Annons

Kommunen ger ingen ersättning till fotograferna

Produkter
(logga in för att koppla)
För att vara en arbetarkommun är det extra ruttet att utnyttja de som kan jobba gratis. Syftet är väl ändå att göra reklam för Norrköping. Dvs något som har värde för kommunen.

Om det är en arbetarkommun så är det väl ytterst passande att alla är kollektivt med och ställer upp med osjälviskt och altruistiskt arbete, efter var och ens förmåga och förutsättningar, för kommunens och samhällets gemensamma bästa.

Ja, kunde inte låta bli. Sorry. ;)

Jag kan förstå att amatörer kanske ställer upp på sådana villkor är väl alltid kul att se sin bild publicerad men däremot så tycker jag det är hel fel av dom som ska leva på fotot för det där att man inbillar sig att en publicerad bild ger massa jobb är mest drömmar det som gäller där är mest referenser o utförda jobb samt nöjda kunder o uppvisande av klockren portfolio.

Det händer rätt ofta att man får förfrågan att plåta det ena eller andra med bara sitt namn som betalning för det men jag tackar typ alltid nej svårt att handla mat betala hyra för ingenting. Det som jag önskar är att fotografer inte ska gå under prislistor/rekommendationer från SFF eller BLF utan hellre konkkurera med vad dom kan ta för bilder istället.

Håller med dig där Ove.

Är själv endast "okunnig amatör", men hade jag haft det som ett seriöst yrke så är jag helt enig att det är farligt att sätta standarden och ge bort arbete gratis. Kan säkert finns något väl motiverat undantag vid någon form av införsäljning av större jobb, publik utställning med konkret bra PR, eller ren välgörenhet - men mycket farligt att sätta och sänka standarden. Säger en del om vad ens jobb anses vara värt om man faktiskt inte kan ta betalt för det, eller inte har tillräckligt självförtroende och referenser för att kunna göra så.

Så ja; som amatör kan det vara helt OK om man vet upplägget och är med på det, men som yrkesfotograf kan det riskera att bli potentiellt och långsiktigt förödande.

Men självklart skall det vara fritt att välja för alla, och sedan är det upp till var och en - oavsett amatör eller proffs - om man ställer upp på det eller inte.

Arbetarkommun?

Det är inte riktigt så enkelt, om en kommun börjar diktera gratisregler för kommunfotoböcker kan det vara svårt att begära pengar när Nyköpings kommun börjar göra likadant.

En kommun bör föregå med gott exempel och se till att folk inte jobbar gratis. Speciellt en arbetarkommun.

Norrköping var en arbetarkommun i allra högsta grad. Sen kvinnorna fick rösträtt 1921 har (S) suttit vid makten i alla år utom 4. Men tiderna förändras. Nu har lärdomsstaden Linköping fler industrijobb än Norrköping. Norrköping har universitet ihop med Linköping. (S) regerar nu ihop med borgerliga partier. Men visst sitter det där med arbetarkommun kvar i väggarna.

Norrköping var en arbetarkommun i allra högsta grad. Sen kvinnorna fick rösträtt 1921 har (S) suttit vid makten i alla år utom 4. Men tiderna förändras. Nu har lärdomsstaden Linköping fler industrijobb än Norrköping. Norrköping har universitet ihop med Linköping. (S) regerar nu ihop med borgerliga partier. Men visst sitter det där med arbetarkommun kvar i väggarna.

Jag är uppväxt, har jobbat och utbildat mig i Linköping / Norrköping. Norrköping är arbetarstad om nu någon ifrågasätter detta, det sitter i några generationer gissar jag.

Det är inte riktigt så enkelt, om en kommun börjar diktera gratisregler för kommunfotoböcker kan det vara svårt att begära pengar när Nyköpings kommun börjar göra likadant.

En kommun bör föregå med gott exempel och se till att folk inte jobbar gratis. Speciellt en arbetarkommun.
Bra sagt! Man bidrar till att förstärka gratisbilden av fotografer.

Måste förtydliga att det inte bara handlar om boken utan bilderna får användas av nästan alla i all evighet. Här är villkoren:

"Dina bilder får användas i marknadsföringssyfte i andra kanaler utöver den här webbplatsen, med #iNorrköping, Norrköpings kommun eller Upplev Norrköping som avsändare.
Din bild eller dina bilder får användas av andra – privatpersoner, företag eller organisationer – som vill sprida bilden av platsen och människorna. Fotografens (ditt) namn måste anges och bilden får inte användas på ett kommersiellt, stötande eller kränkande sätt. Redaktionen för #iNorrköping godkänner användandet av bilden eller bilderna."

Jag får citera mig själv om ni inte läst kommentarerna på Facebook. Som flera säger bestämmer var och en över sin upphovsrätt men bara för att något är tillåtet behöver det inte vara okej. Tidelag var ju laglig till 2014 men även då tyckte de flesta det var fel. Som det sas tidigare bidrar kommunen med sin attityd till att förstärka och sprida den felaktiga bilden av fotografer. Det är enkelt för mig att avgöra vilka uppdrag/projekt jag ska ge mig in på, därav min enkla fråga till kommunen om ersättning till fotograferna. När jag fick svar hade jag inga vidare synpunkter på tävlingsvillkoren och gick vidare. Även om den här tävlingen är ett sånt projekt som man gärna skulle vilja delta i tappade jag intresset när jag såg villkoren. Det var inte förrän när en läsare tyckte "Varför ska alltid ersättningar i form av pengar komma i fråga? Dela med sig av de fantastiska bilderna så alla får se dom, och glädjas av dom är väl ersättning nog?" som jag skrev min åsikt om ämnet. Även oetablerade musiker får ofta höra liknande argument av sina kunder.

Mitt svar var "det kan bero på att man försöker arbeta som fotograf och lägger massa tid och hårt arbete på att producera sina bilder och inte vill ge bort dem bara så där? eller är det för mycket begärt? Du som undersköterska är väl själv bekant med att inte få rätt lön för din möda? Varför är det då alltför ofta en annan syn på fotografer och deras arbete? Antar att numera med en telefon i handen ses alla som fotografer och man tycker det här med foto inte är märkvärdigt nog att ge ersättning för. Dela med sig kan man göra på många andra kanaler som Instagram och Facebook men när ens kommun och Upplev Norrköping som årligen lägger stora pengar på marknadsföring och evenemang (och gör ett toppenjobb) vill ge ut en bok förväntar man sig att de ska agera professionellt som i alla andra sammanhang. Ska kanske Miriam Bryant uppträda på SM-veckan bara för att det är kul? I så falll har hon råd med det men det är inte alla som har det. Visst skulle det vara kul att publiceras i en sån bok men om den ska säljas är det inte mer än rätt att fotograferna får kompensation. Bara medverkan för att "Dela med sig av de fantastiska bilderna" sätter ingen mat på bordet för de som försöker leva på sitt arbete."

Självklart är det en toppenidé att engagera kommunens invånare för att skapa gemenskap och stolthet över Norrköping. Kommunen och Upplev Norrköping gjort ett bra arbete de senaste åren och gjort Norrköping till en levande stad där det händer mycket. För en fotograf är det tacksamt med en pulserande stad. En idé kan dock förverkligas på olika sätt och det är tillvägagångssättet som inte lockar mig i det här fallet. Det är ju vida känt att bl.a. företag skaffar sig gratisbilder genom att arrangera fototävlingar där arrangörer och sponsorer får använda bilderna i olika sammanhang i all evighet. Norrköpings kommun och Upplev Norrköping har gjort så i många år i olika sammanhang och de har varit ganska tydliga med det så jag har inga synpunkter på det. Man får kolla vad man ger sig in på som fotograf. Däremot finns det ett par detaljer som får en att höja på ögonbrynen lite även som "amatör". Oftast ger man större priser till vinnarna för att både locka och visa tacksamhet. Ett färskt exempel var Norrköping Light Festival där man vann en resa. Enda priset nu är att ens bild hamnar i boken.

Att ge ut en bok är inte billigt heller. Både originalarbetet och tryck kostar en del. Därför skulle det vara en stor kostnad om boken blev gratis. Varför komma på idén om att ge ut en bok i stor upplaga om den ska vara gratis? Man kan istället ordna en liknande tävling som Light Festival där bilderna publiceras endast på internet. Därför tror jag att man får köpa boken. Så om fotograferna, vare sig amatör eller proffs, förväntas ge bort sina bilder gratis förväntas också originalaren och tryckeriet att göra boken gratis? Det har jag svårt att tro. Även om tryckeriet är en av sponsorerna brukar det finnas villkor och samarbeten mellan parterna som gynnar sponsorerna i form av framtida uppdrag och beställningar. Man anlitar de sponsorer man redan anlitar i vanliga sammanhang. Kommer fotograferna anlitas av andra tack vare sina bilder i boken? Chansen är väldigt liten då större kunder som ser bilderna har med all sannolikhet redan samarbete med egna fotografer, precis som Norrköpings kommun som berättade det i ett inlägg. Så om alla de stora aktörerna i tävlingen vinner på samarbetet varför ska inte fotograferna kompenseras bättre? Det enkla svaret är tyvärr pengar. Dessutom står det inget i tävlingsvillkoren om bokens ev. pris och upplaga eller om den ska vara gratis, vilket borde vara bestämt innan tävlingen.

Jag fick svaret "hoppas du tycker det är roligt att vara med och bidra till bilden av Norrköping ändå". Man kan diskutera vilken bild av Norrköping man förmedlar med såna tävlingsvillkor men jag hade förväntat mig att även Norrköpings kommun på samma sätt tycker det är roligt att vara med och bidra till fortlevnaden av en av stadens yrkesgrupper, både amatör och proffs. Hade boken däremot varit ett välgörenhetsprojekt och ev. inkomster hade gått oavkortat till det hade jag gladligen bidragit.

Har fotograferna i förväg gått med på att medverka "gratis" så ser jag inga problem med det.
Sen kan yrkesfotografer bli hur sura som helst, men det är efterfrågan & tillgång som styr (som vanligt).
Det är ingen rättighet att få jobba och få betalt som fotograf. Inte heller som takläggare, eller annat.

Situationen för fotograferna börjar bli som det är för många små butiker. Kunden kommer in och provar sen beställer man på nätet, vill butiken överleva får den anpassa sig och bli bättre än allt annat.

Detsamma gäller fotograferna, vill man jobba får man anpassa sig till hur världen ser ut.

Världen krymper, tekniken går framåt så varför skulle just en specifik yrkesgrupp bli undantagna från det som sker.

Med en trend mot Open Source, Making, Creative Commons och liknande finns det faktiskt personer som har fotografi som yrke/hobby som gärna delar med sig (till vissa kunder). Och jag förstår inte varför en kommun inte skulle få skapa en bok där personer får skicka in sina bilder och får möjligheten att bli publicerade.

Jag har i många år jobbat som ledare, kassör osv i olika ideella föreningar och jag förstår inte varför det är en sådan fokus att fotografer måste få betalt för allting, om de vill göra nått gratis så är det väl helt okej! Om någon däremot publicerar min bild utan att fråga mig, då skall jag ha en möjlighet att få betalt!

Det finns väl andra drivkrafter än pengar? Visst finns det proffesionella revisorer som skulle kunna göra mitt jobb som kassör i vår ideella förening, men inte tycker jag synd om dem och funderar om jag stjäl deras jobb!

Om någon vill göra en fotobok från Norrköping och gärna betalar 10000 kr till varje fotograf är det väl bara att genomföra detta!

Ja, du kanske är så pass bra i rollen som lekmannarevisor så att du kan hjälpa till ideellt hos PWC?

En förening har inte det behovet att generera vinst annat än vad som behövs för att kunna bedriva verksamheten och jag tror att revision faller utanför verksamheten i det fallet.

Att arbeta ideellt åt en förening eller låta Wikipedia använda ett fotografi är väl en annan sak att än att ge en bild åt ett företag om använder faktisk använder din bild i en del av ett sammanhang där de ska tjäna pengar.

En kommun ser också pengar i PR värdet och betalar för det också, men inte till dig eller mig om vi ger bilder gratis.

Visst finns det hantverkare som ställer upp och jobbar ideellt åt föreningar också?

Ideellt arbete

i vissa fall så ställer jag upp gratis om jag tycker det är för en god sak och andra gånger tar jag ordentligt betalt.

Jag tycker faktiskt det är sunt att en kommun använder gratisbilder för att göra reklam om det är möjligt, jag ser hellre att de spenderar mina skattekronor innom skolan än att skapa en fotobok.

Det många verkar missa är att det inte bara handlar om en bok, utan att de som skickar in bilderna också ger bort rätten att använda bilderna till annat. Kommunen får alltså enligt dessa villkor använda alla inskickade bilder utan ersättning, och det är nog främst det SFF och många av oss vänder oss emot.

Det många verkar missa är att det inte bara handlar om en bok, utan att de som skickar in bilderna också ger bort rätten att använda bilderna till annat. Kommunen får alltså enligt dessa villkor använda alla inskickade bilder utan ersättning, och det är nog främst det SFF och många av oss vänder oss emot.

Det verkar dessutom ännu "värre" på det sättet att det tydligen inte bara är kommunen som kan använda bilderna som de vill, utan att de vill även kunna ha rätten att (utan vidare tillstånd) även ge bort de vidare till tredje part, i form av andra organisationer och företag att använda sig av.

Upptill köpare och säljare att komma överens

Det finns inget i förväg bestämt pris för rätten att publicera en bild. Förutsatt att fotografen inte gett bort sina rättigheter till någon obskyr fackförening har han rätt att begära precis hur mycket eller lite han vill för en bild. Sedan är det upp till köparen att aceptera eller avstå. Har en bild publicerats utan att fotografens tillstånd inhämtats har denne rätt att kräva en skälig ersättning och få betalt. Här finns också möjlighet att utkräva skadestånd, om särskilda säl föreligger. Normalt är t ex tre gånger mer än vad bilden normalt skulle kosta. Om det är en amatörfotograf eller yrkesfotograf är likgiltigt, den som har rätt till erättning är den som har rättigheterna till bilden och det kan vara vem som helst som har dem eller fått dem. Så har en kommun publicerat bilder utan att först inhämta tillstånd är det bara att skicka en rejält tilltragen räkning och betalar de inte är det bara att gå till inkasso och följa den lagliga processen.

Är man så dum...

Det verkar dessutom ännu "värre" på det sättet att det tydligen inte bara är kommunen som kan använda bilderna som de vill, utan att de vill även kunna ha rätten att (utan vidare tillstånd) även ge bort de vidare till tredje part, i form av andra organisationer och företag att använda sig av.

Är man så dum att man ger bort bilder till en kommun att sätta i en bok och inte läser det finstilta får man nog skylla sig själv. Har för mig att samma gäller t ex Facebook, en bild man lagt in på Facebook är Facebooks egendom och man gett bort rättigheterna och kan aldrig ta betalt för den eller styra var den får publiceras.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar