Annons

Konflikt mellan Bridge och Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon som har upplevt konflikter mellan Bridge CS3 och sorteraren i Elements 3 (som jag har) eller andra versioner av programmen?
Detta förutsatt naturligtvis att man inte t ex redigerar metadata för samma filer från båda programmen.

Jag har tidigare använt två kataloger i Elements, en till bilder i allmänhet och en annan till väldigt nischade bilder som kräver en helt annan taggstruktur. Det skulle bli rörigt att använda en och samma katalog till båda kategorierna.

Jag har inte lärt mig Bridge ordentligt än, men under inlärningsprocessen hittils har jag kommit fram till att jag tills vidare tänkt använda Bridge till de allmänna bilderna och fortsätta använda Elements sorerare till de andra bilderna.

Medan jag jobbat med att organisera de allmänna bilderna i Bridge på ett motsvarande sätt har jag ibland haft både Bridge och Elements sorterare öppna samtidigt. Då har det hänt att ett av programmen hängt sig. Så nu kopierar jag istället relevanta data om bilderna från Elements sorterare till ett textdokument som jag har öppet samtidigt med Bridge för att underlätta vid organiseringen.
Anledningen till att jag överhuvudtaget behöver hämta data manuellt om bilderna från Elements sorterare är att sorteraren i Elements 3 har stora brister i hanteringen av metadata. Det verkar ganska inkonsekvent om vissa metadata verkligen skrivs till själva filerna eller bara finns i katalogfilen i Elements 3. Bridge däremot verkar ha en utmärkt och pålitlig hantering av metadata.

Detta är ju bara tillfälligt tills jag är färdig med att oranisera bilderna från Elementskatalogen med de allmänna bilderna i Bridge. Sedan har jag tänkt radera hela den katalogen.

Men eftersom jag bedömt det som lämpligast att fortsätta använda Elements till katalogen med de nischade bilderna funderar jag på om detta kan ställa till problem.
De nischade bilderna ligger visserligen i helt egna mappar och jag behöver naturligtvis inte ha Elements och Bridge öppna samtidigt. Men eftersom Bridge är en ren browser och inte en databas som sorteraren i Elements är, finns ju samtliga bilder tillgängliga i Bridge från början. I Elements måste de ju läsas in i katalogen först för att kunna hanteras därifrån.

Så jag undrar, är det risk för problem med de bilder jag tänkt fortsätta organisera i Elements eftersom Bridge i någon mån också hanterar dem, även om jag inte aktivt gör något med dem via Bridge?
Naturligtvis kommer jag ju att prova och se, men eftersom det är ganska mycket arbete att organisera om bilder från Elementskatalogerna i Bridge skulle det vara intressant att ta del av andras erfarenheter av hur det fungerar att organisera vissa bilder i Bridge och andra i Elements sorterare.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Det finns säkerligen en risk för konflikt mellan Bridge och filbläddraren i Photoshop Elements 3. Jag har flera gånger råkat ut för att mitt Photoshop Elements 3 har kraschat när jag har haft testversionerna av Photoshop Elements 6 och Photoshop CS 3 installerade. Det här gäller Mac-versionerna av programmen. Hur de bär sig åt i Windows har jag ingen aning om, men risken finns att samma sak händer där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.