Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

garda

Medlem
Hej! Jag är en foto amatör och har en Konica Minolta 7d. Såg att en separat tråd för denna kamera saknas, därav denna tråd.

Jag fotograferar främst inomhus, exempelvis dans och musik (med och utan blixt). Jag upplever att med mitt bästa objektiv, ett Sigma 24-70 2,8 bländare, går det segt för min kamera att ställa in skärpan (autofokus) när jag vill fota dansande par. Då brukar jag använda manuell fokus för att kunna trycka av när jag vill.

För att inomhus fota rörliga objekt (dans eller musik) är min fråga:

Ska jag satsa på ett fast objektiv, ex.vis Sigmas 50mm 1.4 bländare, eller byta kamerahus till exempelvis Sony a500/550?
Mitt andra objektiv är f.ö. en Sigma 70-300 mm 4-5.6 bländare.

Det jag vill uppnå, är snabbare autofokus samt att kunna fota inomhus utan blixt, om möjligt.
Tack för era synpunkter.
 
Anledningen att Du inte hittar trådar om KM 7 D är att Du har forumet inställt på att bara visa trådar som varit aktiva de senaste trettio dagarna ( = default inställning ). Om Du ställer om till "Från början", ser Du alla trådar, bl. det tiotal som handlar om KM 7 D.

Alternativt använder Du sökfunktionen, söker på [7 D] och begränsar sökningen till bara dettaa delfora.
 
Ok. Jag är ny på forumet, därför visste jag inte hur jag hittar gamla trådar. Min fråga kvarstår: För att erhålla snabbare autofokus vid inomhus fotografering, ska jag testa med ett ljusstarkare objektiv (ex.vis Sigma 50mm/1.4) eller behöver jag byta kamerahus? Alla tips är välkomna.