Annons

Komponera och beskära

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
elmfeldt skrev:
Sonnaren, jag förstår inte din sista meningen, den låter som två olika påstående frågor som säger emot varadra. Jag misstänker att det saknas någon negation, men fattar ändå inte vad du menar.
Antalet negationer är nog tillräckliga men det skall vara: Har jag komponerat ELLER har jag inte gjort det?????
Us

Du har komponerat genom att göra ett utsnitt för det aktuella formatet. Men du har inte, enligt min teori om begreppen, beskurit bilden.

Varför undrade du om du komponerat? Hela diskussionen går ut på att komponering sker i sökaren.

David,
det är nog så att vi använder orden lite olika här. Jag ser inget starkt argument för det ena eller det andra. (Möjligen med undantag av att det är svårt att diskutera kompositionen av en bild om man inte vet hur den såg ut i sökaren).

Som jag ser det så komponerar man bilden i sökaren, fortsätter att komponera den i mörkrummet och sedan även utanför mörkrumet.

En komposition innebär för mig beskärning, skärpedjup, bildvinklar, utsnitt, ja allt.

Till skillnad från andra ord, tillexempel manipulation, finns det ingen anledning att hitta en gemensam användning eftersom orden i denna diskussion inte har någon större värdeladdning.

Jag tycker iaf att det är bra att veta vad man pratar om.

exempel:

kommentar: bilden är dåligt beskuren.

svar: bilden är INTE beskuren.

vet man då vad ordet beskuren står för, så förenklar det saken avsevärt..

hehe..50mm på en örn 100m bort? knappast att den går att beskära till en närbild med någon kvalité att prata om.
Det syns, även på nätet.

Om jag får blanda mig i så ser jag såhär på begreppen.

I sökaren komponerar man bilden. Eventuellt kan man inte göra den slutliga kompósitionen vid tagningsögonblicket. Bilden kanske passar bäst kvadratisk.

Därför fortsätter man komponera bilden i mörkrummet/datorn genom att beskära den.

Att titta i sökaren är ett sätt att komponera en bild. Att beskära är ett annat - kompletterande - sätt att komponera som används i ett senare skede i skapandet av bilden

Men beroende på om man vet eller inte om någon komponerat eller ändrat till komposition, så använder man väl uttrycket "Bra komponerat" som en allmän benämning.

Det känns lite som att peta i orden, som om man måste veta när det är gjort för att få använda ordet.

Eller är vi helt i ofas du och jag David?

En stilla tanke...

Om jag lämnar in ett dia till kopiering, och vill ha svart-ram kring för att se att hela negativet kommer med.... Har jag då komponerat bilden som hamnar på pappret eller har jag beskurit den? Låter kanske lite dumt... För mig är svaret givet, jag har komponerat bilden...

Tror inte man kan hittat någon gemensam nämnare över komponering/beskärning...

Jag har lärt mig att komponering gör man i sökaren och beskär gör man i mörkrummet.... Och en välkomponerad bild gör att man kan få svart-ram runt....

Nu vet jag att man kan få svart-ram i PS och i moderna kopieringsmaskiner, men det kunde man inte på de jag blev upplärd på....

Fan, vad jag låter gammal....

Efwa skrev:
Men beroende på om man vet eller inte om någon komponerat eller ändrat till komposition, så använder man väl uttrycket "Bra komponerat" som en allmän benämning.

Precis. Man kan bara ta ställning till bilden så som den presenteras för en. Om man då ser en bra komposition så är det väl det även om kompositionen är förbättrad efteråt genom beskärning.

Jaha, men var har jag skrivit att man inte får säga "bra komposition"? Det har jag väl aldrig sagt!?

Komponera och komposition skulle jag vill jag skilja på. Kompositionen är resultatet av olika saker, ex. komponering, beskärning, redigering, arrangemang etc. Det vill säga det är alltid rätt att säga bra komposition, men det behöver inte betyda att bilden är bra komponerad, enligt min begreppsteori.

Eller lägger ni ingen skillnad i dessa ord?

Låt oss inte heller diskutera huruvida det är rätt eller fel att beskära etc. Det är en helt annan diskussion.

Jag vet inte men.. Att komponera är att färdigställa en komposition. Kompositionen är det färdiga resultatet. Man kan väl både säga 'bra komposition' där man berömmer resultatet och/eller 'bra komponerat' där man berömmer arbetet. Är det nån skillnad egentligen?

Mycket intressant diskussion det här!

Jag vill återigen understryka att komposition och beskärning inte är samma sak. Att komponera är inte detsamma som att titta genom okularet och trycka av:

1) Välj bildvinkel, dvs. objektiv.
2) Välj kameravinkel, dvs. jobba med fötterna.

Det här är det enda vi kan använda oss av för att komponera en bild.

I viss mån ändrar vi bildvinkeln när vi beskär, men vi kan aldrig ändra på kameravinkeln! Att likställa beskärning med komposition vore att göra vårt fotospråk en anings fattigare.

Angående orden komposition och komponera: Jag använder komponera som ett verb av komposition. Någonstans har jag sett komposera användas, men det låter lite väl lika kompostera i mina öron!

Hmm. Låt mig spinna vidare på ditt resonemang som jag instämmer i.

Vissa talare hävdar att man i senare skedet än fotoögonblicket fortsätter komponera bilden. Detta vänder jag mig emot.

För mig betyder komponera att arrangera, byta objektiv, byta plats, välja utsnitt etc som gör att jag får den bild jag vill ha.

Men efter detta, när man står i mörkrummet eller PS så skulle man enligt vissa kunna komponera om motivet. Men vad är det man kan komponera om? Det enda är att man beskär den ursprungliga bilden, genom att ta med olika stora delar. Eller kan man göra något annat än att beskära i efterhand?

Och om det är det enda man kan göra, varför då inte använda ordet beskära eftersom det är det som man egentligen gör, istället för att säga att man komponerar om i mörkrummet/PS?

Om jag vill göra en avbildning av ett föremål på visst avstånd, viss vinkel, och visst utsnitt börjar jag komponera denna bild före exponeringsögonblicket.

Men ingenting säger att jag kan fullborda min komposition redan då. Kameran har begränsningar genom att den t.ex har ett fast förhållande höjd/bredd på bilden.

I min tänkta komposition kanske jag vill avbilda ett rund föremål i en kvadratisk bild. I det läget måste kompositionen slutföras i mörkrum/dator.

Om en del av komponerandet av bilden är att välja utsnitt i sökaren, då måste också - som jag ser det - beskärningen (som fulländar den kvadratiska bilden) vara att komponera

Du använder samma exempel som Sonnaren. Men vad du gör är att beskära för att nå fram till den tänkta kompositionen.

Eller likställer du beskära med komponera?

Det verkar avigt för i fotoögonblicket så innebär komponerandet, som jag tidigare beskrivit en mängd saker, men i det senare skedet endast en sak, nämligen beskärning (för att få rätt utsnitt som i fotoögonblicket inte var möjligt att tekniska skäl). Så varför då inte använda det exakta ordet för vad du exakt gör?

När jag tänker på komposition så är det nog i första hand bilddelarnas lägen i förhållande till varann och kanten, bildvinkel och perspektiv. Men i begreppet måste nog även läggas saker som ljus och färger.

Man kan ju inte flytta objekten efteråt men man kan flytta bildkanten (beskära) och man kan påverka intrycket av de ingående bilddelarna något genom t.ex efterbelysning och kanske göra dom till ett starkare inslag i bilden.

Det var väl Ansel Adams som brukade säga att Negativet är partituret och kopian är framförandet. Det låter onekligen på citatet som om han hade den åsikten att man inte kan fortsätta komponera när bilden är tagen.

När partituret är färdigt är kompositionen klar. Vad man sen gör med materialet är upp till musikern eller fotografen. Man kan välja att betona något visst i kompositionen för att förstärka stämningen. Åhöraren/åskådaren hör/ser framförandet och fascineras av den vackert komponerade musiken/bilden. En skicklig musiker/fotograf kan lyfta fram de kvalitéer i kompositionen som skaparen eller han själv avsett.

Detta är nog min åsikt: Komponerar bilden gör vi innan bilden tas. Och i lyckosamma fall hör man framförandet för sitt inre öra..:)

David,

Nej, jag likställer inte beskära och komponera. Jag ser "beskära" som en bland fler ingående delar i eqtt komponera. Andra ingeående delar har du exemplifierat.

Om jag skall göra min kvadratiska bild kan jag fastlägga tre sidor vid exponeringen, det kallar vi att komponera.

När vi fastlägger den fjärde sidan - beskär - kallar jag det fortfarande komposition.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar