Annons

kompakt digital med större sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Puttri

Medlem
Vad finns det för "icke systemkameror" som har en större sensor än 1/1.8"? Jag menar, förut fanns det ju kompaktkameror för vanlig film, så varför skulle det inte kunna göras kompaktkameror med sensorer från digitala systemkameror? Vill nämligen ha en kompakt digital med bra optik o framförallt bättre bilder på högre iso!!

/Petri

Sony R1 har en sensor som är ungefär i APS-C format. Jag vet inte om den tillverkas fortfarande. Minns jag rätt har den en bra vidvinkel också och ett mycket bra objektiv f.ö. sägs det.

Precis min poäng! Hur mkt kostar Leican egentligen? o varför gör ingen tillverkare kompaktkameror med större sensor till priser som ligger under konsumentsystemkamerorna?

Antagligen därför att sensor+nödvändig elektronik är en stor del av tillverkningskostnaden.
Problem 2 är att det behövs annan optik. Optik som fungerar med större sensor blir med automatik rätt stor, särskilt om man vill upp i högre brännvidder.
Till Leica M8 samt den nya Sigman används ju i huvudsak fasta vidvinklar eller normaler som kan göras rätt små och då hålls ju storleken nere; men en kompaktkamera med APS-C sensor och ex. 28-200 mm zoom skulle inte vara så kompakt längre.

Jag tror nog det blir fart på sensorUtvecklingen för kompakta kameror nu när Fuji börjar dra ifrån lite.

Vore det inte för avsaknad av VR och färgsticket i solsken + ngt platta bilder hade jag nog slagit till och köpt mig en F30, perfekt kamera som man alltid kan ha med, och som har goda manuella inställningsMöjligheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar