Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt systemkamera ca 5000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandstrom.

Ny medlem
Hejsan!

Har börjat bli mer och mer intresserad av en kompakt systemkamera. Främst för att dom är smidigare än ett riktigt system att bära med sig och för att dom tar mycket mindre plats.

Jag kommer främst fota på bilträffar då det är hyggligt dåligt ljus. Dessutom lite stillbilder på olika bilar. Men den ska också vara smidig att fota "all-round" då jag gärna bara vill kunna slita med mig den i farten.

Jag har kollat mycket på en Olympus E-M5 samt Fujifilms motsvarighet. Men har också halkat in mer och mer på Sonys Nex serie främst för att det verkar vara mycket kamera för pengarna.

Dock är jag orolig att Sonys jpeg bilder utan bildredigering inte är lika bra som Olympus eller Fujifilms. Dessutom är väl inte objektiv utbudet lika stort?

En annan sak som väger ganska tungt är att jag vill ha bildstabilisering. Främst för att slippa köpa objektiv som har det = billigare och större utbud? Denna är jag dock osäker på.
Behöver man ens ha stabilisering?

Så vilken kamera skulle ni experter valt? Vilken är den bästa på marknaden atm för mina ändamål? Handlar mer än gärna begagnat! :)

Tack på förhand!
 
Hej,

Bildstabilisering har jag klarat mig utan i alla år, men visst kan den tillföra något. I så fall är Olympus ditt val, även om den mindre sensorn kan vara till viss nackdel med cropfaktorn 2,0, t ex om du vill köra gamla objektiv.

Utan stabilisering i huset - föreslår jag Fuji (dock har många Fujinoner OIS). Utmärkt bildkvalitet i jpeg och körbara som tittatryck eller manuellt. Alla, X100S/-T, XM-1/-2, XE-1/-2, XPRO-1, XT-1 har samma sensor så husets storlek ger inte kvalitetspåverkan.

Med utbytbara objektiv är din budget litet svår, men:

XM-1. Utan sökare. Jag trodde det skulle vara svårt, men nej! Man lärsig fortskjuta från höften. Funmkar bra att binda i en bil på passagerarsätet nackstöd om man vill filma.. Bra hjälp av vinklingsbar skärm och grön horisontlinje. I automatik är det bara att köra, speciellt med Samyang 12/2,0 är det kul. Med Fujinon 27,2,/ har du ett paket som platsar i en kavajficka.
Den kan hittas beg runt 2 000:-, ny enl Prisjakt 3 489:-; utan objektiv. Egentligen är denna den mest intelligenta av Fuji's, litet mindre dedikerade knappar och inställningar än XT-1 men samma bildkvalitet till mycket lägre pris. XT-1 känns mer som en "riktig kamera" om du kört analogt, men XM förenklar ditt fotande med att ha PASM och ha lika utmärkt exponerng och vitbalans som storasyskonen.

XE-2. Med sökare och litet mer inställningsmöjligheter än XM. Fast skärm ;-(
Fullpackad med finesser och med Fuji's unika stöd till befintliga kunder släppte man en uppdatering till XT-1 nivå i t ex AF tidigt i år (" gives you a new camera once again ").
Kampanj runt 4 000:- har jag sett.
Med 27/2,8 är den i fickstorlek i alt utom bildkvalitet.

Litet info:

Test:
https://www.dpreview.com/products/fujifilm/cameras?subcategoryId=cameras

FW4.0 för XE-2:
http://www.colinnichollsphotography.com/fuji-blog/2016/1/2/the-new-fuji-x-e2-firmware-update
https://www.dpreview.com/news/31874...rings-classic-chrome-and-other-x-e2s-features


-J!
 
Jag skulle säga direkt SONY A6000 som ger mest för pengarna. Lite dåligt med objektiv jämför med FUJI...

Tror att du kan skaffa:

A6000 + Zeiss 16-70/4 för 10K
XT1 + FUJINON 18-55/2.8-4 för 10K
 
Om du ska hålla dig till maxbeloppet 5000kr så är det nog en begagnad SONY A6000 eller varför inte en Panasonic GX7, nya kostar dom väl runt 6000 med kitglugg. GX7:an har bildstabilisering i huset

Micro 43 systemet har ju en hel del trevliga fasta objektiv med hyfsad ljusstyrka till anständiga priser, t.ex. Panasonic 20/1,7 samt Olympus 45/1,8 begagnade kostar dom mellan 1500-2500.

Lycka till
 
Köpte som första spegellösa (mest för att testa konceptet) en Fuji X-E1 för 1800.- (beg i bra skick).

Nu är AF mycket bättre på efterkommande generationer med hybridfokus (CD+PD). Kan du få tag i beg X-E2, X-T1 eller X-T10 så är mycket vunnit gällande följande AF.

Dock, skall du mest fota stillastående bilar och dyl., så fungerar AF på en X-E1 ganska fint.

Nu står det inget om du skall ha objektiv/objektiven med i pris för under 5000, men finns hyfsat med bra beg att kika på även där.
 
Eftersom foro i sämre ljus är med i beräkningen så kanske den större sensorn hos Fuji eller Sony ändå är bättre än Panasonic och Olympus m43 även om dessa är bra.

Jag skulle föreslå Fuji då Sony har begränsat utbud i E fattning (APS-C) och de bättre är lite dyra (Sony tar igen det man sparar på kameran med dyrare objektiv). Deras 16-70/4 är dyrare och verkar sämre än Fuji 18-55/2,8-4.
 
Eftersom foro i sämre ljus är med i beräkningen så kanske den större sensorn hos Fuji eller Sony ändå är bättre än Panasonic och Olympus m43 även om dessa är bra.

Jag skulle föreslå Fuji då Sony har begränsat utbud i E fattning (APS-C) och de bättre är lite dyra (Sony tar igen det man sparar på kameran med dyrare objektiv). Deras 16-70/4 är dyrare och verkar sämre än Fuji 18-55/2,8-4.

Håller med helt och hållet. Den som kan tas i försvar för Sony att den är mer vidvinkel samt lite mer åt tele sidan, då blir det kompromis i prestanda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.