Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kompakt kamera med bra bakgrundsblur?

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Jag söker en smidig kompakt kamera med bra bakgrunds blur (stor bländare).

Jag köpte i hast en Canon SX230 HS på onoff när de kurssade, säljaren sa att den var mycket bra för bilder med bakgrundsblur som är en viktig funktion för mig men... tyvärr är den kass på detta och därav söker jag nu en ny kompakt kamera för jobbet.

Vilka modeller rekommenderas? Nikon coolpix p300 ska ha en bländare på 1.8 vilket låter skapligt men läst recensioner att den inte gör ett bra jobb när det kommer till bakgrunds blur/skärpedjup som man skulle önska. I övrigt är p300 en lockande model på pappret med en vidvinkel på 24mm och bländare på 1.8.

OBS! har en spegelreflex, ska en kompakt kamera som kompletterar när inte den store kan följa med. Viktigast för mig är bildkvaliten, skräpbilder kan jag fota men mobilen.
 
Jag söker en smidig kompakt kamera med bra bakgrunds blur (stor bländare).

Jag köpte i hast en Canon SX230 HS på onoff när de kurssade, säljaren sa att den var mycket bra för bilder med bakgrundsblur som är en viktig funktion för mig men... tyvärr är den kass på detta och därav söker jag nu en ny kompakt kamera för jobbet.

Vilka modeller rekommenderas? Nikon coolpix p300 ska ha en bländare på 1.8 vilket låter skapligt men läst recensioner att den inte gör ett bra jobb när det kommer till bakgrunds blur/skärpedjup som man skulle önska. I övrigt är p300 en lockande model på pappret med en vidvinkel på 24mm och bländare på 1.8.

OBS! har en spegelreflex, ska en kompakt kamera som kompletterar när inte den store kan följa med. Viktigast för mig är bildkvaliten, skräpbilder kan jag fota men mobilen.

Om du vill kunna få samma/liknande bakgrundsoskärpa som du får med systemkameran så är det inte en kompaktkamera du ska ha. De klarar inte det helt enkelt p.g.a. sina små sensorer.

Eller rättare sagt, det du vill ha är en kompakt kamera med så stor sensor som möjligt. Fuji X100 är ett exempel.

Det är skillnad på kompaktkamera och kompakt kamera... :)
 
Den behöver inte vara lika bra som på en systemkamera men iallafall duglig :). Fuji X100 verkar ju vara en fin kamera men den ligger lite över min budget. Tänkte/ trodde att 5k skulle räcka till, inga tipps inom min budget?

Tack för svar! :)
 
Som tidigare sagt är kompaktkamera och kort skärpedjup en svår kombination.
Visst går det också med en kompaktkamera att frilägga ett motiv. Det kräver dock att bakgrunden är tillräckligt långt bak.
Skall man ha mer frihet så krävs den en större sensor. En dSLR med rätt objektiv ger mycket större möjlighet. Det behöver inte kosta skjortan.
En av Nikons eller Canons instegskameror med ett ljusstarkt 50 mm kan vara nog och är oftast förvånansvärt bra jämfört med priset.
Vill man lite mer kan ett ljusstarkt porträtt tele på 85 mm vara rätt.
Går man upp till fullformat och en 85 mm har man alla möjligheter till kort skärpedjup.
Fast då är det ingen budgetvariant och också långt från kompakt.
Här är ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1331876&target=
 
Lång brännvidd är ju ett annat säkert sätt att få mycket bakgrundsoskärpa. Nu vet jag inte vilka fasta objektiv som finns till 4/3 och liknande spegelfria men finns det fasta ljusstarka i olika brännvidder ger längst brännvidd mest oskärpa även om det inte är ljusstarkast.
 
Mats: TS har redan en dslr, han vill ha ett komplement till denna

Tack för upplysningen. Jag har själv bland annat en 5DMKII med en EF 85/1,2 mm.
Som point and shoot har jag en G9 Canon. Inte går det att få samma resultat men om man fotar med varje kamera med dess egenskaper i bakhuvudet kan man åtminstone få liknande resultat.
 
Hej!
Jag har en Olympus XZ-1 att valet föll på just denna beror på dess ljusstarka och skarpa optik med viss möjlighet till kort skärpedjup.Bilden i länken nedan är tagen med denna.Jag tycker att denna kompakt presterar i samma klass som en instegs dslr med 18-55 kitt,iso egenskaperna är inte på topp med då har man ett ljusstarkare objektiv som kompensation.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2416871.htm
 
Det är absolut en bra bild du har tagit med hänsyn till de begränsningar din kamera har.
Vill man däremot kunna frilägga objekt med ett mycket kort skärpedjup räcker inte kompakterna till.
Att kunna styra skärpedjupet till att bara täcka objektet och att lägga saker straxt bakom i oskärpa med en härlig bokeh klarar inte ens den bästa kompaktkamera
Det kräver att man arrangerar bilden annorlunda.
Så vad jag försöker säga frågeställaren är att man inte kan få allt i en liten kompakt. De fysikaliska lagarna sätter ofrånkomligt sina begränsningar. Den här bilden med busken ett par decimeter bakom hunden hade inte sett likadan ut med någon existerande kompaktkamera.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1325137&target=
 
Trådskaparen funderade kring kompakter och då tror jag inte att det går att få mycke mer bakrunsoskärpa än vad XZ-1 ger,en vanlig 18-55kitt till en aps-c dslr ger inte mer bakrunds oskärpa.Har själv ägt en FF dslr(Sony 850)och vet att det ger helt andra möjligheter att kontrolera skärpedjupet.
 
Tack så mycket alla för era diskussioner och för tipps, känns som att jag nu vet vad jag kan förvänta mig inom klassen och varför det är så. XZ-1 är verkligen intressant och skall kollas upp noggrant!

Fina bilder oxå! :)
 
Trådskaparen funderade kring kompakter och då tror jag inte att det går att få mycke mer bakrunsoskärpa än vad XZ-1 ger,en vanlig 18-55kitt till en aps-c dslr ger inte mer bakrunds oskärpa.
Det är kanske en sanning med viss modifikation. Visst, det är sant att det minsta skärpedjup en vanlig kitzoom 18-55 kan ge är faktiskt lite större än det minsta skärpedjup ZX1 kan ge. Fast om vi istället jämför samma bildvinkel (55 mm på en cropkamera motsvarar ungefär 18 mm på ZX1) så måste ZX1 ha f/1,6 vid 18 mm för att få lika kort skärpedjup som 55 mm f/5,6 på en cropkamera.

ZX1 ger förstås kortast skärpedjup (med fokus på 200 cm blir skärpedjupet 20 cm) på längsta brännvidden, 24 mm, med full öppning (f/2,5). Det motsvarar på en dslr med cropsensor ungefär en brännvidd på 70 mm och f/8.

Bland kompaktkamerorna är säkert ZX1 en av de som ger kortast skärpedjup. Men man ska inte tro att man får samma möjligheter till kort skärpedjup som med en dslr (även med kitzoom).
 
Senast ändrad:
fina bilder med xz-1 men hur mycket blur effekt (ursäkta om jag använder fel termer) får man om man fotar folk på 2-4 meters avstånd?

Skulle vara tacksam för lite exempel bilder.

Humm men jag anar att jag antagligen får lägga ner idén om att en kompakt kamera ska klara av de behov jag har, kanske bättre att lägga pengarna på min systemkamera och låta mobilen ta de där mindre viktiga bilderna. Lite surt bara då det i min hobby (airsoft) är bra om att ha en liten/tålig och smidig lösning.

Kanske en min systemare? som gf3?
 
Jag läste dpreviews recension av XZ-1 förut och där jämförde de bakgrundsoskärpan så här: XZ-1 fullt inzoomad och öppen bländare (motsvarande 112 mm och f/2,5) ger ungefär samma bakgrundsoskärpa som APS-C kameror med kitzoomar fullt inzoomade och öppen bländare (oftast motsvarande ca 85 mm och f/5,6).
 
En kompaktkamera har en väldigt liten sensor normalt. Förlängnigsfaktorn för en G9 ligger på 4,3 gånger mot en 5DKMII. Det innebär att ett 18.7 mm objektiv blir ett kort tele på 85 mm på en fullformatare. Det innebär också att skärpedjupet blir längre.
Så låt mig ta 2 kameror jag äger och jämföra möjligheterna vad gäller skärpedjup och få en oskarp bakgrund.
Vi tar avståndet 2 meter och en gruppbild. Vi kör med kort tele typ 85 mm/2,8
Med Canon G9 ställer jag in 18,5 mm/2,8 och får ett totalt skärpedjup på 4 dm.
På min 5DMKII har jag ett 85 mm/2,8 och får ett skärpedjup på 9 cm.
Nu råkar mitt 85 mm vara 1,2 och då får jag 4 cm skärpedjup totalt på 2 meters håll.
Att komma med makrofotos på paddor på kort håll kan vara bedrägligt. Vid makrofoto behöver man skärpedjup och då kan en kompaktkamera vara till fördel . Med en fullformatare får man blända ner grymt för att få vettigt skärpedjup.
Så frilagda paddor är ingen bra jämförelse.
Jag äger båda typerna av kameror. Skälen är att båda har sina svagheter och styrkor.
Det är skönt att ibland ha en enkel point-and-shoot kamera som kan ta hyfsade bilder och kan skjuta i raw. Det går att ta bra bilder med båda så länge man känner till deras styrkor och svagheter. Att en kompakt har fler svagheter är självklart och måste beaktas.
Fast kort skärpedjup är verkligen inte denna kameratyps styrka
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.