Annons

Konica Minolta slutarljud

Produkter
(logga in för att koppla)

Silverblue

Medlem
Är det nån som kan förklara varför Konica Minoltas kameror (7d och 5d ) har så hög slutarljud jämfört med t.ex. Nikon?

Det är inte så att man inte kan leva med det men det märker man när man fotar i tysta ställen som museer och kyrkor.

Nikon har inte alls det der vassa spegelljudet som KM kameror.

Vad beror det på? Kan man göra nåt åt det?
Hur är slutarljudet på Sony Alpha 100 jämfört med Konica Minlta kameror.

Tacksam för lite upplysningar.
 
Slutarljudet är inte högt alls, knappast någon skillnad mot en Canon eller Nikon, spegeln däremot är en annan historia.

Ljudet beror på antiskaken, man kan inte ha dämpning vid spegeln som på Nikon och Canon-kameror för det ger massor av små vibrationer istället för ljud, som stör antiskakfunktionen.

Jag själv tycker det är en aning dumt att hålla på o gnälla om att den låter mycket, vad gör det? Det har aldrig stört mig och jag har fotat massor i både kyrkor och på muséer.
 
Tack

Tack för svaret men vadå gnäller om det?
Jag ställde frågan för jag var nyfiken på vad det kunde vara.
Det är inte samma sak som att gnälla.
 
håller med Anders... varför köpa en spegelreflexkamera om man vill att den ska vara tyst :) bättre med en mätsökare då... men visst låter minoltorna mycket men inte så mycket mer än C/N. Tycker själv det är lite scharmigt ljud :p

tror det Anders menade med att gnälla inte var riktat till dig, det är många tidningar och tester som ger ett minus för ljudet på kameran...
 
FILM) (philip svensson skrev:
tror det Anders menade med att gnälla inte var riktat till dig, det är många tidningar och tester som ger ett minus för ljudet på kameran...
Precis.
Det har varit en hel del tjat på fotosidan med om att det låter så hemskt :p
 
Jag köpte en SLR kamera för jag vill ha en. Byta objektiv mm.
Jag tycker inte alls att det låter hemskt, tycker bara att det låter högre och vassare än Nikon t.ex.
Så jag undrade bara om det var nån teknisk orsak eller slarv från tillverkarens sida.
 
Om du hade läst tester om Konica Minolta innan du köpte grejerna så hade du blivit varse om att kamerorna låter mer än kanske vanligt.Även nya Sony Alfa(Minolta) har fått samma kritik.
 
Är verkligen slutar- och spegelljudet ett problem?

Hur många naturfotografer väljer mätsökare för att inte skrämma djuren? Bild modeller nervösa när kameran slamrar?

Ja, kameran låter när man tar en bild. Men jag retar mig betydligt mera på ett pip som bekräftar fokus eller ännu värre knappljud. Nu är det turligt nog så att man kan stänga av dessa ljud.

När jag lyssnar på slutarljudet ifrån D7D tycker jag det inbringar en kvalitets känsla, jag inbillar mig att slutarmekanismen är gediget byggd och kommer att klara av många exponeringen innan den ger upp.
 
_________________________________________________

Anders Djerf skrev:

...Ljudet beror på antiskaken, man kan inte ha dämpning vid spegeln som på Nikon och Canon-kameror för det ger massor av små vibrationer istället för ljud, som stör antiskakfunktionen...
_________________________________________________

Är det så verkligen, anledningen till det "vassa" ljudet från exponeringstillfället?
Jag vet inte, bara undrar.

Min teori, kan visserligen vara fel, att en dämpning av spegeln mycket väl kan göras fullständig, likt Olympus OM-serien, den är ett under av diskret spegel upp-ner funktion, dämpningen skall bara vara i spegelns övre stopp och nedre stopp, - antiskak funktionen verkar bara i vänster-höger och upp-ner, samt i diagonalen dem emellan.
En dämpning, istället för en nästan stum inbromsning av spegeln, påverkar nog mindre antiskak funktionen, det är min spontana tanke.
Dessutom, sensorn har fri egen rörelse, genom antiskak funktionen, spegeln rör sig inte i takt med sensorns rörelser.
Det kan vara en fråga om en brist på utrymme i kamerahuset, på K-M 5D/7D och Sony A100, det optimala har ändå hittills Olympus OM-serien, oljedämpade spegelstopp.
Deru!
Kanske Sony kommer med det i sin nästa D-SLR?
 
FILM) (Anddje skrev:
.Ljudet beror på antiskaken, man kan inte ha dämpning vid spegeln som på Nikon och Canon-kameror för det ger massor av små vibrationer istället för ljud, som stör antiskakfunktionen.
Stämmer detta verkligen?

Även Dynax 7, den analoga, är känd för att vara högljudd & den har ju ingen AS.

För övrigt så ska kamerorna enligt mig göras så tysta som möjligt. Jag är van min D7D men den slamrar åt skogen för mycket i kyrkor m.m. En kamera kan aldrig bli för tyst oberoende av typ.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Stämmer detta verkligen?

Även Dynax 7, den analoga, är känd för att vara högljudd & den har ju ingen AS.
Jag har ingen aning om om det stämmer eller inte, det är som sagt Minoltas förklaring.
Jag tycker varken 7D, 5D eller 7 låter så olidligt mycket som vissa är övertygade att dom gör.
 
FILM) (Anddje skrev:

Jag själv tycker det är en aning dumt att hålla på o gnälla om att den låter mycket, vad gör det? Det har aldrig stört mig och jag har fotat massor i både kyrkor och på muséer.

Det är lite pinsamt när föreläsaren tystnar och alla vänder sig om för att se vad det var som lät som en kulspruta.
Det är sällan gott om ljus på sådana föreläsningar, så man måste ta en lång serie i hopp om att någon blir skarp.
En tyst kamera vore då att föredra.
 
Dez skrev:
Det är lite pinsamt när föreläsaren tystnar och alla vänder sig om för att se vad det var som lät som en kulspruta.
Det är sällan gott om ljus på sådana föreläsningar, så man måste ta en lång serie i hopp om att någon blir skarp.
En tyst kamera vore då att föredra.
Men så mycket låter det inte!

Läste för länge sedan om en pressfotograf som var i Somalia och var med vid någon leverans eller något, kommer inte ihåg exakt vad det var, till gerillan där, och han höll kameran i handen o gick med den "som vanligt" när man inte fotar och tryckte av med tummen, och hade dom upptäckt att han fotade hade dom troligen skjutit honom på direkten. Då kan jag förstå att han ville ha en tyst kamera (Tror det var en Olympus eller nåt med sån jättedämpning han hade).

Ska du inte åka och fota gerillasoldater i Somalia så tycker jag det är helt ovesäntligt om det låter lite från kameran, det är ju knappast något högt ljud.
 
_________________________________________________

Anders Djerf skrev:

...Jag har ingen aning om om det stämmer eller inte, det är som sagt Minoltas förklaring...
_________________________________________________

Måste vara en missuppfattning!
Har Minolta förklarat detta på sin internationella hemsida?



_________________________________________________

Anders Djerf skrev:

...Men så mycket låter det inte!

Läste för länge sedan om en pressfotograf som var i Somalia och var med vid någon leverans eller något, kommer inte ihåg exakt vad det var, till gerillan där, och han höll kameran i handen o gick med den "som vanligt" när man inte fotar och tryckte av med tummen, och hade dom upptäckt att han fotade hade dom troligen skjutit honom på direkten. Då kan jag förstå att han ville ha en tyst kamera (Tror det var en Olympus eller nåt med sån jättedämpning han hade).

Ska du inte åka och fota gerillasoldater i Somalia så tycker jag det är helt ovesäntligt om det låter lite från kameran, det är ju knappast något högt ljud...
_________________________________________________

Upptäckte inte gerilla soldaterna, att han fotade?
Men, syns inte kameran då?
Påhittad historia, knappast att en spegelreflex, inte ens en Olympus OM-1 kan undgå en gerilla soldat, på spaning, den kameran hörs vid exponeringen, dock mycket svagt!
Endast en mätsökarkamera kan klassas som tyst, vid exponeringen.
Leica M-serien har därför varit mycket vanlig bland krigs fotografer.

Fäll upp spegeln, låt denna vara kvar i uppfällt läge, rikta kameran mot motivet, tryck av, enda chansen till t-y-s-t exponering!
 
larsborg skrev:
Upptäckte inte gerilla soldaterna, att han fotade?
Men, syns inte kameran då?
Påhittad historia, knappast att en spegelreflex, inte ens en Olympus OM-1 kan undgå en gerilla soldat, på spaning, den kameran hörs vid exponeringen, dock mycket svagt!
Endast en mätsökarkamera kan klassas som tyst, vid exponeringen.
Leica M-serien har därför varit mycket vanlig bland krigs fotografer.

Fäll upp spegeln, låt denna vara kvar i uppfällt läge, rikta kameran mot motivet, tryck av, enda chansen till t-y-s-t exponering!
Jag vet inte heller säkert om den är påhittad eller inte, kommer inte heller ihåg var jag läste det, men inget av det har egentligen någon betydelse, vad jag ville ha fram är att vad gör det om den nu skulle låta lite?
 
_________________________________________________

Anders Djerf skrev:

Jag vet inte heller säkert om den är påhittad eller inte, kommer inte heller ihåg var jag läste det, men inget av det har egentligen någon betydelse, vad jag ville ha fram är att vad gör det om den nu skulle låta lite?
_________________________________________________

OK!
Under krigs fotografering är det nog säkrast med en tyst kamera, annars sitter väl livet löst...
Under mera normala förhållanden, är även en tyst kamera att föredra, varför jag hoppas att tillverkarna löser "smattret" med spegeln, då för övrigt en spegelreflex kamera har många fördelar mot en mätsökar kamera.
Hoppas stort på nästa D-SLR, från Sony, kan man ju göra ...
 
Olika ljud på 7D och 5D

Jag tycker att 5D låter liiite mer än 7D. Den har ett mer mekaniskt "efterkling" medans 7D känns mer dämpad och "tight". Men det kanske bara är min 5D som är så.
 
Re: Olika ljud på 7D och 5D

hbengtsson skrev:
Jag tycker att 5D låter liiite mer än 7D. Den har ett mer mekaniskt "efterkling" medans 7D känns mer dämpad och "tight". Men det kanske bara är min 5D som är så.
De låter olika iaf. Har inte jämfört så noga så vet inte vilken som låter högst.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.