Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komplement till kitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

joje69

Medlem
Har nu köpt min första digitala systemkamera. Efter mycket velande blev en Canon 450D med kitobjektiv 18-55.

Om jag skall komplettera med ett objektiv till vad är då att föredra? Makro, telezoom.....eller?

Du tycker att det vore kul att köpa något alltså? Det ska uppmuntras, givetvis!

1. En snabb 50:a kanske för befintligt ljus? Canon har skarpa 50/1.8 och 50/1.4 för små pengar. Bra för portätt inomhus utan blixt.

2. En telezoom med IS, kanske? 55-200 kostar inga stora pengar.

3. En vidvinkelzoom från Sigma eller Tokina kan också bli kul!

Jag skulle rösta på 1 först, sedan 3. 2 går att fejka med lite beskärning om man inte har så stora krav, det gör inte de andra.

Per.

Har nu köpt min första digitala systemkamera. Efter mycket velande blev en Canon 450D med kitobjektiv 18-55.

Om jag skall komplettera med ett objektiv till vad är då att föredra? Makro, telezoom.....eller?
Du skall komplettera med ett objektiv som är särskilt lämpat för det Du avset att fotografera.

Köp inget fören du vet vad du saknar, lär dig först att fota med kitgluggen, när du hållt på ett tag så kommer det klarna vad du personligen vill ha för kompliment till kitgluggen, för det är bara du själv som kan svara på det, smaken är som bekant som baken... delad :)

/kent

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto