Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta DiMAGE Z5

Produkter
(logga in för att koppla)

micke1

Medlem
hej

gör jag ett dåligt köp om jag slår till på en Konica Minolta DiMAGE Z5 ,har läst ett par tester och många säger att det är mycket brus och att den måste ha mycket ljus.


finns det någon annnan digitalkamera ni kan tipsa mig om?
 
Jag har precis köpt en Panasonic Lumix DMC-FZ5 och den är kanon! Mycket bättre än min gamla minolta dimage Z1:a Var också inne på en Z5:a först men tyckte inte den hade fått så bra rescensioner. Den här har också bildstabilisator och 5Mpixel och det blir väldigt lite brus på iso 400. Är positivt överraskad. Köpte den på netonnet för 3900 kr inkl frakt.

Sandra
 
Jag har en Z5 sedan ett par månader och tyvärr måste man konstatera att den inte på något sätt kan konkurrera bildmässigt med min gamla "hederliga" analoga Canon EOS 500.
Precis som har konstaterats i diverse tester finns bara ett enda ISO-läge som går att använda och det är ISO 50.
Redan vid ISO 100 börjar man märka ett klart irriterande färgbrus och ISO 320 har inte i kameran att göra.
Synd för funktionsmässigt är det en mycket bra kamera även om jag inte har nåt att jämföra med förutom den gamla analoga kameran.
Den hänger sig dessutom ibland när man zoomar på tagna bilder (då får man rycka batterierna).
En kollega har en EOS300D och det är en helt annan division bildmässigt, men då talar vi också en helt storlek på kamera.

Dåligt också att man inte kan ladda ner manualer (dom tar betalt för rubbet).
Fick bara en holländsk med kameran och lyckades till slut hitta en engelsk på nätet efter mycket letande.
 
Var ett par saker till som jag glömde nämna.
Det är lite dåligt att bara kunna köra med slutaren öppen upp till 4 sekunder och en bländare på max 8 känns lite begränsat (upp till 22 hade varit mer rimligt).
 
Harry_ skrev:
Cyberphoto skriver
"för mycket kromatisk aberration"
tycker du oxå det?

kan hålla med CP
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/h1/DSC00009.JPG

kolla in skyltarna

Själv så ser jag inget speciellt med skyltarna, om det beror på några öl var en annan sak...

Ang. cyberphotos tester så är dom oerhört ovetenskapliga då dom sker under olika förhållanden samt ofta med olika motiv.

Lycka till med den nya kamera Mikael!

//Larsa
 
Låt mig se jämförelser med andra kameror i samma klass på samma motiv, då kan jag ta det...

Förresten så har du mail Harry :)

//Larsa som tycker att det 100:procentas på skärm alldeles för mycket & snackas för lite om hur det blir på papperet...
 
Dpreview säger så här ang. CA i sammanfattningen av H1:

"Mild chromatic aberration and purple fringing "

Har ingen aning om vad dom säger om de andra med detta multizoomomfång?

//Larsa
 
Menar ni att kameran inte klarar bätre bilder än såhär? Bilden är tagen med bästa jpeg och blixt.
Örian
 

Bilagor

  • pict0111-400.jpg
    pict0111-400.jpg
    20.7 KB · Visningar: 123
Det är kompisens kamera och när jag ringde om orginalbilden så sa han att den var skickad på service efter det att han hade pratat med konicas servis telefon eller något. Jag åter kommer när han fått tillbaks kameran.

MVH Örian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.