Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KonicaMinolta 7D vs. Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

d.a.n.i.e.l

Aktiv medlem
Om man inte äger några objektiv från dessa
tillverkare, vilken kamera bör man då köpa?

7D har bildstabilisator
7D verkar bli lite billigare
7D har större skärm
KM har billigare objektiv(?)
7D är originell

20D är snabbare och ger fler pixlar
Canon ger trygghet inför framtida hus
20D är status

Fler argument för och emot dessa modeller?
Vilken skulle du köpa?
 
Bra fråga, beror på om jag hade saker sedan tidigare eller inte.

D7D är klart skönare i handen. Men den har VÄLDIGT många knappar, på gott och ont såklart.
Större skärm är väl trevligt, men jag anvädner den ändå bara för att kolla på histogrammet.
Minolta har sin AS. Rätt ljus sökare, hade tuvärr ingen ljusstark lins till Canon att jämföra med.

20D är dock snabbare och mindre. Och den har den lilla strömsnåla skärmen på toppen, vilket är bra. Kontrollerna är också mer "strömlinjeformade" så att säga.

Båda har bra byggkvalite och är toppenkamera av det jag hunnit med att testa. D7D var väldigt kort, men den gav ett bra intryck. Jag är supernöjd med min 20D hittils dock.
 
Själv är jag Canonist,

men hur är utbudet på objektiv? finns de objektiv som du är/kommer att bli intresserad av att ha??

begagnat marknaden på objektiv och tillbehör?

nu vet jag inte om D7D har någon PC kontoakt för studioblixtar, om inte och man funderat på att använda Studioblixtar är det lite krångligare än på ex Canon..
 
Daniel: En Canon är inte status, det är bara en kamera. Status är när dina väggar pryds av snygga bilder som du själv har gjort.

Det är bra med skarpa objektiv. Får man skakningsoskärpa hjälper det inte med hur dyra objektiv man än har. Bilderna blir suddiga. Därför är det så bra med bildstabilisator.

Vill man köpa många dyra objektiv så har kanske KonicaMinolta inte det största utbudet.
 
defiant skrev:
nu vet jag inte om D7D har någon PC kontoakt för studioblixtar, om inte och man funderat på att använda Studioblixtar är det lite krångligare än på ex Canon..

Japp, den har PC-kontakt. Det skall även följa med ett program som gör att du kan direktkoppla kameran till en PC i din studio och direkt få upp bilderna där.
Sen har ju kameran inbyggt stöd för trådlös blixt, vilket även stöds av de vanliga externa blixtarna (dvs inga extra och dyra tillbehör behövs).
Så.. Blixt/studiostöd finns nog så det räcker.
 
Hade jag inga objektiv skulle jag köpa Pentax nya slr Ist DS. Den släpps samtidigt som 7D och kommer att vara den minsta digitala slr:en på marknaden. Kameran kommer kosta som 300:an.
Den är ruskigt snygg. Smidig. Många proffs även på detta forum använder Pentax så kom inte dragandes med något velande att DU inte kommer kunna ta bra bilder med den för att det inte står Nikon på framsidan:). Köp den!
Den kommer vara betydligt billigare än 7d, det är säkert...du kan köpa blixtar och objektiv för mellanskillnaden och endå ta lika bra bilder med en lättare coh enligt mig coolare kamera.
 
Tillgängligeten på begagnade "bra" minoltagluggar är väldigt liten i sverige, på ebay i tyskland och usa är det lite bättre, men priset (när man väl hittar) är betydligt billigare än tex Canon och nikon, men det gäller endast vid begagnat!!, vid ny optik är prisbilden likvärdig, dvs nya och nyutvecklade gluggar till minoltan är inte billigare än motsvarande märken, och efterssom marknaden till minoltan sjunkit drastigt dom senaste åren (pga minoltans sena Dslr lansering) så kommer nog nyutvecklade gluggar till minoltan vara väldigt svårt att hitta begagnat.

så mitt råd, om man inte redan har gluggar till mioltan är att köpa Canon, tråkigt men sant. jag har redan toppengluggar till minoltan dock inte alls lika snabba som canons usm, men dom duger för mig. så D7an blir det för mig, :)..

dock ser jag D7ans spec (och omdömen jag läst) som väldigt positiva. AS på alla gluggar, stor skärm, lågt brus är det som tilltalar mig mest, hade ju inte skadat om 7an oxå var på 8mpix..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.