Annons

kompatibla

Produkter
(logga in för att koppla)

wintermania

Aktiv medlem
Min bror har ett sigma zoomobjektiv till eos eos 500 liggande hemma, kan jag använda det på min 350d med tanke på mått, autofocus, ljusmätning etc?
 
Frågan har varit uppe ca. 100 ggr. tidigare... använd sökfunktionen.

EOS 300D, 350D och 20D kan ta alla objektiv med EF-fattning inkl. EF-S.
Resterande EOS-modeller kan ta alla objektiv med EF-fattning utom EF-S.
 
Njae... 300D funkar inte med alla EF objektiv. Jag hade problem med ett Sigma 70-300 och ett Sigma 28-105 som jag använt med en EOS300. Satte jag på dom på en 300D så fick jag error-meddelande. Efter kontakt med Sigmas support så fick jag svaret att 28-105:an gick att få "fixad" för att även funka med 300D'n men inte 70-300-objektivet som tydligen var snöppet äldre (dock ett EF!). DÄREMOT så funkade dom med min 20D helt utan problem. Frågan är ju då bara hur det är med 350D'n, om den också kan ha problem eller om den är lika som 20D'n på den punkten.


/Micke
 
Vad Sigma har för problem kan du inte lasta Canon för. Om de gör fungerande objektiv efter Canon's riktlinjer så kommer de att fungera.
 
Jag har inte lastat någon för något, bara konstaterat hur det är. Objektiven funkade inte med 300D men gick alldeles utmärkt med en 20D. Vart problemet/felet ligger är ju en helt annan femma. Det enda jag vill få fram är att man uppenbarligen inte kan ta för givet att ett objektiv funkar bara för att det står att det är ett EF-objektiv som passar canons fattning utan bör vara säker innan man köper något.

Kan väl vända på meningen då:
"Alla EF-objektiv funkar inte med 300D". Låter det bättre?

Björn>> Om du vill kan du kolla vad objektivet heter så kan jag kolla direkt om det är ett likadant som någon av mina.

/Micke
 
Ska man vara petig så är inte Sigma-objektiven EF-objektiv. Endast Canon gör EF-objektiv.

Andra tillverkare gör objektiv som fysiskt passar på Canon-kameror med EF-fattning, men hur bra de fungerar elektriskt beror på hur bra objektivtillverkaren har lyckat gissa hur kommunikationen mellan kamera och objektiv går till.

Varje gång Canon kommer med en ny kameramodell så finns det en risk att de gamla objektiven från tredjepartstillverkarna inte fungerar på den nya kameramodellen.

PD
 
Ännu en anledning att vara extra nogrann med objektiv av annat märke än Canon innan man köper då.
 
Japp..

det var ett sigma 70 - 300 brorsan hade och det fungerade inte. Autofokusen gick utmärkt men när jag tryckte av fick jag en felkod. "Error 99"

Tråkigt, finns det adaptrar av något slag eller är hoppet ute?
 
Lät inte som om det gick att ordna till 300D'n iaf.. Jag skulle nog ändå ta kontakt med Sigmas support (jag gick in på en Expert-butik men jag det går säkert att t.ex. ringa till Cyberphoto och höra vart man skall vända sig) å dubbelkolla om det går eller inte.

Mysko att dom verkar funka med 20D men varken 300D eller 350D.


/Micke
 
En till som har problem med pirat objektiv, har läst många inlägg den sista tiden om problem med pirat gluggar till Canon, front fukusering mm. är det en tillfällighet eller är det vanligt att det är mycket problem med pirat gluggar och Canon ?
Man blir ju lite skeptisk till att köpa annat en orginal när man läser om alla problem som man kan få med pirat gluggar.
 
Själv har (men håller på att sälja) ett Sigma 28-200 som vägrade samarbeta med en 300D. Det är av den första generationen, och det går inte att "chippa" om. En kompis har ett par Sigmaobjektiv som Sigma byggde om gratis, men de var lite nyare än mitt.

Jag köpte ett Tamron 28-300 istället. Det är bättre och trevligare på alla sätt tycker jag. Dessutom funkade det rakt av på min 300D (och naturligtvis på min gamla 600 också).

Vad jag inte förväntade mig var att mitt Cosina 19-35 funkar perfekt på digitalhuset. Betydligt bättre än skräp.. förlåt, kit-gluggen som satt på trehundran.
 
Hur går man tillväga om man vill ha det ombyggt? Jag håller till i Västeråstrakten, ska jag kanske tala med en seriös fotohandlare?
 
Om du menar att på att bygga om mitt 28-200 så går det inte enligt Experts (generalagententes) verkstad att bygga om just det objektivet.

En kompis hade ett par Sigmagluggar som dom byggde om gratis. Då får tag i verkstaden genom att ringa Expert, så hjälper dom dig vidare.
 
Hade som sagt probem med två äldre Sigma-gluggar men sen dess har jag inte märkt några problem med nyare pirat-objektiv och 300:an. Varken Tamron, Sigma eller Tokina. Sen tycker jag fortfarande att det är lite skumt att det verkar funka fint med en 20D som är en nyare modell än 300.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.