Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konkurrens förbjuden på bildbyråer

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Har nu fått 4 svar ifrån olika bildbyråer.

De tycker mina bilder jag visat är mycket bra, men alla 4 säger ungefär som så här.

-Tyvärr. vi har redan många fotografer och vill inte ha för mycket konkurrens fotograferna emellan.

Då spelar det ingen roll egentligen hur bra bilder man än tar, man får inte chansen att konkurrera i alla fall.

En annan bildbyrå var mycket intreserad men villa ha minst 1000 bilder första gången och jag är lite som sådan att jag hellre arbetar på kvalitèt och unika bilder, en kvanititèt och en jädra massa vanliga bilder.

Hur når man enklas ut med sina bilder för att kunna tjäna lite på dem?

Vet att det finns Royaltyfria bildbyråer som bara sprider ut bilderna vind för våg nästan helt kostnadsfritt, vilket känns lite lurigt.

Är det inte som så att man på så sätt i princip ger upp sina bilder?

Tips och råd mottages gärna hur man ska gå vidare nu, vore ju satans kul att kunna sälja lite bilder så man får ihop till en litet objektiv i alla fall ;-)

MVH Julle.

Det är inte konkurrensen mellan fotograferna som gör att bildbyråerna inte vill ha för många fotografer som fotograferar liknande bilder. Bildbyrån säljer helt enkelt inte fler bilder och det är ekonomin som styr.
När en bildbyrå tar in en ny fotograf vill man ha en som fyller på med bilder man inte redan har. Kan man dessutom både leverera kvalitet och kvantitet är det lättare.

Ett tips om man som ny fotograf vill gå med i en bra bildbyrå, är att fotografera bra vardagsbilder. Typ handla i mataffären, dammsugning, tandborstning, lämna på dagis osv. Alltså helt vanliga saker som alla människor gör varje dag, fotograferade på ett bra sätt (dvs tydliga, rena utan plottriga bakgrunder, men ändå i vardagsmiljö).
Det är svårare än man kan tro och alla bildbyråer jag känner till saknar dem och har ett behov av dem. En bra bildbyråbild är renodlad och tydlig, samtidigt som den väcker känslor och är möjlig att använda i alla möjliga olika sammanhang.
/Anders

Nu jobbar jag nästan uteslutande med sportfoto för egen del.
Vilket ju skiljer sig rätt väsentligt mot att arbeta med andra typer av bilder.
Därför så har jag ingen vidare koll på hur bildbyråer med annan inriktning fungerar.
(Däremot så säljer jag en del bilder via en bildbyrå med inriktning på just sport, vilket jag bara har gjort några månader).
Så ni får ta det jag skriver för vad det är!

Det är inte konkurrensen mellan fotograferna som gör att bildbyråerna inte vill ha för många fotografer som fotograferar liknande bilder. Bildbyrån säljer helt enkelt inte fler bilder och det är ekonomin som styr.

Men det är väl ändå rimligt att byråerna gör sitt bästa för att de som är anslutna faktiskt får sålt tillräckligt med bilder!?

En fotograf som inte får sålt tillräckligt mycket riskerar ju att tröttna och söka sig till någon konkurrerande byrå.

Sedan är jag helt med på att fler fotografer inte nödvändigtvis säljer fler bilder, och att det därför snarast blir en kostnad för byrån att ha för många fotografer med samma typer av bilder.

...
En annan bildbyrå var mycket intreserad men villa ha minst 1000 bilder första gången och jag är lite som sådan att jag hellre arbetar på kvalitèt och unika bilder, en kvanititèt och en jädra massa vanliga bilder.

Kan du leverera tillräckligt många bilder som den byrån är nöjda med så tycker jag att du ska ta chansen.

Det är väldigt många som vill vara ansluten till någon bildbyrå.
Men också därför att ju fler av dina bilder som finns på bildbyrån, dessto större chans att du får någon såld.

När det sedan gäller att få sålt bilder så finns det en sak som är väldigt viktig att komma ihåg.
Det är de bilder vars bildspråk förmedlar "rätt budskap" som säljer.
Vilket inte alls behöver vara det som du tycker är en bra bild.
Därför så kan du i princip aldrig skicka in för många bilder (förutsatt att det inte är en massa ren skit). Däremot så kan du helt klart skicka in för få, och därför inte få något sålt. Alldeles oavsett hur bra bilderna är.

Den första bild jag fick sålt via en bildbyrå vara en riktig "aha-upplevelse" och tankeväckare för mig personligen.
Tyckte inte bilden var så värst bra, men tänkte att den ev skulle kunna att komma spegla matchen. Så jag bestämde mig i all hast att skicka in den.
Redaktören valde den knappast utifrån det "estetiska" i den, utan därför att dess bildspråk stämde överens med det som är skrivet i "matchreferatet".
Bilden ligger i "videofönstret" (men är inte en del av videon, bildbylinen försvann när Expressen la upp videon) här:
http://www.hockeyexpressen.se/elitserien/1.1478148/slutspelet-i-fara-for-brynas-hv-vann

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar