Annons

Konsert och vimmelbildsutrustning för D70s, vad ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

V.Svanström

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag ska ev. börja fota vimmelbilder på en nation. Det kommer då bli mest bli konsertbilder och vimmelbilder. Även en del fotande för deras tidning.
Idag har jag fotar jag med en D70s - (18-70mm).
För att jag ska kunna göra ett bra jobb måste jag då ha lite ny utrustning. Vad ska man ha som nybörjare inom konsert o vimmelfotografi?
Vilken blixt?
Annat objektiv?
Gärna saker som är något äldre o billigare...

MVH Viktor

Kan rekommendera att köpa ett ljusstarkare objektiv än kitgluggen (som jag antar att 18-70 är?). Kolla på Nikons fasta 50mm/1,8 som inte kostar skjortan hos t.ex. Cyberphoto!

Nackdelen med den är naturligtvis att du inte kommer kunna zooma, men å andra sidan kommer du kunna få väldigt rimliga slutartider i ljussvaga miljöer (läs: konserter och vid vimmelfoto).

Vad gäller blixt kan jag inte säga så säkert, vid vimmelfoto är nog blixt att rekommendera. Kanske räcker D70's inbyggda blixt, kanske måste du komplettera med en extern (typ SB-600). Prova dig fram.

Lycka till.

Nikons 50 och 85 f1.8, f1.4 varianterna om du har råd, ljustyrka är A och O om du skall köra utan blixt, annars så duger ditt nuvarande objektiv bra om du kör med blixt, och då med SB-600-800.

/kent

Så länge du har en bra blixt så duger kit gluggen bra.
Att investera i en glugg men 1.8 eller 1.4 bländare är bara onödigt, om du inte ska ha dom till nått annat förstås.

JAg tog vimmel bilder under ett halvår och kom fram till att det som fungerar bäst är att köra på runt 1/6 slutar tid och blixten på andra ridån.
Då får du bra med bakgrundsljus och fryser rörelsen med blixten...

Mvh Tomas

Så Tomas, du tycker altså att jag ska investera i endast en blixt då? Kanske en sådan där SB-600?

Men om man ska fota konsertfotgrafier, då får man la inte använda blixt vad jag har förståt?

Jag plåtade ett bröllop i helgen och mest använda objektiv (festbilderna togs inomhus i en mörk festlokal) var 18-200VR + blixt. Givetvis använde jag andra gluggar till själva brudbilderna och i kyrkan men på festen var detta objektiv oslagbart. Började med 17-55 f2,8 och andra gluggar med insåg efter en stund poängen med superzoomen. Fantastiskt mångsidigt objektiv. Nu var det en speciell miljö, lågt i tak och med en massa rör och annat skit i taket så kraven på bildkvaliteten var inte så där jätteavgörande. De var som sagt vimmelbilder från en fest.

Efter själva vigseln så var det en "förfest" utanför kyrkan i dagsljus. Här satt 18-200 på min D200 medan 70-200 användes mest på min D2X. Flest bilder blev det med D2Xen och 70-200. Alternativet här är givet vis en 17-55 men jag tycker att den är lite kort till den typ av bilder jag tar.

Där kravet är utan blixt i mörka miljöer så är 18-200 ingen bra glugg. I kyrkan använde jag nästan enbart AF-50mm f1,4 och AF85mm f1,4. Oftast fullt öppna eller ett steg nerbländade. Becksvart var namnet......Enbenstativet blev flitit utnyttjat och iso mellan 500 - 800.

Senast ändrad:
Jag har inte någon personlig erfarenhet av konsertfoto, mer än de få försök jag gjort. Så där kan jag inte ge dig så mycket råd.

Men ja, just under sådanna förhållanden kan jag tänka mig att det kan vara bra med ljusstarka gluggar.

Konsertfoto har vi diskuterat några gånger och rekommendationen blir alltid densamma. Kamera med bra brusegenskaper vid höga ISO samt vidvinkliga ljusstarka gluggar ocm du ska stå nära vilket man behöver om du vill ha "impact" i dina bilder.....

Okej tack för era tipps. Eftersom det snarare lutar åt konsertfotografi än åt vimmelbilder så fokuserara jag på gluggar. Eller snare ett vidvinkelobjektiv.
Vad tror ni om det här: Tokina AF 19-35/3,5-4,5 till Nikon AF-D 1995kr på cyberfoto.
Är det en fördel med att ha zoom på det?

Är det nått o ha eller ska jag försöka leta upp något begagnat i samma prisklass? för det är nämligen ungefär så mycket jag hade tänkt att sattsa.

V.Svanström skrev:
Hmm ja det är iofs sant..
Vad vore bra tycker du gustaf? Hur ljusstark? Något konktret objektiv du kan ge som exempel plz?
Min erfarenhet av konsertfoto är extremt begränsad men vad jag har hört från folk som håller på med det så är nikons fasta gluggar populära. Till exempel 35mm f2, 50mm f1,8 och 85mm f1,8 beroende på hur nära scen du kan komma. Det är nog bäst att leta reda på en tråd om konsertfotografering istället för att lyssna på mig :p

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71990&highlight=konsertfoto

ANNONS