Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt för konserter

Produkter
(logga in för att koppla)

cyberrock

Medlem
Hej!

I dessa tider när det är enklare och mer accepterat att ha en liten kompaktkamera vore det kul att få bra foton... och filmer.

Jag fotar med D300 och filmar med Sony HD-kamera, men de får jag naturligtvis inte med mig in särskilt ofta.

Vad jag letar efter är en bra kompakt, med bra hantering av ljusförhållande vid konserter, vilket verkar vara största utmaningen. Gärna OK zoom eftersom det ibland blir långa avstånd.

Om det dessutom finns OK möjlighet att spela in filmsnuttar vore det kul, det som jag upplevt som problem där är ljudupptagningen som många gånger distrar sönder allt ljud.

Förstår att det inte är en helt enkel spec, men vore tacksam för råd och tips!

Med vänlig hälsning

Lars

Jag hoppas att du är medveten om att det är fotoförbud på konserter.... du utför alltså ett medvetet kontraktsbrott.

Enda anledningen till att man inte plockar mobiler och kompaktkameror av folk i entren är att det skulle innebära för mycket diskusioner och problem att se till att alla fick just sin mobil tillbaka efteråt.

I takt med att mobiler och kompakter förbättras kommer säkert ändringar på den fronten också.

För att över huvud taget få en användbar bild krävs en ljusstyrka på minst 2.8 samt brusfri ISO 800-100 vilket idag ( mig veterligen) endast bättre DSLR kan ståta med. Även för oss med ackreditering gäller i de flesta fall endast tre låtars fotografering och ALLTID utan blixt.

Jag syftar främst på "minde" konserter och ibland på klubbar som har lite andra förutsättningar än de stora arenorna. Jag brukar kolla att det OK innan. Jag har inte avsikt att "sälja" något som konkurrerar med er ackrediterade fotografer, eller att lura artisten på ersättning.
(Men jag tror det finns en allmän uppluckring förutom allt det du skriver, på Madonna konsert i London sålde Madonnas egna merchendaise butiker engångskameror!)

Jag vill inte heller använda blixt som både stör konserten, och dessutom resulterar i en dålig bild för mig och ev andra. Jag är främst ute efter personligt minne.

Tack för råden, det är ungefär så långt jag kommit också. Men på kompaktkameror verkar det vara lite lurigare att gå på värden bara. Jag testade en kompakt Nikon med bra ISO och OK bländare, men den hade stora problem med mätning/fokus på ett synnerligen märkligt vis.

Skulle vara intressant med lite tips på kameror som någon testat och haft bra erfarenhet av.

Jag syftar främst på "minde" konserter och ibland på klubbar som har lite andra förutsättningar än de stora arenorna. Jag brukar kolla att det OK innan. Jag har inte avsikt att "sälja" något som konkurrerar med er ackrediterade fotografer, eller att lura artisten på ersättning.
(Men jag tror det finns en allmän uppluckring förutom allt det du skriver, på Madonna konsert i London sålde Madonnas egna merchendaise butiker engångskameror!)

Jag vill inte heller använda blixt som både stör konserten, och dessutom resulterar i en dålig bild för mig och ev andra. Jag är främst ute efter personligt minne.

Tack för råden, det är ungefär så långt jag kommit också. Men på kompaktkameror verkar det vara lite lurigare att gå på värden bara. Jag testade en kompakt Nikon med bra ISO och OK bländare, men den hade stora problem med mätning/fokus på ett synnerligen märkligt vis.

Skulle vara intressant med lite tips på kameror som någon testat och haft bra erfarenhet av.

Fujis F-serie ska ju tydligen ha helt otroliga brusegenskaper. De nyaste modellerna var tydligen inte lika bra (megapixelhysterin tvingade dem att klämma in fler pixlar).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto