Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta slutarljud

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste vara döv för jag har aldrig blivit störd eller lagt märke till att min kamera för oväsen
Hmmm Får väll lyssnaefter någon gång jag fotar
 
Har inte rätt många tidigare Minoltor också ansetts högljudda? Borde då inte bero på antiskak.
Min personliga åsikt är att det inte stör mig men säkert en del andra beroende på vad man fotar. Alla borde dock vara överens om att en tyst design aldrig kan vara till en kameras nackdel. Vid exempelvis bröllop, dop etc i en tyst kyrka vore det ju lämpligt med en kamera som inte hörs alls.
 
Det kanhända att Minoltan & Alphan låter lite mer. Men det är ju inte några höga decibelskillnader vi pratar om. Det som är intressant, om man gillar att smyga, är väl hur mycket man hör av kameran 10 - 15 meter bort. Kul om det skulle göras ett test!

F.ö stod jag bredvid en Canonist häromdagen som smattrade av en serie och inte var den så tyst direkt!! Jag kollade lite och hann bara se att det var en Canon 1d
 
FILM) (Anddje skrev:
Jag tycker varken 7D, 5D eller 7 låter så olidligt mycket som vissa är övertygade att dom gör.
Att min 7D är bullrig är glasklart, nu låter vissa av canons kameror ganska så vasst också men jämför exempelvis med Nikon D70 som är som en viskning i jämförelse.

Det går helt klart att dämpa ned spegelljudet, tror att det mest handlar om hur mycket tillverkaren prioriterar det.

Allvarligt talat så är 7D åt skogen för slamrig för bröllopstoto i kyrkan, riktigt pinsam faktiskt. I de flesta andra fall är det dock inget problem.

//Larsa
 
Fattade inte vad folk gnällde på när jag först fick hem Alfan och hörde slutarljudet, tyckte inte det verkade så mycket högre än vad jag mindes från min Nikon D70. Det var först när en kompis stod bredvid mig och plåtade med sin Nikon D50 samtidigt som jag körde med Alfan som skillnaden blev väldigt uppenbar... störs sällan av det, men plåtar varken skygga djur eller bröllop.
 
Det borde ju inte vara tekniskt omöjligt hitta en konstruktion där man kan fälla upp spegeln och i stället låta sökarbilden projiceras på LCD-skärmen. Så skapas en möjlighet att kunna fota nästan ljudlöst när så behövs.
 
joakimgbg skrev:
Det borde ju inte vara tekniskt omöjligt hitta en konstruktion där man kan fälla upp spegeln och i stället låta sökarbilden projiceras på LCD-skärmen. Så skapas en möjlighet att kunna fota nästan ljudlöst när så behövs.
Det är omöjligt med DSLR-sensorer, vill du ha det så får du använda en kompaktkamera.
 
joakimgbg skrev:
Det borde ju inte vara tekniskt omöjligt hitta en konstruktion där man kan fälla upp spegeln och i stället låta sökarbilden projiceras på LCD-skärmen. Så skapas en möjlighet att kunna fota nästan ljudlöst när så behövs.
Tekniken finns redan - kallas LiveView - finns bl.a. på Leica Digilux 3, Panasonic DMC-L1, Olympus E-330.
 
Olympusen iaf har två moder, den ena är med en sekundär sensor inbyggd i strålgången för sökaren, och en med där man fäller upp spegeln och öppnar slutaren.

Bägge varianterna har sina begränsningar och nackdelar. Ingen av dem hjälper mot spegelljudet.

Och jag har alltid undrat, varför detta klagomål på att det är för högljutt för att fota på bröllop? Springer folk på bröllop stup i kvarten eller?

/Andreas
 
De få Canon D20 som saknar IR filter har en livepreview. Så tekniken finns.
Men om man nå måste ha en absolut tyst kamera om inte orkar leta rätt på de udda och knepiga exemplaren så finns det gott om bra kompakter så saknar både mekanisk slutare och spegel. Lyckas man hitta inställningen för att stänga av del elektronsika slutarljudet så får man helt tyst kamera.
 
Nome Nescio skrev:
De få Canon D20 som saknar IR filter har en livepreview. Så tekniken finns.
Va? Menar du att en 20D med bortplockad "hot mirror" plötsligt skulle ha Live-View? Det tror jag inte på eftersom det skulle kräva byte av sensor och ny mjukvara.

En "normal" DSLR-sensor är inte byggd för att gå hela tiden som en kompaktkamera-sensor, den är bara igång precis när du tar bilden.
 
FILM) (Anddje skrev:
Det tror jag inte på eftersom det skulle kräva byte av sensor och ny mjukvara.

från http://www.usa.canon.com/templatedata/pressrelease/20050602_eos20da.html

"While traditional digital SLRs lack a live preview due to the blocking of the image sensor by a reflex mirror and shutter, the EOS 20Da digital SLR addresses this issue by locking up the mirror and opening the shutter to display a magnified live view of the subject on the 1.8" LCD monitor. (This feature is effective for clear night viewing conditions only.) To help ensure a sharp focus, the central portion of the image can be magnified on the LCD by 5x (4% of the picture area) or 10x (1% of the picture area). The live view mode can also be viewed through most TV monitors while connected to the EOS 20Da camera's video OUT terminal."

Här är en på Fotosidan so har en, du kan ju fråga honom: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=37380

/Andreas
 
Men det ger en S/V bild om jag inte missminner mig och funkar endast för astrofotografering, sâ det är väl inte helt jämförbart med det vi talar om här.
 
hazard skrev:
från http://www.usa.canon.com/templatedata/pressrelease/20050602_eos20da.html

"While traditional digital SLRs lack a live preview due to the blocking of the image sensor by a reflex mirror and shutter, the EOS 20Da digital SLR addresses this issue by locking up the mirror and opening the shutter to display a magnified live view of the subject on the 1.8" LCD monitor. (This feature is effective for clear night viewing conditions only.) To help ensure a sharp focus, the central portion of the image can be magnified on the LCD by 5x (4% of the picture area) or 10x (1% of the picture area). The live view mode can also be viewed through most TV monitors while connected to the EOS 20Da camera's video OUT terminal."

Här är en på Fotosidan so har en, du kan ju fråga honom: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=37380

/Andreas
Men det där är ju inte en 20D, det är en 20Da, annan kamera ju.
 
FILM) (Anddje skrev:
Men det där är ju inte en 20D, det är en 20Da, annan kamera ju.

Nja, annat Ir-filter samt annan firmware. I övrigt är det en 20D.

Nu kanske Live-view funktionen är något begrännsad, med det finns i alla fall.
Finns det inte någon kompakt med APC-senssor som har live view? Då är det snarare en vilja & marknads fråga än tekniskfråga om det skall finnas på DSLR eller inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.