
På en konsert kan man ju inte stå med ett stativ å hålla på.

..nu är jag inte med riktigt?
Du ville ju lära dej plåta konserter, eller fattade jag fel. Ett enben är ju "1A" på hur du får en en bra start på ditt fotande.
ps jag är också trummis... kul!
 
Alternate skrev:

Jag hörde en fotograf uttala sig om detta för et tag sen "Gå så nära du bara kan, när du är där, gå ännu närmre" var hans syn på saken.

Citat kan härledas till Robert Capa. Han dog för övrigt av en trampmina. Det hoppas jag inte att Emma gör. Synd på så rara ärter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.