Annons

Komposition till bilden "Dimmuborgir"

Produkter
(logga in för att koppla)
AAArgh! Im lost...först en bild sen en sönderklottrad bild..ursäkta..men va är snittet på bilden?

Gyllene snittet (med stort G):

Den mindre delen förhåller sig till den större i samma proportion som den större förhåller sig till linjen eller ytan i sin helhet. Proportionsförhållandet är ungefär 2:3, 3:5, 5:8, 8:13, 13:21 etc.

Fick sitt namn av Adolf Zeising på 1850-talet, men är känt sedan antiken av Pytagoras.

En enkel metod att hitta Gyllene snittet är att göra tre dubbelvikningar på längden och bredden av ett papper som har den aktuella bildens format. När man sedan vecklar ut pappret, framträder de åtta delarna tydligt.

Ju mindre antal punkter, linjer och ytor en bild innehåller, desto noggrannare kan ögat bestämma deras läge i bildytan, Därför leder en komposition med små medel efter det Gyllene snittets princip til det mest harmoniska resultatet.

Är ej det samma som Tredelningsregeln.

Terje

Det omedelbara intrycket är färgskalan från förgrunden och bortåt.
Väntar några ögonblick men känner mest tomgång.
Börjar se formationerna i fonden som ruiner. Associerar till övergivet, kargt, landskap, men det känns krystat. Har svårt att känna mycket för bilden, försöker ta till mig dramatiken i den mörka himlen men den känns påklistrad.

När jag tittar på bilden känns det som om blicken går mellan de färggladda risen i förgrunden och de mörka konturerna i bakgrunden. Jag associerade till växtlighet, eller "att växa" (hur utrycker man det - "växande"??), men också åldrande. Det känns lite grann som om man går i takt med tiden när man rör sig från det spröda färggladda till det tunga formerna i bakgrunden.

Nu ska jag läsa och se vad ni andra skrev...kanske ser bilden helt annorlunda sen :)

müsli skrev:
Kan någon förklara vad Terje menar här?
*nyfiken*

Terje själv, kanske?

Min teori är att han har illustrerat det i den bild han bifogade i inlägget innan det du citerar. Det är de där röda spiralerna han ritat in som symboliserar de gyllene snitten. Istället för att lägga spiralerna i samma plan som bildytan har han lutat ned dem tredimensionellt mot markytan och gett dem samma perspektiv som bilden. Vet inte om det håller rent matematiskt teoretiskt för gyllene-snittet-hardcore-fansen men det ger ju ytterligare en dimension (he, he) till begreppet gyllene snittet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar