Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kompaktkameror
- Trådstartare fikkser
- Start datum
jelu1661
Aktiv medlem
Kompaktkameror har dåliga brusprestanda.
Många Mp på en liten yta... det blir brus det. Dagens kompakter har inte mindre brus än för två år sedan, däremot så har de fler Mp på samma sensoryta så man får vara glad över att bruset inte är ännu värre.
Jag skulle gärna se ett exempel på en två år gammal kompakt som presterar lika bra som Ricoh GRDIII ur brushänsende (tror det sitter samma sensor i Canon S90 och G11).
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Varför inte skaffa en med större sensor, lite större kamera men betydligt bättre bild. T ex just nu är panasonic G-1 billig då G2 är annonserad. Kan fås som demo med 14-45 optik för 5500:-. Annars den utgående Olympus EP-1 m 17/2,8 eller 14-45. Båda har 4/3rds sensorer.
fikkser
Aktiv medlem
OK.
Ingen som testat l-10?
Jag har tänkt mer på det där med iso. En ny kompaktare måste vara mkt bättre än min ixus 80. Den går knappt att använda i iso 800, och tex. pentax I-10 går upp till iso 6400, kan inte föreställa ens mig hur det skulle se ut om brusprestandan var liknande.
Ingen som testat l-10?
Jag har tänkt mer på det där med iso. En ny kompaktare måste vara mkt bättre än min ixus 80. Den går knappt att använda i iso 800, och tex. pentax I-10 går upp till iso 6400, kan inte föreställa ens mig hur det skulle se ut om brusprestandan var liknande.
quarc
Aktiv medlem
Har tyvärr ingen I-10 jag heller. Sensorerna på kompakter är såvitt jag förstår betydligt bättre än större sensorer. Om de använda samma teknik som större sensorer så skulle bilder över ISO 200 vara väldigt brusiga. Dock är ju sensorerna väldigt små, så trots det blir det mer brus än på en större sensor. Trist att det inte går att bygga stora sensorer med dessa teknologier. Tänk också på att även kompakter idag har en hisklig massa pixlar, genom att skala ner bilden en aning tar du bort en hel del brus. Sedan det vanliga tjatet om att om man skriver ut bilderna så upplevs de oftast som mindre brusiga. Slutligen så kan program som Neat Image trolla bort en hel del brus, och tydligen skall Lightroom 3 äntligen få riktigt bra brusreducering.
Själv har jag en G9 som jag aldrig använder då jag alltid har en K7 eller K20 med mig
Själv har jag en G9 som jag aldrig använder då jag alltid har en K7 eller K20 med mig