Annons

Kompletera utrustningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonkagoo

Medlem
Hej på er.

Jag har en 5000kr till över som jag planerar på att lägga på kamerautrustning.

Jag ligger inne med en Canon EOS 400d med objektiven Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 och Sigma 70-300 mm f4.0-f5.6 DG Macro. Har även ett stativ, kameraväska och ett antal filter.

Funderar på att köpa en blixt eller batterigrepp men även på nåt objektiv.

De jag då undrar är vad jag borde kompletera med.

Tack på förhand.

jag hade nog satsat på en blixt i första hand. Du får helt nya möjligheter att ta bilder inomhus när du kan studsa blixten i taket istället för att som den inbyggda slå rakt i ansiktet på folk. Om du inte tar den dyraste har du även råd med en 50:1,8 som många här tycker bra om.

Ett alternativ är att byta ut kitobjektivet mot ex tamron 17-50:2,8 som kostar knappt 5000 inkl filter (beroende på vad du vill ha)

Så hade jag tänkt iaf!

Peter Grahn skrev:
jag hade nog satsat på en blixt i första hand. Du får helt nya möjligheter att ta bilder inomhus när du kan studsa blixten i taket istället för att som den inbyggda slå rakt i ansiktet på folk. Om du inte tar den dyraste har du även råd med en 50:1,8 som många här tycker bra om.

Ett alternativ är att byta ut kitobjektivet mot ex tamron 17-50:2,8 som kostar knappt 5000 inkl filter (beroende på vad du vill ha)

Så hade jag tänkt iaf!

Tamron 17-50:2,8 skulle jag satsa på.

Batterigreppet är inget att satsa på. Plastig och skev kännsla! Blixten är ok. Men objektivet är bättre investering!

Jag har batteripack till min 350d, jag tycker den håller mycket bra kvalite! jag har snart knäppt 30000 kort utan att den har rasat:)
Dock funkar det inge bra när jag kör R6-batterier. varnar för dåligt batteri fast dom är nya!

Jag skulle satsa på blixt och ett fast 50 1.8
/Magnus

MGK skrev:
Batterigreppet är inget att satsa på. Plastig och skev kännsla! Blixten är ok. Men objektivet är bättre investering!

Vilket skitsnack. Greppet är i hög kvallitet och känns mycket bra. Visst inte i magnesium som till de dyrare husen men helt klart bra. Kör du med ett 300mm objektiv så är greppet i det närmsta ett måste.

Tror nog att uppgraderingen från vanlig blixt till extern är mycket större än effekten av ett något bättre objektiv.

Greppet heter Canon BG-E3 och kostar ca 1200:-

Kan också tillägas att man då kan kör med dubbla batterier och med AA batterier om man vill.

Senast ändrad:
Oscar Cederqvist skrev:
Vilket skitsnack. Greppet är i hög kvallitet och känns mycket bra. Visst inte i magnesium som till de dyrare husen men helt klart bra. Kör du med ett 300mm objektiv så är greppet i det närmsta ett måste.

Tror nog att uppgraderingen från vanlig blixt till extern är mycket större än effekten av ett något bättre objektiv.

Greppet heter Canon BG-E3 och kostar ca 1200:-

Kan också tillägas att man då kan kör med dubbla batterier och med AA batterier om man vill.

Sniksnak!!
Jag har batterigreppet och jag vet att att den är plastig och sabbar den gedigna kännslan i 400D:n som jag har. Batteri hållaren glappar mot hållarhuset. Har tillgång till flera så jag har testat och det verkar vara standard.

Men hade jag en budget på 5000kr och var i samma sits som trådskaparen så skulle batterigreppet inte vara någon prio 1 eller 2 för att fånga bra bilder.

Oscar Cederqvist skrev:
Men ett batterigrepp med microskopiskt glapp i luckan är fortfarande bättre än inget alls.

Den som tror att rattmuff eller dekaltrimmning gör en bil bättre får väl tycka det. Men bilen blir inte ett dug säkrare eller snabbare i verkligheten.

Jag skulle satsa på broms, väghålling, grepp och motor.

Batterigreppet är rattmuff!

GLUGGENS KVALITE ÄR AO!! Greppets inverkan på bildkvaliten är MIKROSKOPISK.

Att inte kunna hålla kameran stabilt när man skjuter på 300mm tycker jag är viktigare. Det spelar inte så stor roll hur bra objektiv du har om du har skakningsoskärpa.

Jag tycker personligen att greppet ger hela kameran en bättre känsla i handen. Det är inte världens bästa kvallitet men det räcker gott och väl till funktionen den ska fylla. Två batterier är också ganska bra uppgradering.

Greppet är ingen estetisk uppgradering som vissa vill hävda utan ett bra komplement till kameran.

Jag accepterar att du inte tycker om det Magnus men säg inte att det är av låg kvallitet och helt värdelöst.

Extern Blixt !
Ger så mycket bättre ljus än den inbyggda och jag använder bara den externa (canon speedlight 420 ex). Faktum är att jag använder den inbyggds så lite att jag glömmer bort att den finns. 430'n kostar ju "bara" 2500 kr men har du ett vettigt stativ ? För manfrotto's 55 eller 190 kostar ungifär 2000 kr.

/ Erik

Jonkagoo skrev:
Det jag är lite rädd för är allt snack om att batterigreppet glappar. Hur allvarligt är detta?

Greppet fyller sin funktion. Men den håller inte samma kvalite som kameran i övrigt.
Men tyvärr gör den inte under på 300mm.

Köper du greppet tror jag verkligen inte du blir besviken.
Om du däremot känner dig hämmad och tillbakahållen med din kittglugg så köp ett nytt objektiv.

Blixt tycker jag nog är den viktigaste uppgraderingen, den inbyggda är totalt värdelös.

Jag tycker inte mina bilder blir dåliga med 18-55 objektivet, därför sattsade jag på andra saker innan ett nytt objektiv. Jag ångrar mig inte.

Annars är Sigmas 17-70:2,8-4,5 ett alternativ till Tamron'et.

Oscar Cederqvist skrev:
Köper du greppet tror jag verkligen inte du blir besviken.
Om du däremot känner dig hämmad och tillbakahållen med din kittglugg så köp ett nytt objektiv.

Blixt tycker jag nog är den viktigaste uppgraderingen, den inbyggda är totalt värdelös.

Jag tycker inte mina bilder blir dåliga med 18-55 objektivet, därför sattsade jag på andra saker innan ett nytt objektiv. Jag ångrar mig inte.

Annars är Sigmas 17-70:2,8-4,5 ett alternativ till Tamron'et.

Fördelen med Tamron gluggen att den har bländare 2,8 över hela registret. Sigman däremot har 2,8 endast vid 17mm. Vid 70mm har den 4,5.

Jag skulle satsa på en ljusstarkglugg så du kan köra med snabba slutartider. Det kompenserar skakingar bättre än batterigrepp!

Satsar du dina slantar på en bra glugg kan du återanvända den på din framtida Canon kamera.
Det går inte med batterigreppet.

Blixt är bra att ha men hur ofta använder man den ...

Kit-gluggen duger tills man provat något bättre. Jämförman så märks det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar