Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komponera bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Jag har fått upp ögonen för komponering av bilder nu till slut. Försöker förstå hur man skall komponera och hur man skall beskära en bild. Jag har väl inte lyckats så värst bra.

Vad jag nu förstår bör man oftast ha mer space i bilden från de hörnet som är ljusast/ljuset kommer in från eller som bilden/objektet lutar/tittar åt...

Har ni några tips med förklaringar på bra kompositioner? Behöver få lite fler infallsvinklar i min bildhantering. Kommentera gärna mina bilder vilka som lyckats eller ej och varför.

Du kan ju välja Rectangle Select Tool och välja Aspect ratio 5:4 eller 4:3 så har du en väldigt bra grund att stå på. Proffsen använer oftast 5:4 för porträtt eller detaljer.

Tumregeln för att få en lyckad komposition är att utesluta saker ur bilden. Målaren inkluderar saker i sin målning - han orkar ju inte måla varje enskilt löv, utan bara formen på trädet, eller inte heller orkar han ta med ojämheten i häcken utan fixar till det på ett snyggt sätt så den inte märks. Fotografen däremot får med allt i sin bild, därför gäller det att redan vid fotograferingstillfället exkludera det du inte är intresserad av. Vill du inte fota en grälla badbollen utan bara strandens kontur, så kicka bort badbollen.

Ett annat knep är att ta minst tre bilder på varje objektet du vill fota, men variera perspektiv (fågel, fisk, mitt emellan), gå närmare/längre bort (det påverkar objektets vinklar som du kommer avbilda), och vinkeln (testa iaf några av de 360 graderna).

Nu är komposition visserligen ofantligt mycket mer än bildformat, men format är ändå en aspekt av kompositionen och därför kan jag rekommendera Creative Adventures artikel "Bildformatets betydelse för bilden".

http://www.creativeadventures.se/artiklar.html

Nästa steg kunde vara att sätta sig in i gyllene snittet, eller tredjedelsregeln, och sedan i elementär bildpsykologi (läran om hur vi "läser" bilder). Det finns massor om detta både på FS och på nätet, som du nog hittar lätt via sökningar.

Komposition är om inte allt så nästan! Lycka till!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto