Annons

Komponera och beskära

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
elmfeldt skrev:
En principfråga:

kan man säga att man komponerat en bild bra om man beskurit den i efterhand?

För mig betyder ordet komponera något man gör i fotoögonblicket, beskär man i efterhand så har man misslyckats lite med sin komponering.

Intressant fråga!
Enligt mig är det "godkännt" att beskära en bild i efterhand utan att det skall betraktas som ett misslyckande.

Jag beskär regelbundet bilder bl.a. för att jag vill ha ett annat format på resultatet än 24x36 - t.ex. panorama eller rent kvadratiskt. Det händer att jag redan vid exponeringen vet att bilden kommer att beskäras, men även att upptäcker det när jag sorterar och betraktar mina bilder...

På vilket vis skulle beskärning innebära att man misslyckats med komponeringen?

mvh Janne

Notera att jag skriver "lite" misslyckande, dessutom var det inte det jag ville diskutera, utan skillnaden mellan orden och hur ni använde dem. Det är möjligt att denna mening var olyckligt formulerad, men det var bara för att exemplifiera begreppen.

Jag diskuterar alltså inte rätt eller fel. Jag diskuterar två begrepp.

elmfeldt skrev:

Satt just och läste hela diskussionen igen, ingen skriver att det är ett misslyckande...
Personligen sympatiserar jag helt och hållet med David i den här frågan.

Ordet komponera kommer ur 'komponent' (fr.lat.) och betyder 'sammansätta' enligt 'Främmande ord i svenskan'.
Det man komponerar är väl de ingående bildelementen, färg, ljus, skuggor och hur dom samverkar.
I mörkrummet kan man väl isåfall förstärka en komposition genom efterbelysning, skuggning och beskärning.
Man skulle kunna säga att beskärning är ett av flera verktyg man kan använda för att ge kompositionen den effekt man eftersträvar.

Ok. Stämmer detta?

1. du KOMPONERAR och knäpper av
2. går in mörkrummet där du REDIGERAR bilden (efterbelyser och skuggar)
3. du BESKÄR också bilden för att få fram den slutliga resultatet.
4. När kopian torkat RETUSCHERAR du bort några dammkorn.

elmfeldt skrev:
Notera att jag skriver "lite" misslyckande, dessutom var det inte det jag ville diskutera, utan skillnaden mellan orden och hur ni använde dem. Det är möjligt att denna mening var olyckligt formulerad, men det var bara för att exemplifiera begreppen.

Det är störtlugnt, David!
Jag tycker att din frågeställning är intressant. Mera sånt! Och min inställning är att beskärning är en godkänd del av kompositionen.

mvh Janne

En dålig jämförelse....

En fotbollsspelare har öppet mål på ganska nära avstånd. Det är en VM match. Chansen kommer inte igen. Denna fotbollsspelare är mycket skicklig. Sparkar han in bollen mitt i mål eller lägger hand den i precis i krysset? Är han seriös och proffsig lägger han den mitt i målet. För huvudsyftet och det absolut viktigaste är att laget vinner matchen. Och för mej är det viktigaste att bilden blir bra, inte att jag visar mej på styva linan och slipper beskära i efterhand. Med risk att det inte blir någon bild överhuvudtaget som jag eller någon annan tycker är bra. Om fotbollspelaren väljer att lägga bollen i krysset... 1. Den går in. Han blir hjälte och hyllad i massmedia och kanske lite utskälld av coachen för att han tog en risk.
2. Han missar krysset. Blir utskälld av tränaren och halva världen.
Skillnaden är att om en fotograf får ett väldigt bra resultat innebär det beroende på bild och nivå lite beröm eller pengar och ingen jävel bryr sig om om bilden är beskuren. Missar fotogfrafen "krysset" blir det ingenting, bara en missad bra bild. Man kan ju säga "Jag fick nästan en kanonbild men ville göra rätt från början så det blev ingen kanonbild". Men lite skillnad är det ju om man utmanar sig själv och när resultatet/bilden inte är så viktigt och man kan lätt repetera/få chansen igen. Men vissa ögonblick och förutsättningar kommer aldrig igen och blir aldrig samma. "DET" ögonblicket. Modellen strålar med hela ansiktet just i rätt ögonblick, solstrålarna bryter igenom i rätt vinkel i förhållande till bergsluttnigen etc. etc.Men Davids inlägg gällde ju inte riktigt det här.....Komponera eller beskära? Man kan göra båda delarna både med kameran och efteråt. Miljontals fotografer gör det varje dag. Så det måste ju vara rätt? Resten är ordvrängeri. "Jag beskär bilden för att få rätt format". Ändrat format innebär ändrad komposition. Komposition innebär inte bara kameravinkel etc. Komposition innebär också hur olika saker är placerade i förhållande till olika plan och "ramen". Detta kan ändras med beskärning. Sedan kan man ju kalla det att beskära när man ändrar kompositionen om man vill.Till skillnad från mycket annat av mitt babbel är detta inte personligt tyckande. Är fullständigt normalt förfarande och vedertagna begrepp över hela världen. Dvs. att komposition är inget som bara görs i kameran utan även med hjälp av beskärning.

Beskärningen, en del av kompositionen

elmfeldt skrev:

Som verb är ju naturligtvis inte komponera och beskära samma sak men rent fotografisk så vill jag nog hävda att beskärningen är en del av komponerandet.

I vissa fall kan jag som fotograf redan i fotoögonblicket ha komponerat bilden med avsikt att beskära den så fort den är framkallad.

I andra upptäcker jag vid ljusbordet att en bild tjänar på att beskäras. Även i det fallet tycker jag att jag komponerar, fast den här gången vid ljusbordet.

Kontentan skulle väl då bli att 'beskära' står i samma förhållande till komposition som 'trycka av' d.v.s. handlingen som på ett eller annat sätt effektuerar kompostionen.

/Mille

Beskärning är väl en del av komponeringen? Jag beskär bilden redan i sökaren när jag tar bort ovässentligheter.

Komponering är för mig ett finare ord för att göra en bild medvetet.

För övrigt tycker jag att det är bilden som räknas, inte vägen dit.

Berga, om du beskär i sökaren så tycker jag att det kallas för att komponera. Beskära är något som du gör i ett senare skede (exempelvis planerat avsiktligt, eller för att du upptäcker att den ursprungliga komponering inte höll).

Kan vi enas om det iallafall?

Sen upprepar jag, med en dåres envishet, att jag INTE pratar om rätt eller fel, vägen dit etc, jag diskuterar begrepp..

Ska man ägna sih åt hårklyveri (och det kanske man ska ibland) så är väl egentligen beskärning sprunget från det fysiska förfarandet att man med kniv, sax eller beskärningsapparat klipper i en papperskopia.

Men ofta när man gör svart-vitt vill man ha med en liten vit ram runt bilden, och då använder man avmaskningsramen. Att avmaska blir ju då på sätt och vis också en slags beskärning.

Att komponera i sökaren innebär förstås en annan beskärning, eftersom man gör ett utsnitt.

Davids uppräkning i 4 punkter fungerar väl alldeles utmärkt.

Dock: när någon kommenterar någon annans bild används ofta uttrycket "beskär lite till höger" eller liknande.

I det fallet har ju betraktaren bara slutresultatet att referera till, och således använder han eller hon uttrycket "beskär". Men man skulle lika gärna kunna säga "komponera om så att mindre av högersidan kommer med".

Fast då måste ju den stackaren ut och fota igen, när det är enklare att ta till crop-verktyget i PS för att få till succébilden...

Jaha ja, jaaa.....men den här långtifrån ovanliga situationen då: Jag fotograferar med en mellanformatskamera med utbytbara bakstycken. 6 x 6 och 4,5 x 6 är de formaten jag använder. Jag har flera 6 x 6 men bara 3 st 4,5 x 6. Då händer det att jag inte har rätt sorts film i något 4,5 x 6. Men det finns vad jag vill ha i något 6 x 6.
jag komponerar min bild (med hjälp av rutmönstret i sökaren för 4,5 x 6 och beskär senare diabilden för en 4,5 x 6 diaram. Då har jag ju beskurit originaldiabilden eller hur? Långt mera sällan händer det att jag tar en bild för 4 x 4 ram, någon gång ibland för 22 x56 ram (har någon sådan bild i portfolion tror jag, en med hästar) och, vid enstaka tillfällen faktiskt för 24 x 36 dito. Har jag komponerat, har jag inte gjort det?????
Us

elmfeldt skrev:
Berga, om du beskär i sökaren så tycker jag att det kallas för att komponera. Beskära är något som du gör i ett senare skede (exempelvis planerat avsiktligt, eller för att du upptäcker att den ursprungliga komponering inte höll).

Kan vi enas om det iallafall?

Nej.

För mig handlar det om att börja i slutresultatet, bilden. I alla fall jag kan säga att en bild är bra komponerar när jag ser den på fotosidan.

För att uppnå denna komposition av bilden så måste den beskäras, antingen utanför mörkrummet med sax, eller i mörkrummet genom delförstoring eller i sökaren. Andra delar av komponeringen av en bild måste göras vid fotograferingsögonblicket, bildvinkeln, skärpedjup är sådanan faktorer.

Jag håller med dig om att det handlar inte om rätt eller fel. Det finns inget rätt eller fel sätt att ta fram en fotografisk bild (däremot finns det rätt eller fel sätt att presentera en bild på, till exempel att säga att en bild är sann när den inte är det).

Sonnaren, jag förstår inte din sista meningen, den låter som två olika påstående frågor som säger emot varadra. Jag misstänker att det saknas någon negation, men fattar ändå inte vad du menar.

berga skrev:

För att uppnå denna komposition av bilden så måste den beskäras, antingen utanför mörkrummet med sax, eller i mörkrummet genom delförstoring eller i sökaren. Andra delar av komponeringen av en bild måste göras vid fotograferingsögonblicket, bildvinkeln, skärpedjup är sådanan faktorer.

Men är vi inte överens om begreppen? Du beskriver ju själv ovan att du beskär efteråt. Vid komponeringen vid fotoögonblicket ger du, iallafall i detta inlägg, exempel på andra saker.

Dvs du beskär vid fotoögonblicket, men i detta skede betecknar man det som en del av komponeringen och här kallar iallafall jag det, att genom komponering får jag rätt UTSNITT av motivet.

Dvs, att beskära är något som sker efter fotoögonblicket och syftet med beskärning är väl att skapa en ännu bättre bild. Dvs ursprungsbildens komponering var inte helt lyckad.

Sen vad gällande Sonnarens exempel ovan, så komponerar han väl genom att ta rätt UTSNITT av bilden för rätt format. Men jag tycker nog inte att det är att beskära.

Jag förstår inte det här alls David. Fullständigt ologiskt.Håller definitivt inte med om dina fyra punkter. Hur skall man kunna skriva kommentaren "Bra komposition" på en bild? Skall man fråga först om fotografen har roterat mer än 3,2 grader och beskurit mer än 23% i vänsterkanten? Och i så fall, "Halvbra komposition och bra beskärning ger ett bra slutresultat som ser ut som en bra komposition"??? Det fungerar helt enkelt inte. Det enda logiska måste vara att kompositionen även görs i efterhand, hävdar jag med en dåres envishet :)

Det blev komplicerat det här ;-)
alltså..
man komponerar i sökaren...efteråt beskär man bilden..och bilden får en ny komposition..men fortfarande är beskärning något man gör efteråt..eller?

Hans-C skrev:
Jag förstår inte det här alls David. Fullständigt ologiskt.Håller definitivt inte med om dina fyra punkter. Hur skall man kunna skriva kommentaren "Bra komposition" på en bild? Skall man fråga först om fotografen har roterat mer än 3,2 grader och beskurit mer än 23% i vänsterkanten? Och i så fall, "Halvbra komposition och bra beskärning ger ett bra slutresultat som ser ut som en bra komposition"??? Det fungerar helt enkelt inte. Det enda logiska måste vara att kompositionen även görs i efterhand, hävdar jag med en dåres envishet :)

Jag skulle inte vilja kalla mellansteget för komponering utan för beskärning som ger en ny komposition, Men du KOMPONERAR INTE om bilden, utan beskär den. Detta ger en en ny KOMPOSITION. Notera att jag hittills inte diskuterat begreppet komposition, utan endast jämfört komponera med beskära.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar