Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Camillavanilla

Avslutat medlemskap
Hej
Ska köpa mig en kompaktkamera till sommaren. Jag ska ha med mig den nästan alltid i väskan har jag tänkt. Så jag behöver några bra köpråd på en riktigt bra kompaktkamera.

Gärna under 3000:-
Bra skärpa (viktigt)
Mycket snabb, starttid, autofokus och väntetiden mellan tagningarna vid enkelbildstagning
Bra bild i skymning
Jag kommer ta mycket kort på mina lekande barn och säkert porträtt också

Så snälla ge mig några förslag att jämföra :)

Nu vet jag inte om denna är "state of the art" vad gäller snabbhet, men de flesta kompakter är tyvärr lite långsamma, vissa mer än andra dock. Jag tycker hur som helst att den känns hyfsat rapp för en kompakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=691981

Kostar ett par hundralappar över 3000kr, men har bildkvalitet som bara ett fåtal andra kompakter klarar matcha.

Instämmer med föregående skribent, Canon S95 är ett mycket bra val. Ett möjligt alternativ skulle kunna vara föregångaren S90 som i princip är identisk när det gäller stillbilder (den har lägre upplösning när det gäller filmning), bägge går att hitta begagnade för under 3000 kr här på Fotosidan. Har själv alltid en S90 liggandes i handväskan när jag går utanför dörren.

Annars Samsung EX-1 som kostar 2995:- på Japan Photo. Sök recensioner, kommer ek ihåg säkert men tror recension finns på www.dpreview.com.

Kompaktkameror är alltid kompromisser. Lite sensor = svårt i dåligt ljus. Kontrastautofokus = svårt hänga med rörliga motiv.

För 3000:- kan du även få den nästan lika kompakta samsung NX100+20-50 på Scandinavianphoto begagnad/demo.

Inga kompakter är skitsnabba, men Canon S95 som kostar 3.200kr ger dig bäst bildresultat. Gå ner till valfri fotohandlare och testa kamerans snabbhet och bedöm själv. Känn även på Olympus ZX-1 när du ändå håller på.

Samsung EX-1, mycket bra skarpa bilder.
Kvalitet, ljusstarkt objektiv, mycket bra skärm som är vinklingsbar, snabb autofokus även i svagt ljus.
Har haft min i 2 månader och är mycket nöjd, speciellt med det ljusstarka objektivet som tar fina bilder inomhus utan blixt. Naturligtvis har den blixt, men det är mycket sällan den behöver användas. Prisvärd, kostar strax under 3000:-.

Tack för hjälpen.
Nu ska jag åka till någon bra butik där jag får känna på dom.

Vad är det för egenskap som utmärker att en kamera ska ta bättre bilder?

Den främsta saken som behövs gör bra bilder är fotografen. :)
Den rent tekniska kvaliteten som kameran möjliggör beror på många saker, men ska vi prata lite generellt så är det framför allt kvaliteten på objektivet som spelar roll, men även storleken på sensorn spelar stor roll under vissa omständigheter. S95 har både bra objektiv och (relativt) stor sensor. Andra liknande kameror är Canon G12 (som är en del större) och Panasonic LX5, men de kostar lite mer.
Därtill ska ju fokus sitta där den ska och bilden ska tas när man trycker på knappen osv, vilket underlättar för att få bra bilder.

Nu har jag tafsat på olika modeller och jag fastade för Canon s95.

Men nu undrar jag vad jag ska köpa för minneskort, för det är väl skillnad på dem förutom storleken (gb) de är väl olika snabba har jag hört :)

Skall du filma behövs snabbare minneskort likaså om du fotar en hel del RAW. Annars brukar inte kompakter ha lika snabb kommunikation med kortet som ESR/SLR kameror. Så skall du mest fota stillbild i JPEG spelar hastigheten mindre roll. Skulle dock satsa på Sandisk eller Lexar för att säkerställa problemfri funktion.

Nu har jag tafsat på olika modeller och jag fastade för Canon s95.

Men nu undrar jag vad jag ska köpa för minneskort, för det är väl skillnad på dem förutom storleken (gb) de är väl olika snabba har jag hört :)

Visst är de skillnad men det spelar ingen större roll till S95. Ett Sandisk Ultra 15MB/s räcker. Snabbare än 20MB/s behöver du inte. Ett 8 GB kort kommer räcka länge.

Du kommer bli nöjd med en S95. Jag har en S90 och är mycket nöjd med den.

ANNONS