Annons

Kompakt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Edora

Avslutat medlemskap
Ok, jag är ute efter en kompakt kamera.

Syfte: en kamera som är lättare att ta med sig än min d90 med olika objektiv.

Vill ha: En kamera som tar grymma bilder, som man kan sköta manuellt.

Pris: helst inte mer än ca 3500 kr.

vad tror ni om: Panasonic Lumix DMC-FZ38
Hjälp mig!

Mvh /Malin Stagenmark

FZ38 är väl inte så mycket mindre än en systemkamera? Om du vill ha en liten modell med bra manuella inställningsmöjligheter tycker jag du ska titta på Canon S90. Går att hitta för 3700 tror jag.

Hjälp mig!

Mvh /Malin Stagenmark

Jag blir lite fundersam här. Menar du en kompakt kamera eller en kompaktkamera? D90 är väl en ganska kompakt kamera? Ibland kan det här med särskrivning "klydda" till det.

Exempel: det är stor skillnad mellan en rödhårig sjuksköterska och en röd hårig sjuk sköterska! ;-)

Hjälp mig!

Mvh /Malin Stagenmark

Jag har en FZ18 och så länge det är bra ljus och inte så mycket kontraster kan man ta bra bilder med den.

Annars finns det relativt små systemkameror utan spegel vilka ger bättre bildkvalitet, men de kostar ju lite mer. Själv sålde jag min Canon 450D + objektiv och köte en Panasonic GH1. Det blir en otrolig skillnad i vikt och storlek med GH1 + Panasonic 7-14 jämfört med 450D + Canon 10-22, och både den nya kameran och det nya objektivet är betydligt bättre än motsvarande som jag hade tidigare . Så om du gillar att fota med vidvinkel och är ute efter en mindre och lättare utrustning kan jag varmt rekommendera den kombinationen. Det finns även andra små objektiv till den kameran som lär vara bra men om man vill fota tele så blir objektiven lite större. (Nu har jag visserligen köpt en Canon 550D också men jag använder den bara med det kompakta Canon EF-S 60 mm).

Senast ändrad:
Jag kan reservationslöst rekommendera den i högsta grad prisvärda Panasonickameran, eftersom jag, som har höga krav, varit mer än nöjd med vad 38:ans företrädare presterat. Sedan en tid tillbaka använder jag Panasonic G1 och Lumix-3. Båda ger väldigt bra bildkvalitét.

panasonic gh 1 är dyr och lika stor som en liten dslr, då är eos 1000D billig och nästan lika stor som panasonic kameran, har en panasonic fz38 som passar mig jättebra ner jag reser o orkar inte ha med en stor eos som väger ca 700gr bara huset.

panasonic gh 1 är dyr och lika stor som en liten dslr, då är eos 1000D billig och nästan lika stor som panasonic kameran, har en panasonic fz38 som passar mig jättebra ner jag reser o orkar inte ha med en stor eos som väger ca 700gr bara huset.

Dyr vet jag inte. Man får ett bra 10 x zoomobjektiv med bildstabilisering till. Tyvärr måste man dock köpa hela paktetet, men för min del gjorde det inget eftersom jag ändå ville ha objektivet. Objektiven är som sagt mycket mindre än till en APS-C kamera, speciellt de med liten brännvidd.

Dyr vet jag inte. Man får ett bra 10 x zoomobjektiv med bildstabilisering till. Tyvärr måste man dock köpa hela paktetet, men för min del gjorde det inget eftersom jag ändå ville ha objektivet. Objektiven är som sagt mycket mindre än till en APS-C kamera, speciellt de med liten brännvidd.

Nu hänger jag inte med, enligt cyberphoto kostar GH1 14 400 kr med 14-140mm glugg som jag tycker är dyrt med tanke på att den har liten censor, skulle heller satsa på Canon eller Nikon som har många ny och begagnade objektiv. Eos 1000 D med Sigma 18-200 kostar ca 7600 kr som är nästan halva priset.

Nu hänger jag inte med, enligt cyberphoto kostar GH1 14 400 kr med 14-140mm glugg som jag tycker är dyrt med tanke på att den har liten censor, skulle heller satsa på Canon eller Nikon som har många ny och begagnade objektiv. Eos 1000 D med Sigma 18-200 kostar ca 7600 kr som är nästan halva priset.

Det fina med GH1 är att den har mycket bra bildkvalitet trots att den har liten sensor, se dxomark.com där man kan jämföra olika kamror. Personen som frågade skrev ju att hon redan hade en D90 och var ute efter en mindre kamera med grym bildkvalitet. Jag var själv ute efter dessa egenskaper när jag skaffade min GH1.

Sen brukar man få vad man betalar för. Det finns objektiv som kostar över 100 k och dessa kan mycket väl vara prisvärda även om jag personligen aldrig skulle köpa ett objektiv i den prisklassen.

Jag kan rekommendera Canon S90, liten nog att ha i fickan, väger ca 200g, 28-105mm zoom, f/2.0 bländare i vidvinkelläget, raw-format, manuella lägen, vettiga mekaniska reglage för tid/bländare mm.

Min vanliga fotoutrustning kräver en ryggsäck och väger ca 5-10kg så den smidga s90 passar perfekt att ha med sig i fickan när man inte orkar släpa på de "riktiga" grejorna :)

Bifogar en typisk semesterbild tagen med s90 i raw-format och framkallad i LR/ACR.

Bilagor

• web-0064.jpg
    web-0064.jpg
    92.6 KB · Visningar: 190
Om du verkligen ville ha en liten kamera skulle jag titta på Canon S90 - den går ned i många fickor och kan ge riktigt trevliga bilder. Inte så lång telezoom dock.

Ett annat tips kan vara att kolla på nån av de mindre systemkamerorna. Jag köpte nyligen en Olympus E-410 med standardoptik och lite tillbehör för 2000 kr begagnad och den är bara hälften så stor och väger bara hälften som min huvudkamera (D90 med 18-200).

Bilagor

• comparison.jpg
    comparison.jpg
    25.2 KB · Visningar: 159
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto