Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsert diskriminering

Produkter
(logga in för att koppla)

ps82

Aktiv medlem
Har läst ett antal trådar om konsert fotografering, och det verkar vara som om många blir diskrimenerade beroende på hur "stor" utrustning man släppar med sig.

Tydligen kan man ha med sig kompakt och mobil kamera men inte system, så vida inte man sökt acretering.

10tusen kroners fffrrrrååågan lyder: Bara för att man har en system med stor glugg anses man då som proffs och därför inte får ta med den in på spelning?

eller är vakter och annat folk så okuniga att systemkamera = proffs? vart går gränsen i så fall? storlek, utformning eller prestanda, och hur är det med superzoom kameror?
 
Tycker detta är en bra regel, eller snarare en regel jag kan acceptera och ha full förståelse för
 
Precis som Kalle säger, regeln är accepterbar.
Detta enbart för att det inte finns någon telefon och knappt någon kompakt som kommer upp till bildkvaliteten på den billigaste DSLR'en.

Slutsats, vill du plåta konserter utan acreditering... skaffa en kompakt.
 
haha.. tja tolka svaret hur du vill... men den som har förmåga att läsa mellan raderna kanske kan tyda lite fler meningar än dom faktiska..?

och din attityd kanske du skulle fila på lite..., oj, även i den meningen finns flera oskrivna meningar, klura ut dom du!
 
Segeson skrev:
Precis som Kalle säger, regeln är accepterbar.
Detta enbart för att det inte finns någon telefon och knappt någon kompakt som kommer upp till bildkvaliteten på den billigaste DSLR'en.

Slutsats, vill du plåta konserter utan acreditering... skaffa en kompakt.

"Men det var väl inte svaret på frågan, något som bryr sig om vad du tycker?"

haha hysterikst roligt inlägg av den där fabian....
 
Hur är det med typ canon G6 som kan fota i RAW , och även andra kompakter som kan använda råformatet? fast då måste man ju stå rätt nära scenen efter som dom inte har så lång zoom möjlighet. och hur är det med superzoom kamerorna? även om det inte är samma klass som en system så kan man ju komma närmare än vad man kan med kompakt.
 
Antagligen beror det på att man vill ha koll på vilka bilder som cirkulerar på artisten i fråga, och att man inte vill att andra säljer bilder på artisten.
 
ps82 skrev:
Hur är det med typ canon G6 som kan fota i RAW , och även andra kompakter som kan använda råformatet? fast då måste man ju stå rätt nära scenen efter som dom inte har så lång zoom möjlighet. och hur är det med superzoom kamerorna? även om det inte är samma klass som en system så kan man ju komma närmare än vad man kan med kompakt.

Är det tillåtet med kompakt så är det och då är det väl bara o tuta o köra, om du så kan få en brännvidd på 900000mm, lite skakigt kanske...

Anser arrangörerna att just en Canon G6 inte passar in så får du väl acceptera det svaret om du vill in, men jag betvivlar att arrangörerna/vakterna orkar bry sig i en liten fyrkantig sak...

Vill du plåta med ditt 400 2.8 objektiv och stativ och kamera som bränner iväg 10 b7s så skaffa vettig ackreditering.
 
Kalle_B skrev:
om du så kan få en brännvidd på 900000mm, lite skakigt kanske...


lycka till att försöka hålla det objektivet stadigt,

hur ser man skillnad på en G6 och vanlig kompakt, om man inte är fotointreserad?

Kalle_B skrev:Vill du plåta med ditt 400 2.8 objektiv och stativ och kamera som bränner iväg 10 b7s så skaffa vettig ackreditering.

nu var det inte min fråge ställning gällde, utan att bara för man har med sig sysem med stort objektiv så blir man tagen för proffs, och tillsagd medans kompakt/mobil struntar dom i.
 
tror även att regeln att man inte får ta med sig systemkamera med teleobjektiv har att göra med att man ganska lätt riskerar attgöra illa nån om man står i publiken och fotar med tex systemkamera med 70-200 2,8, man brukar ju inte ha världens kontroll på vad som händer runtomkring en när man kollar i sökaren. bara en gissning från min sida.
 
Men _är_ det någon skillnad mellan en G6 och en "vanlig" komapkt? jag ser ingen skillnad och veteligt är det ingen skillnad...

eller är en Canon 450D ingen riktig spegelreflexkamera?

Ang stora kameror som är likvärdigt med proffs, tja, vad är alternativet, ska arrangörerna kolla ackreditering på samtliga besökare och dom som inte har får inte ta med sig kamera alls? Någonstans får man göra en gränsdragning som är smidig och som kan godtas av dom flesta...
 
Får man inte, som publik, ha med sig systemkamera till konserter? Det visste jag inte.

För någon månad sedan var jag på Hultsfredsfestivalen som vanlig besökare. Jag hade inga problem med att komma in med en 5d med batterigrepp + EF 100-400 mm, runt halsen. Men, det kanske är olika det där hur konsertarrangörerna ser på detta med systemkamera.
 
skillnaden är att med canon G6 kan man foto i RAW som många fotar med i systemkameran.och där med får en mycket bättre bild.

av 481 kompakt så är det 25 st som klarar raw foto var av några superzoomare(prisjakt.nu)

[anledningen till jag tjatar om G6 var att jag läste testet om G7 tidigare i dag och då sakna dom just raw som dom sa att G6 hade.]
 
ps82 skrev:
skillnaden är att med canon G6 kan man foto i RAW som många fotar med i systemkameran.och där med får en mycket bättre bild.

av 481 kompakt så är det 25 st som klarar raw foto var av några superzoomare(prisjakt.nu)

[anledningen till jag tjatar om G6 var att jag läste testet om G7 tidigare i dag och då sakna dom just raw som dom sa att G6 hade.]

jag vet vad en kompaktkamera är och jag är ganska insatt i G6:ans funktioner/konfiguration.

Men G6:an är väl endå en kompakt hur du än vrider och vänder på saken??

Förövrigt tror jag inte RAW formatet gör större skillnad mot bara Jpeg i dessa samanhang...
 
ps82 skrev:
... det verkar vara som om många blir diskrimenerade beroende på hur "stor" utrustning man släppar med sig ... Bara för att man har en system med stor glugg anses man då som proffs och därför inte får ta med den in på spelning?

eller är vakter och annat folk så okuniga att systemkamera = proffs?
Konsertarrangörerna bestämmer själva vad man får och inte får ha med sig in. Deras regler får vara hur godtyckliga och svårförståeliga som helst. För den som vill gå på konserten är det bara att acceptera reglerna -- eller avstå från att gå in.
 
ps82 skrev:
skillnaden är att med canon G6 kan man foto i RAW som många fotar med i systemkameran.och där med får en mycket bättre bild.

Skillnaden är ju iaf minimal.
Du slipper jpg-artefakter, vilket inte syns på en fin jpg iaf, och får något bättre dynaminskt omfång. Mer än så förbätras inte bilden.

Någon som ägt en Fuji s5000? Den kunde man också fota raw med, men hur jävla bra blev bilderna från den =D
 
Det finns ganska enkla anledningar till den regeln:

1. Mycket större risk att du slår i och skadar andra med en stor kamera med stort objektiv.
2.Om du mot förmodan skulle få för dig att fota konsert med blixt ( vilket är ett stort "no-no" för alla ackrediterade fotografer ) så stör din externa blixt enormt mycket mer än kompaktens inbyygda
3. Det är en enkel och klar regel och man behöver inte samla in samtliga mobiltelefoner och kroppsvisitera samtliga besökare i jakt på mobiler och kompaktkameror.

Du kan fota hur mycket med olika kompakter du vill men sanningen är att utan ett objektiv med en ljusstyrka på minst 2.8 kommer du bara att få dåliga bilder i det ljus som oftast råder på en konsert.
 
Att tro att RAW-formatet i G6'an skulle göra att den hamnar i samma klass som en systemkamera med ljusstarkt objektiv är rätt naivt.

Det är inte diskriminering, det är en enkel regel. Arrangören har faktiskt rätten helt på sin sida, de får bestämma reglerna precis som de vill. Vill de förbjuda gula hattar så har de rätten att göra det, så länge de nekar samtliga med gula hattar inträde.
 
Stoffe69 skrev:
Det finns ganska enkla anledningar till den regeln:

1. Mycket större risk att du slår i och skadar andra med en stor kamera med stort objektiv.
2.Om du mot förmodan skulle få för dig att fota konsert med blixt ( vilket är ett stort "no-no" för alla ackrediterade fotografer ) så stör din externa blixt enormt mycket mer än kompaktens inbyygda
3. Det är en enkel och klar regel och man behöver inte samla in samtliga mobiltelefoner och kroppsvisitera samtliga besökare i jakt på mobiler och kompaktkameror.


1. Att det är en säkerhets fråga är vi överäns om, inte så smidigt vid en eventuell utrymmning av platsen, då det lätt kan bli panik.
2. Beror väll på omständighetern, om det är club spelning eller stor arena, har själv använt blixt på min kompakt när jag vart på club spelningar, utan att någon sagt något, för att kunna få en bra bild utan en massa rörelse oskärpa, men sedan är det ju skillnad på blixt å blixt, om det är inbygg eller extern.
3. håller jag oxå med om, dom är ju inte större än en plånbok,och skulle bli en väldigt lång kö om man var tvungen att lämna i från sig mobil och kompakt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.