Inte i någon annans värld dock, hoppas jag...
Men då förstår jag varför det blev fel. Vi har enbart i Sverige (vad jag vet) infört de idiotiska beteckningarna tids- respektive bländar-automatik. De leder hela tiden till att man säjer och skriver fel, som du gjorde (och som jag själv också har lyckats göra).
S = Shutterpriority
Man väljer själv slutartid. Kameran mäter ljuset och väljer själv bländare.
Detta är vad som i Sverige kallas för bländarautomatik - den ställer ju kameran in "automatiskt".
A = Aperturepriority
Man väljer själv bländare (aperture). Kameran mäter ljuset och väljer själv slutartid.
Detta är således vad som i Sverige kallas för tidsautomatik.
Jag skulle önska att det gick att helt bannlysa ordet 'automatik' i detta sammanhang - att alla använde ordet 'prioritet' istället.
Likaså den andra mycket irriterande vanföreställningen som yttrar sig i att så många numera skriver "stort tal - liten bländare, och litet tal - stor bländare".
Stor bländare har ända sedan fotografins barndom definierats med ett stort tal, och en liten bländare med ett litet, förstås. Talet anger bländarens DIAMETER (normaliserad till objektivets brännvidd för att samma bländareangivning ska ge samma exponering oavsett objektivets brännvidd).
1:2,8 är förstås en större bländare än t.ex. 1:11. Detta är ju bråktal.
När någon/några idioter i slutet av 1900-talet fick för sig att de skulle införa denna felaktighet vid angivning av bländare, uppenbarligen under illussionen att detta skulle underlätta för nybörjarna, så införde de (i värsta fall för all framtid) en enorm förvirring. En förvirring som aldrig tidigare existerat! Det var inte svårt att lära nybörjarna denna enkla baskunskap, och sedan var det aldrig någon osäkerhet om vad man menade när man talade om en stor respektive en liten bländare. Nu vet man aldrig vad som menas, eftersom hälften menar bländare såsom den alltid har definierats, och den andra hälften menar tvärtom, enligt en helt felaktig "lekmannadefinition" införd för kanske 15 år sedan.
Det KAN ha varit Canon som började införa detta, efter att de hade blivit så framgångsrika och kommit att sälja systemkameror i allt större antal. Åtminstone var det tidigaste jag stötte på denna galenskap i en Canon-manual.
.