Annons

Kompakt kamera som tar bra bilder i mörker?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förra veckan köpte jag Fujifilm F100fd för detta användningsområde.
Fungerar bra hittills, kanske kan vara värd att kolla upp.
 
ErlandH skrev:
Jag tror att de flesta någorlunda nya modeller av kompaktkameror från de bättre tillverkarna skulle funka bra till det du vill göra. Välj en som du trivs med och som ligger bra i handen.

Storleksmässigt så har Casio intresserat mig väldigt mycket, men jag kan inget om den kameran. Dessutom så är jag inte starkt fäst till ngt märke utan helst vill ha ngt som resulterar med kvalité. Därför vänder jag mig till de mer kunniga inom området här på forumet som kan ha erfarenhet när det gäller denna punkt.

mvh
 
Jag räknar mig inte till de mer kunniga på området, men jag kan ju ändå säga hur jag skulle gjort: Håller med Erland om att vilken som helst någorlunda nyare kompakt förmodligen är utmärkt, jag skulle köpa av samma märke som din andra kamera för att få liknande menysystem.
 
Fredrik183 skrev:
Jag räknar mig inte till de mer kunniga på området, men jag kan ju ändå säga hur jag skulle gjort: Håller med Erland om att vilken som helst någorlunda nyare kompakt förmodligen är utmärkt, jag skulle köpa av samma märke som din andra kamera för att få liknande menysystem.

Erfarenhet inom området uppskattas också. Jag äger en Canon långzoom kamera.

mvh
 
Hej Montedar!
Om du skall ha en kamera med stor bländare rekommenderar jag Canon Powershot G5 som har bländare 2.0.
Jag har lyckats bra med blixtbilder med en gammal Powershot A620. Jag satte en diffusor på blixten för att dämpa skuggorna.
Problemet med kompaktkameror brukar vara ett annat, nämligen att de har för dålig vidvinkel. jag kör med en vidvinkelkonverter 0,6 ggr och jag har en 0,5 ggr också. Funkar bra. Kört med detta både på G5 och Powershot S3IS.
Mvh Björn
 
TSH skrev:
Erfarenhet inom området uppskattas också. Jag äger en Canon långzoom kamera.

mvh
Om du redan har Canon finns det väl ingen anledning att byta märke på kompakten. Canon gör ju erkänt bra kompaktkameror. Ixus gör nog de flesta användare nöjda.
 
TSH skrev:
Jag har aldrig sagt utan blixt, var har ni fått det från?

Givetvis menar jag med blixt.

TSH skrev:
Jag har aldrig sagt utan blixt, var har ni fått det från?

Givetvis menar jag med blixt.

Kanske inte uppfattade mitt frågetecken efter meningen, alltså var det en fråga. Har inte hellr påstått att du sagt att du inte ville använda blixt.
Vill man ta bra bilder i svagt ljus använder man inte blixt. Vill du använda blixt kan du sattsa på vilken kamera du vill och få ett lika värdelöst resultat.
Bra bilder i svagt ljus för man genom o skruva upp ljusskänsligheten och på så vis jobba med befintligt ljus.

Ellr kan man som jag nämnde använda blixt tillsammans med lång synktid, alltså kanske 1/15 sek slutartid tsm med lite upplättningsblixt. Men för detta behöver du en kamera som ger hyffsat resultat på iaf ISO 400, annars kommer inte bakrunden synas i bild utan bli svart, medans förgrunden blir klassiskt blå matt av blixtljuset. Denna teknik funkar på människor nära kameran. Vill du ta en översiktsbild över nån fest där det oftast är svagt belyst dock funkar de inte. Därav att man vill ha en kamera som presterar bra vid t.ex ISO 800 ellr 1600.

Att ta med blixt ger väldigt tråkiga resultat med en kompakt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.