ANNONS
Annons

Konsertfoto, nybörjar-tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har en liten följdfråga, tänkte starta en tråd själv men hittade denna så hoppas det är ok jag inkräktar lite ;)

Jo, jag ska nämligen till roskildefestivalen nu imorgon (onsdag 4/7)
Tänkte försöka ta plats långt fram till de stora banden och försöka få till några bra bilder.

Nu till dilemmat. Har inte hunnit köpa ny kamera, går och suktar efter en Canon 400d eller Nikon D50, så just nu har jag "bara" min Fujifilm Finepix F30. Det är en mycket bra kamera för sin klass, men jag förstår den är inte optimal för konsertfoto direkt..
Min fråga är mest vad jag kan göra för att få så bra bilder som möjigt med begränsade resurser..
Någon inställning jag absolut bör köra med?
Finns ju dessvärre inte lika mycket möjlighet att ställa in som en systemkamera.. men nåt måste man kunna göra tycker jag

Mycket tacksam för svar
 
Hjälp att komma vidare

Jag kapar lite i denna tråden, hoppas det är okej. Jag tänkte fråga om lite hjälp. Jag har fotograferat konserter med min nya 400d (Tamron 28-75/2.8 + UV-filter (som skydd)) i ett par månader nu, men jag behöver lite hjälp att komma vidare.

Såhär går jag tillväga. Jag har nästan alltid i vertikalläge (batterigrepp). Sedan fokuserar jag med fokuseringsläge One image på punkten högst upp i mitten. Denna brukar jag sätta på artistens ansikte och sedan trycker jag ner avtryckaren halvvägs i AV-läge.
Oftast använder jag mig av de värde jag får (förutsatt att jag har största bländare), så det enda kameran reglerar är tiden.

Mitt största problem har jag med skärpan. Jag saknar den riktiga skärpan som gör att man ser hårstrån, blodådror etc. Speciellt i ansikten. Jag tycker hela tiden jag får lite suddiga ansikten, eller inte så detaljrika iaf. Vad tycker ni? Jag tycker även att ansiktsskärpa är lite svårt när jag fotograferar vanliga porträtt.

Jag tycker inte det är så svårt att få bra kompositioner, dvs. bakgrund, motiv etc, utan det är mer ljuset och det som är svårt.

Hur gör ni andra när ni fotograferar konserter? Ändrar ni annat? Övervakar ni bilderna när ni tagit dom och kollar i displayen? Jag tycker inte det ger någonting, man ser ju inga detaljer.
Hur gör ni med rök (som för mig ger tät dimma över motivet) och ljus som blinkar mycket och på så vis får tiderna att ändras väldigt mycket?

Resultatet är oftast att jag steker en bild som i displayen ser sjukt bra ut, men som när jag får in dom i datorn inte är så bra.

Är tacksam för tips.

Klistrar in tre exempel. Tog sådana som jag önskat lite mer av än det resultatet jag får.
Alla är med bländare 2.8 och ISO

http://i205.photobucket.com/albums/bb189/ulkas_photo/1.jpg
(ISO-1600, 1/400)
http://i205.photobucket.com/albums/bb189/ulkas_photo/2.jpg
(ISO-800, 1/160)
http://i205.photobucket.com/albums/bb189/ulkas_photo/3.jpg
(ISO-800, 1/250)
 
Hallå Robin. Kollade på dina bilder, och i alla fall 1:a är fokus fel, verkar ligga på gitarrhalsen och inte på ansiktet. En fundering är att antingen har sångerskan rört på sig från att du låst fokuseringen, eller så front-fokuserar ditt objektiv. Men det skulle vara rätt grovt, iom att det nästan är en halvmeters skillnad mellan ansiktet och halsen. Kanske hade du inte fokuspunkten exakt på ansiktet, utan lite bredvid, och iom att fokuspunkten är större än pricken som lyser upp är, kanske kameran tyckte att det var mer kontrast i kanten mellan gitarrhalsen och den vita bakgrunden än i ansiktet. Svårt att veta, exif:en innehåller inte info om vilken fokuspunkt du har använt.

Nästan alla bilder ser skarpa ut i kameran, tyvärr.

En till sak som skulle kunna spöka lite är billiga UV-skydd. Men det är ju lätt att prova och ta av en spelning och se om det blir bättre.

Annars är det lurigt med 3:e-parts objektiv, du kan ju inte lämna in allt till Canon, och annars så kan objektivtillverkarna skylla på kamerahuset, och kamerahustillverkarna skulla på objektivet.

Ljusmässigt så brukar jag spotmäta och låsa, sen omkomponera och sätta fokus. Det har ändrats lite med min 1D3:a som kan spotmäta i alla fokuspunkter, fast det är oftast svårt att byta fokuspunkt tillräckligt snabbt endå. Med blinkande ljus får man helt enkelt time:a in ett bra blink där man har låst en bra exponering (antingen via M eller låst via *-knappen). Går kanske att köra helautomat oxå, men det kan bli en chansning.

Rök har jag aldrig haft problem med, så länge det är tillräckligt ljus. Är det för lite ljus är det svårt, oberoende om det är pga rök eller dåligt med ljus till att börja med.

/Björn
 
Rent generellt så tycker jag bilderna från (min) 20D Canon behöver efterskärpas för att få fram blod, svett och tårar, men jag föredrar det framför att ställa om parametrarna i kameran (använder standardläge). Dina slutartider borde räcka för att undvika skakningsoskärpa även vid vid konsertfoto.

Jag kollar bara snabbt histogrammet och ev komposition när jag fotar, displayen säger inget om skärpan. Vid snabba ljusförändringar så funkar det ofta bättre att använda manuellt läge. Ligger man hyfsat rätt så kan man reglera exponeringen när man tar fram bilden (använder alltså råformat).
 
Tack så mycket för era svar.

Björn: Kollade på bilden, och givetvis har du rätt med fokus på gitarrhalsen. Tabbe från min sida, eller att jag trott att kameran gjort rätt.

Det där med UV-skydd har jag också läst om, att det kan bli sämre skärpa med ett sådant. Problemet är bara att jag har det som skydd för frontlinsen, något jag är fantastiskt glad över då jag duschades med en stor klunk öl över hela min kamera i helgen. Lättare att torka av filter.

Blev lite nyfiken på din teknik att först ljusmäta, låsa och sen fokusera. Hur fungerar detta? Hur låser du och sen fokuserar? Har du någon ljusmätningsknapp? Jag trodde jag gjorde det när jag tryckte ner avtryckaren halvt, dvs. i samma läge som jag fokuserar?

Och hur gör du isf, kör du på samma ljusmätning flera minuter? Eller ljusmäter du om när det kommer nytt ljus på något vis?
Jag får så väldigt olika slutartider under hela konsertens lopp, så jag förstår inte riktigt en låsning?!

Det där med röken - jag tycker ibland att det blir för mycket rök och att den lägger sig som en hinna överallt, speciellt ansikten, så man får varken fokus eller detaljer. Men det kanske har varit otur med galna rökmaskinister.

Mikael: Funkar det bra med att fota i raw? Är det inte jobbigt när man ska ha in dom i datorn sen? Jag tycker jag har tillräckligt med trubbel med alla jpeg som ska vändas, vridas och redigeras.


Använder ni servo-fokus någon gång? Eller hur kompenserar man ett motiv som rör sig?

Använder ni exponeringskompensation?

Tack för era svar, jätteschysst!

//Robin
 
Jag använder nästan uteslutande Av på konserter. Hur man mäter ljuset är inte så viktigt så länge man håller koll på att kameran verkar välja vettiga inställningar. Jag har ställt in kameran så exponeringen mäts med halva avtryckaren och fokus ställs in med *-knappen (custom function 4 satt till 1 istället för 0, tar en stund att vänja sig men blir mycket smidigare sen).

Titta på bilderna i kameran är helt värdelöst, jag kollar bara snabbt på histogrammet lite då och då så det inte blir överexponerat, misslyckade kort får man sortera ut datorn senare.

RAW är nästan ett måste, mest för att man slipper hålla reda på vitbalansen. Personligen tycker jag nästan det är SMIDIGARE att redigera i RAW. Det mesta (kontrast, vitbalans, ändra färger, etc) kan göras direkt i rawkonverteraren. Går snabbare än att sitta och pilla allt för mycket i photoshop. Det enda jag gör i photoshop är som Mikael sa; skärpa upp bilderna lite.

Använder alltid "one shot"-fokus... går säkert att använda servo också men jag gillar att veta vad som händer när jag trycker på fokusknappen.

Exponeringskompensation; yep. Märker man att det blir överexponerat får man skruva ner kompensationen lite.

Angående rök har jag aldrig märkt några problem så vet inte riktigt vad jag ska säga om det.
 
Jag kör med 30 och 1d, men det bör vara samma knappar på 400d. Knappen är *-knappen som sitter bredvid "välja fokuspunkter"-knappen. Den gör att exponeringen låser sig ett par sekunder. Om man vill ha längre låsning så håller man in avtryckaren, då håller sig exponeringen. Om man vill låsa upp exponeringen, så tryck på nån av de "övre" knapparna (här är jag inte säker på att de finns på samma ställe på 400d, men typ de som ändrar ISO, fokusinställningar, exponeringstyp osv), så försvinner låsningen.

Särskilt vid tele så fokusera in på ansiktet, lås exponeringen, zooma ut/komponera om bilden, sätt fokus där du vill ha den och knäpp av knappen. Jag har inte gått in och ändrat om avtryckaren och fokuslåsaren, mest för att jag tror det blir knas att vänja om sig. Brukar ofta ligga på -1/3 till -2/3 exponeringskompensation.

Servofokus använder jag bara när jag kör med min 35 1.4 när jag ligger på väldigt öppen bländaröppning. Då blir det svårt att låsa och hålla kvar fokusen då folk har en förmåga att röra sig på scen, även om det bara är ett par centimeter fram eller tillbaka (just för att skärpedjupet är så otroligt kort).

Ang din fråga med låsning av fokus, så låser du bara fokus när du halvhåller ner avtryckaren, exponeringen sätts per default i exponeringsögonblicket.

/Björn
 
Grymma tips! Ska testa allt i helgen!

Det där med att låsa exponeringen med * fungerade dock inte, den blir bara kvar ett par sekunder. Håller jag nere avtryckaren halvt så blir det givetvis kvar, men då måste man snabba sig att fokusera så att det inte försvinner :s.

Förstår inte riktigt hur det där med exponeringslåsning ska fungera i praktiken, jag tycker jag ligger på så varierade slutartider hela tiden, men det klarnar förhoppningsvis när jag lekt med det ett tag!

//Robin
 
Japp, brukar vara kvar typ 4 sekunder eller nått. Exponeringen varierar ju med ljuset och så, därför brukar det inte vara så användbart längre än så. Du ser *-tecknet i displayen när du har låst exponeringen.

/Björn
 
Precis därför jag inte använder det vanliga exponeringslåset.

Med autofokus på *-knappen och exponeringslås på halva avtryckaren blir dom sakerna helt oberoende av varandra. Jag "låser" exponeringen med avtryckaren och sen kan jag fokusera var jag vill med *-knappen. Om jag INTE vill låsa exponeringen av nån anledning så är det bara att trycka in avtryckaren helt och ta ett kort istället för att hålla nere knappen halvvägs.

Som sagt, det tar en stund att vänja sig, men inte mer än 10 minuter eller så.
 
Måste bara fråga vad skillnaden blir mot att göra samma sak, fast utan att låsa.
Då kommer kameran väl mäta exponeringen kontinuerligt? Borde inte detta göra att den blir mer "up to date" och tar kortet efter bästa exponeringsförutsättningar som just avtryckartillfället ger?
Men som sagt, jag kan tänka fel eftersom jag inte provat det så mycket, så jag borde kanske forska i helgen.
 
Beror på hur du exponerar. Jag kör med spot, har man inte det så brukar man använda centrum-mätning (så du exponerar efter en liten punkt i mitten). Hur som helst finns det risk att du får fel exponering om du inte har den punkten som exponeringen görs ifrån över något som du vill exponera korrekt. Kör du med genomsnittsmätning kanske det inte spelar roll, men det brukar fungera väldigt dåligt i konsertsammanhang.

/Björn
 
Magnus har redan nämnt fördelarna med raw, tar inte så mkt mer tid och resultatet blir mkt bättre. När man börjar bli lite erfaren så blir det inte lika många bilder, man trycker av först när det är ett bra tillfälle. Visst blir det en del missräkningar, men antalet bilder är långt färre. Jag klarar mig med 2GB med raw + minsta jpeg (för förhandsgranskning och första såll), men har ett 1GB som back-up. Ett tips, om du är van vid jpeg, är att fota med raw + jpeg under senare delen av konserten (när du redan har bra bilder, det brukar kännas i kroppen om man har sådana).
 
Dykbjörnen skrev:
Beror på hur du exponerar. Jag kör med spot, har man inte det så brukar man använda centrum-mätning (så du exponerar efter en liten punkt i mitten). Hur som helst finns det risk att du får fel exponering om du inte har den punkten som exponeringen görs ifrån över något som du vill exponera korrekt. Kör du med genomsnittsmätning kanske det inte spelar roll, men det brukar fungera väldigt dåligt i konsertsammanhang.

/Björn

Nu börjar det tändas lampor ovanför mitt huvud.
Jag brukar köra utsnittsmätning, men det är kanske dumt?
Kan jag kompensera avsaknaden av spotmätning med centrummätning (heter centrumvägd snittmätning hos mig), och istället exponera med mittpunkten på det objekt/del som jag vill exponera rätt, låsa exponeringen och sen komponera om?
Blir det bättre än utsnitts?



Det där med Raw och minsta jpg lät bra, kan man ställa så att den tar minsta jpg och fullskalig raw? För det är sållningen som jag tycker känns klumig med raw. Jag gillar att gå igenom alla direkt och sen solla bort dom som är mindre lyckade.
 
Senast ändrad:
Jag fotar praktiskt taget alltid i RAW, och jag tycker inte att det är något problem med att sålla bort bilder. Du kan ju alltid bläddra igenom bilderna en gång, sätta en label på de du gillar, och sen jobba vidare med bara de bilderna.

Som jag skrivit tidigare i tråden brukar även jag underexponera lite, för att slippa överexponering. När man skjuter i RAW är det väldigt smidigt att dra upp exponeringen lite i RAW-programmet. Men lite försiktig får man ju vara om det är dåligt ljus, och man måste gå upp på höga ISO-tal. För tyvärr kommer det fram lite noise när man drar upp exponeringen i RAW-programmet. Men fotar man med Canon, så brukar det sällan vara ett problem.

Angående rök, så har jag bara positiva upplevelser. Exponeringen blir ofta bättre, eftersom att ljuset sprids lite mer. Den fungerar ju lite som en softbox. Och så blir det lite mer stämning i konsert-bilder med rök tycker jag. Men det är ju en smaksak så klart =)
 
growingart.se skrev:
När man börjar bli lite erfaren så blir det inte lika många bilder, man trycker av först när det är ett bra tillfälle.

Fast det där håller jag inte alls med om...
Jag har alltid tagit MÅNGA exponeringar (även med analoga kameror. Ja... jag är väldigt glad att det finns digitalkameror, blir så dyrt i längden annars =). Senaste konserten blev det ca 1500 foton... kör med 2x8gig plus lite småkort som backup om det skulle krisa sig.

Det är lite olika vad jag kör för mätning, som jag sa innan; det spelar inte SÅ stor roll så länge man håller lite koll på att kameran inte använder helt galna värden.

Angående RAW och sållande, funkar hyffsat i adobe bridge (testa lightroom är på min "saker att göra så småningom"-lista). Jag lägger alla raw filerna i en katalog och så går jag igenom en gång först och markerar alla som verkar potentiellt okay med en gul label. Sen går jag igenom alla dom och fixar till dom med rawkonverteraren, när jag är klar får dom en grön label. Kort som jag märker att dom inte var så bra ändå tar jag bara bort alla labels från. Så... nu har jag X antal bilder som är fixade och med en grön label, bara välja allihop och öppna upp dom i photoshop och göra lite extra uppskärpning etc.
 
Låter som ett mycket bra sållnings-system, Magnus. Det ska jag nog ta o pröva =)

1500 bilder alltså? Jag som tyckte att jag tog många bilder =)
 
Vet inte om det finns något dumt sätt, det sätt som funkar för var och en är ju rätt. Jag använder oftast mittpunkten för fokus, det är nog inte så ovanligt hos konsertfotografer. Gå in i menyn så bör du se vilka möjligheter du har.

Som du ser av svaren så finns det olika alternativ för att sålla, personligen gillar jag att sålla direkt i windows explorer, men å andra sidan har jag inte provat så många varianter (än).

Jag försöker sålla vid fotoögonblicket, 1500 bilder skulle ta mig en kortare evighet och en fyrbarnsfar har inte den tiden :) Jag brukar digga i verserna och sedan ta bilder mellan dem och refräng, såvida inte något speciellt händer. Under verser är det ofta ståvidmikrofontillfällen, men det är inte någon regel naturligtvis.
 
blikstad skrev:
Senaste konserten blev det ca 1500 foton... kör med 2x8gig plus lite småkort som backup om det skulle krisa sig.

1500! Om det är en tvåtimmars-konsert blir det ju typ en bild varannan sekund. Huga för att sortera så många bilder från en enda konsert.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar