Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komprimering från Raw genom cs3 till jpg..

Produkter
(logga in för att koppla)

Beefcake

Avslutat medlemskap
Hej alla, har ett problem.
Är en glad amatör som nyss skaffat mig en Canon 40d, cs3 och hållit på med digitalfoto i snart 1 år. Mitt problem och fråga är följande:
När jag "framkallar" raw-filen från kameran i camera raw ser exponeringen mycket bra ut när allt är fixat (16 bit färgrymd). När jag sedan öppnar filen i cs3 väger den runt 50mb och fortsätter där slutgiltlig redigering (skärpa mm). När jag ska spara bilden i jpg måste jag sänka färgrymd till 8 bit och filen väger då ca 7 mb. Problemet uppstår när jag sedan visar bilden i win vistas visningsprogram för bilder, där bilden ser pixelerad ut, kontrasten är väldigt hög mm. Öppnar jag åter jpg-filen i cs3 ser färgerna bra balanserade ut, ingen pixelering och mindre brus och bra kontrast. Vad gör jag för fel? Någon annan som har detta problem? Vilket program visar bilden korrekt?
 
7 mb på disk...51mb innan den är komprimerad till jpg 8-bitars. Det konstiga är som sagt att visningsprogramet i win vista visar bilden pixelerad och med väldigt mycket kontrast, medans om jag senare öppnar samma fil i cs3 så ser bilden klockren ut...
 
Men om den väger 7 mb på disk väger den säkert upp emot 25-26 mb i Photoshop. Med andra ord är det inte konverteringen som gått snett (en Jpg-fil på disk är ju komprimerad).

Hur Windows visningsprogram funkar vet jag inte eftersom jag kör Mac. Men jag gissar att ditt visningsprogram saknar stöd för ICC-profiler. Att det blir pixligt vet jag inte vad det beror på. Men, lita på Photoshops utseende. Du kan även testa att öppna filen i en webbläsare och se hur den ser ut.
 
Tackar ochbugar för hjälpen! Såg att jag hade ett visningsprogram som ingick vid köpet av kameran, och detta visade jpg-bilden lika bra som cs3...förstod inte vad jag gjorde fel vid konverteringen :). En sista liten fråga bara...går det att komprimera bilden mindre än till 8 bitar?
 
hehe...menar alltså om det går att spara i något format förutom psd och raw i 16-bitar..då jpg medför att man måste sänka kvaliteten..
 
hehe...menar alltså om det går att spara i något format förutom psd och raw i 16-bitar..då jpg medför att man måste sänka kvaliteten..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.