Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

garda

Medlem
Hej! Jag är en foto amatör och har en Konica Minolta 7d. Såg att en separat tråd för denna kamera saknas, därav denna tråd.

Jag fotograferar främst inomhus, exempelvis dans och musik (med och utan blixt). Jag upplever att med mitt bästa objektiv, ett Sigma 24-70 2,8 bländare, går det segt för min kamera att ställa in skärpan (autofokus) när jag vill fota dansande par. Då brukar jag använda manuell fokus för att kunna trycka av när jag vill.

För att inomhus fota rörliga objekt (dans eller musik) är min fråga:

Ska jag satsa på ett fast objektiv, ex.vis Sigmas 50mm 1.4 bländare, eller byta kamerahus till exempelvis Sony a500/550?
Mitt andra objektiv är f.ö. en Sigma 70-300 mm 4-5.6 bländare.

Det jag vill uppnå, är snabbare autofokus samt att kunna fota inomhus utan blixt, om möjligt.
Tack för era synpunkter.
 
Anledningen att Du inte hittar trådar om KM 7 D är att Du har forumet inställt på att bara visa trådar som varit aktiva de senaste trettio dagarna ( = default inställning ). Om Du ställer om till "Från början", ser Du alla trådar, bl. det tiotal som handlar om KM 7 D.

Alternativt använder Du sökfunktionen, söker på [7 D] och begränsar sökningen till bara dettaa delfora.
 
Ok. Jag är ny på forumet, därför visste jag inte hur jag hittar gamla trådar. Min fråga kvarstår: För att erhålla snabbare autofokus vid inomhus fotografering, ska jag testa med ett ljusstarkare objektiv (ex.vis Sigma 50mm/1.4) eller behöver jag byta kamerahus? Alla tips är välkomna.
 
För att nå snabbaste möjliga AF, måste Du ha snabbaste möjliga hus och snabbaste möjliga objektiv. Det är däremot inte givet att det måste vara ett ljusstarkt objektiv ( f/1,4 ), utan det handlar mer om hur objektivets AF-lösning är konstruerad i detalj.

Gamla kuggväxel-objektiv är långsammast,
APO G HS snabbare och
SSM allra snabbast.

Ett kamerahus som är snabbt, och exakt, är Sony a700. Sannolikt också a500/550. Alla har samma sensor-storlek ( APS-C ) som Din kamera och är överkomliga i pris. Vill Du ha ett hus med större sensor ( 135 ), så finns a900/a850, men då är prislappen också större.
 
kanske här finns någon som har en gamal minolta och en A700 tex samt Sigmaobjektiv (eller annat liknande zoom) som kan göra en liten hemmatest för att hjälpa till att klargöra om där finns skillnad i fokushastighet som kan vara av avgörande faktor i sämre ljus ?

Jag hänvisade Erik L hit till oss på FS från Min Hemmabio där han frågade frågan från start. Och hänvisade ju hit just därför jag vet att flera erfarna Minolta/Sonyägare huserar här än där på hemmabioforumet.... varvid enklare här Erik torde kunna få mer hjälp ..

kanske någon skulle kunna testa jämföra sin minolta med sin Sony? Torde ju oavsett man använder annat objektiv ändå kanske (?) se hurvida just fokushastighet samt om kamerorna skiljer sig ifråga om förmåga att få fokus alls i sämre ljus??


Spontant tror jag en A550 grejar det bättre än en äldre kamera som Minolta...

Detta bygger jag på att A100 A300 A200 jämfört med A700 är enkelt att skilja ur ifråga om fokusering samt raskhet i allt A700 gör..

och då jag klämde på A5xx så reagerade jag intet alls på att den skulle "kännas" segare än min dåvarande A700.. Utan den parametern vill jag nog egentligen säga passerade utan ens en tanke.. Så därpå bygger jag min "tro" att en A550 är raskare ..

Men som sagt. Här finns ju riktig erfarenhet ifrån Minoltakameror i förhållande A700. Om någon bytt Minolta mot A5xx vet jag inte ??. Men hur det än är med den saken så kan min "tro" nog mer styrkas eller sågas av verklig erfarenhet mellan A700 (A5xx?) och inte "tro"... :)
 
Senast ändrad:
Angående hastighet vet jag ej. Dock har A700 fler af sensorer bla en 2.8 sensor. Det tror jag att A5X0 saknar. Är det inte samma setup i A700 som I A900 och A850. Därav verkar sensorena sitta förhållande tätt (nära centrum) placerade i A900/850 pga skillnad mellan FF och APC format.

Dock är ju sensorena bara en liten bit i AF kjedjan. Sedan är det ju motor och motorstyrnimng och AF algoritm (hur AF ska ställas in) och prossessor för att görra allla beräkningar.

Detta är om jag förstår allt rätt en svår sak att mäta. Läser man på forum är ju hasighet till låsning mätt med klocka ?? Om sedan det ä slärpa eller ej funderar man ej oftast på.
 
Tack för er input! Denna vinter har jag gått in mer för foto, har bland annat gjort några uppdrag åt ideella föreningar. Det skulle naturligtvis vara kul att testa en a700 eller a550, men jag känner inte någon som har en sådan kamera. Att byta kamerasystem till Canon/Nikon är inte nåt direkt alternativ, då måste ju nya objektiv införskaffas osv. Däremot kan ett fast objektiv (50mm 1.4) vara ett alternativ. Jag vill helt enkelt fota rörliga motiv (dans eller idrott) och ha skärpa i bilderna, det är målet :) Ni får gärna fortsätta ge mig förslag om hur jag uppnår det. Vänligen /Erik
 
kanske här finns någon som har en gamal minolta och en A700 tex samt Sigmaobjektiv (eller annat liknande zoom) som kan göra en liten hemmatest för att hjälpa till att klargöra om där finns skillnad i fokushastighet som kan vara av avgörande faktor i sämre ljus ?

Jag hänvisade Erik L hit till oss på FS från Min Hemmabio där han frågade frågan från start. Och hänvisade ju hit just därför jag vet att flera erfarna Minolta/Sonyägare huserar här än där på hemmabioforumet.... varvid enklare här Erik torde kunna få mer hjälp ..

kanske någon skulle kunna testa jämföra sin minolta med sin Sony? Torde ju oavsett man använder annat objektiv ändå kanske (?) se hurvida just fokushastighet samt om kamerorna skiljer sig ifråga om förmåga att få fokus alls i sämre ljus??


Spontant tror jag en A550 grejar det bättre än en äldre kamera som Minolta...

Detta bygger jag på att A100 A300 A200 jämfört med A700 är enkelt att skilja ur ifråga om fokusering samt raskhet i allt A700 gör..

och då jag klämde på A5xx så reagerade jag intet alls på att den skulle "kännas" segare än min dåvarande A700.. Utan den parametern vill jag nog egentligen säga passerade utan ens en tanke.. Så därpå bygger jag min "tro" att en A550 är raskare ..

Men som sagt. Här finns ju riktig erfarenhet ifrån Minoltakameror i förhållande A700. Om någon bytt Minolta mot A5xx vet jag inte ??. Men hur det än är med den saken så kan min "tro" nog mer styrkas eller sågas av verklig erfarenhet mellan A700 (A5xx?) och inte "tro"... :)


Dåvarande A700 har du bytt Mayro, A850 kanske. //Bengt.
 
Du är uppmärksam på vad man skriver... Kul :)

Tjaa.. A700 samt lite objektiv är nu borta.. Så långt har jag kommit.. Medans jag är sååå osäker på hur gå vidare.. Men A850 står på listan sedan länge.. Bara det att sedan A550 kom så är jag snäppet fundersam om man skulle ändå vänta och se vad som kommer då ersättaren för A700 kommer....För är det en "utbyggd" A550 "heavy" så lär det inte vara leksaker... och skulle den ha A550ins live view så .. Jisses.. Den vill man inte missa för man förhastar sig..

Så... ja.. Nått är på G i alla fall..

Och Erik. Ber om ursäkt för jag lånade din topic med lite ot......
 
Svar till Garda

Har själv en D7D men köpte en sony a700 för ett tag sedan.
Jag provade runt ganska länge innan jag hittade något som funka bra till min gamla D7D. Problemet jag upplevde många gånger var att den fokuserade bra, men sen var inte kameran riktigt nöjd med autofokus, och då tog den inte bilden. Jag jobbade mycket med tummen på AF/MF-omkopplaren i de lägena. Så fort MF är på så tar den ju bilden snabbt :)
Det finns något mellanläge som man kan ställa in i menyerna där kameran först fokuserar själv för att sedan släppa AF motorn så att man kan finjustera själv, men det fungerade inte så bra tyckte jag (men jag är en kratta på att fokusera manuellt iofs)
För övrigt så fokuserar D7D rätt långsamt om man jämför med gamla analoga minolta, och även A700 som är betydligt snabbare (snabbare motor/utväxling alltså)
Jag har inte testat sigmas 24-70 själv så jag vet inte om den e snabb eller inte i förhållande till andra objektiv. Generellt kan man ju säga att ju kortare "spel" - (alltså hur långt man måste dra runt fokusringen) ju bättre. Jag har ett KM 28-75 där min fokus till max är typ 3 cm. Detta är helt klart mitt snabbaste "skruvobjektiv" på min D7D samt A700 (men det e snabbare på A700)
HAr äve4n ett sony 50 1,4 som är ett favvo-objektiv. Beroende på avstånd så får man väldigt kort skärpedjup vilket blir problem om man fotar grejjer som flyttar på sig (typ folk som dansar kanske). Kolla på http://www.dofmaster.com/dofjs.html och knappa in lite värden...
med en D7D, 50 mm objektiv med 1,4 i bländare och avstånd till objektet på 8 meter så får man knappt 1,5 meter skärpedjup - det kanske räcker?
För övrigt så är sonys 50 1,4 hyffsat snabb, och tänker du på sigmat så har det HSM vilket är ännu bättre. Jag använder 50mm jäkligt mycket och är helnöjd med det. Det tror jag du blir också :)
Lycka till...

//Björn
 
Har köpt en sony blixt med fokuslampa som hjälper kamerans autofokus i single fokus läge. Den är stabilare och mer kraftfull än min tidigare budget blixt.

Det ska bli intressant att se hur det fungerar i skarpt läge, har än så länge bara testat den för att lära mig funktionerna.
 
Senast ändrad:
Halloj.

Jag har både en 7D och en A700 och visst är det skillnad på autofokus. När jag plåtar ex racing eller senast motorcross så gjorde jag så här.
7D med Sony 70-200/2,8 Kameran slö men objektivet snabbt.
A700 med Sigma 10-20/2,8.4,5 Snabb kamera men ett lite slöare objektiv.

Det funkar riktigt bra. Men jag skulle hels vilja ha 2st A700 eller en A900.

När jag sedan fotografera lite inomhus så kör jag A700 med tex 50mm/1,4. Det är riktigt snabbt.

Mvh
MaxG
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.