Haha, det här är ju underbart.
Blev inspirerad av det här och plockade fram mina gamla Konicor. FS-1an är i mycket fint skick och den har ju vanilga AA-batterier (eller har den separat för exponeringsmätningen och alkaline för windern bara, jag vet inte). T3an och T dock rätt slitna. Objektiven fina dock, men 85/1.8 har tappat gummeringen på fokusringen.
Hursomhelst kollade jag på Tradera och det fanns ju massor till nästan inga pengar alls, så jag ropade hem två paket med T3or och 3 och sammanlagt 7 objektiv plus massa tillbehör och dessutom lite blixtar, kameraväska osv. 1100 kr sammanlagt och det är MASSOR av grejer! Den ena silverfärgade T3an är helt otroligt fin, inte en skråma på den, verkar vara helt i nyskick. Fantasriskt. Dessutom originalmanual och en påkostad broschyr i mint kondition.
Lite kul att det satt exponerad film i kameran. Tyvärr klantade jag mig och kollade inte innan jag öppnade den, annars kunde man ha framkallat den
.
Följde också med macro-ringar, teleconverter och UV-filter till alla objektiv plus flera roliga filter, stjärnfilter, ett speciellt Hoya Mirage specialeffektsfilter osv. med 55 mm. fattning som passar utmärkt på Sony 18-55 och 50/1,4.
Dessutom har jag sedan tidigare en soligor-bälg med diaduplikator som jag tänkt bygga om fattningen på till A-mount, men märker att Hexanon-objektiven passar rakt av! Jag har redan en NEX-adapter för konica-fattning, så nu är det bara att inhandla en ny NEX-5 eller 5N met pannkakan till. Står i valet och kvalet, 5an är ju oerhört billig nu och går att få under 3000 med 16/2,8 eller 18-55, men 5N är ju klart bättre. Hur är det, får man fokus-peeking även på NEX-5 i den senaste FW?
Jädrar vad fina Hexanon-objektiven är!
Ljusstarka också. F/1,7 och F/1,8 på 28, 35, 52, 55 och 85 mm. F/3,5 på 135 och 200 mm.
Det är ju inga billiga pjäser idag egentligen. Visst, manuell fokus, men det går att leva med faktiskt. Dessutom är ju bländarstyrningen så suverän på de här objektiven så att det funkar fint på NEXarna.
/Mats